INTERVJUU
Vanalinna 3D mudeli abil saab piiluda näiteks Toompea hoovidesse, mis muidu võõrastele pilkudele suletud.

VIRTUAALNE VANALINN: Viib salahoovidesse jalutama ja lennutab kodusohvalt katustele

09.04.2012  Oliver Õunmaa

Äsja valminud vanalinna virtuaalse mudeli abil saavad huvilised külastada hoove, mis muidu võõrastele suletud, kõndida mööda vanalinna katuseid ning lennata torni otsa Vanale Toomale külla.

Juba kolm aastat tagasi alustatud vanalinna 3D mudel on nüüd valmis.

Kunstiajaloolane ja vanalinna patroon Jüri Kuuskemaa nimetas virtuaalset vanalinna suurepäraseks võimaluseks vanalinna tundma õppida. «3D mudel pakub algteadmisi vanalinna harulduste kohta, olgu need siis kõige vanemad majad, kirikud või peidetud hoovid,» rääkis Kuuskemaa. «Minu kirjutatud tutvustavad tekstid on seal küll üsna lühikesed, kuid arvan, et 3D mudel on kasulik teadmisteallikas ka vanalinnas elavatele inimestele, rääkimata meie linna külalistest. Eriti noortele võiks uus rakendus huvi pakkuda, sest nemad on arvutite peale kõige suuremad mihklid ja tegemist on mängulise keskkonnaga, kus saab läbi vanalinna lausa lennata. Arvan, et selline n-ö vanalinnamäng pakub rohkem huvi kui paar ajalooõpikut. Olen näinud, millise lõbu ja entusiasmiga näiteks Lasnamäe noored vanalinna paiku ja hooneid tundma õpivad, ja selline 3D rakendus võiks olla neile esimene avastusreis, et tekiks ka päriselt soov vanalinna külastada. Samuti võib see tekitada üldse suuremat ajaloohuvi.»

Veebirakenduse avamisel kuvatakse kõigepealt avaleht. Linnaplaneerimisameti juhtivspetsialisti Ave Kargaja sõnul tutvustab kaheminutiline videolõik avalehel kogu 3D rakendust. «Avaleht on isu tekitamise koht, mis meelitab inimesi 3D vanalinnas jalutama,» selgitas Kargaja.

Nagu Smilersi laulus

Virtuaalses vanalinnas saab liikuda nii arvutiekraanil paistvate kui ka klaviatuuril olevate nuppudega. Valida on võimalik nii liikumiskiirust kui ka -kõrgust. «Tänu rakendusele saab lennata Vanale Toomale külla, minna linnamüürile jalutama või katustele käima nagu Smilersi laulus,» tähendas Kargaja. «Muidu ju sinna ei pääse.»

3D rakendus töötab eesti, vene ja inglise keeles ning avalehelt saab keelt valida. Avalehele ilmuvad ka Facebookis lisatud külastajate kommentaarid ja rakendusega seotud uudised.

Kes 3D vanalinnas liikumisega hätta jääb, võib klõpsata paremas nurgas asuval menüül Abi, kust leiab kogu vajaliku teabe keskkonna kohta.

Virtuaalses vanalinnas ringi jalutades torkab silma, et näiteks kuulsad vanalinna laternad, põnevad uksed või Mayeri trepi vaasid on väga detailselt välja joonistatud. «Need on olulised vanalinna sümbolid, mille kenasti väljatoomisest ei saanud loobuda,» märkis Kargaja. «Ka hoonete puhul arutasime kultuuriväärtuste ametiga, millised neist on olulisemad ja millel on rohkem detaile, ning tõime need täpsemalt välja. Detailid on võrreldamatult paremad nendest, mida pakub kuulus Google Earthi rakendus.»

Kihid nagu kaardil

Kui külastajat lihtsalt vanalinna peal kondamine ära tüütab, võib ta paremal asuvast neljast peamenüüst endale midagi põnevat valida.

Menüüst RINGKÄIK on võimalik valida kaheksa linnaekskursiooni vahel, saatjaks audiogiid, mis loeb ette Jüri Kuuskemaa koostatud seletusi. Valida saab loomulikult kolme keele vahel. «Tekstid on kirjutatud nii, et huvilisel tekiks tahtmine ka päriselt vanalinna külastama tulla,» lausus Kargaja.

Pakutavad ringkäigud on Keskaegne linnamüür, Vaatamisväärsused Toompeal, Vanalinna kirikud, Vanalinna muuseumid, Ajaloolised linnakodanike majad, Vanalinna põnevad hoovid, Eesti kunst vanalinna galeriides ja Vanalinn kõigile. Valides näiteks tuuri «Vanalinna põnevad hoovid», lennutab programm huvilise selgituste saatel ühest vanalinna hoovist teise, ka sinna, mis muidu on võõrastele suletud. «Hoovid on päris hästi tehtud,» tunnistas Kargaja. «Vanalinnas liikumise teevadki huvitavaks eriilmelised tänavad – osa neist on nagu kvartalite kaupa kokku ehitatud tunnelid hoonete vahel ja seetõttu puudub neile tavapärane ligipääs.»

Klõpsates menüüs 3D LINN sõnale KIHID, võib valida, millised huvipakkuvad objektid programm 3D linnas silmapaistvaks teeb. Näiteks vaatamisväärsused, majutusasutused, sündmuste paigad, toitlustusasutused või vaba aja veetmise paigad – täpselt nagu internetikaardil, ainult et kõik on kujutatud ruumiliselt. Valida saab ka ühe konkreetse restorani, kiriku vms kaupa.

Külastatavamatest paikadest edetabel

Valides kihi Multimeedia, ilmuvad 3D linna tänavatele ja vaatamisväärsuste lähedale poolläbipaistvad ikoonid, millele klõpsates saab iga paiga kohta rohkem infot. «Näiteks on üleval selgitustega videod Kiek in de Köki, raekoja ja Vabaduse väljaku kohta,» rääkis Kargaja. «Samuti 70 ajaloolist fotot, mis näitab, kuidas külastajale huvi pakkuv paik vanasti välja nägi. Kümne olulise objekti kohta saab kuulata audiogiidi selgitusi.»

Menüü 360 foto avab vanalinna panoraamfotode rakenduse, mis valmis juba eelmisel suvel.

«Põnev on see, et valides fotoderakenduses mõne 101 vaatest, avaneb seesama koht ka 3D linnas,» tutvustas Kargaja. «Samuti saab 360-kraadiste fotode abil piiluda vanalinna ehitistesse sisse.»

Viimane menüü aitab kiiresti leida kõige populaarsemaid paiku. Objektid, mis on 3D linnas kõige rohkem klikke saanud, reastatakse selles menüüs justkui edetabelisse, mida uuendatakse vastavalt külastatavusele pidevalt. Kargaja sõnul pole see paikadele reklaami tegemiseks, vaid just seepärast, et need ongi kõige otsitumad.

3D maailmale on lisatud ka kaart juhuks, kui vanalinnas uitaja on majade vahel ära eksinud ja tahab täpselt näha, kus ta parasjagu asub. Kaardil saab ka klikata paikadel, kuhu inimene 3D vanalinnas jõuda tahaks, ning programm saadab ta sinna.

Üks ettevõte, kes 3D rakenduse jaoks vanalinna majad ja paigad üles joonistas, oli 3D Technologies R&D. Firma turundusjuhi Kermo Mägi sõnul oli see väga aja- ja tööjõumahukas ettevõtmine. «Meie ettevõttest tegeles projektiga 10-15 inimest, kuid võtsime endale appi modelleerijaid nii Poolast kui ka Indiast, nii et meie vanalinn valmis osaliselt välismaal,» rääkis ta. «Samuti aitasid hooneid kujutada EKA tudengid. Kõige täpsemalt kujutatavaid hooneid ei pidanud me vaid üles joonistama, vaid arvutis suisa uuesti ehitama, pannes paika ka kõik tugitalad.»

Tulevikus keskaegne virtuaalmaailm

Juba praegu on virtuaalse vanalinna tegijatel olnud mõtteid, kuidas tulevikus seda edasi arendada. «Võiks teha 3D linna mõnest suuremast Tallinna alast või näidata vanalinna, nagu see oli mitmeid sajandeid tagasi,» rääkis Kargaja. «Soovime, et edaspidi pääseks 3D linnas ka otse hoonetesse sisse. Samuti on juttu olnud, et teeme Google Earthi jaoks sobivad hoonemudelid, et 3D linna saaks sinnagi üles panna ning huvilised jõuaks Tallinna enda vanalinna mudelini.»

Virtuaalse vanalinna loomiseks tuli linnaplaneerimisametil taotleda raha Euroopa regionaalarengufondilt. Projekti kogumaksumus oli 6 326 222 krooni ehk 404 319 eurot.

Mahuka töö läbiviimiseks tuli linnaplaneerimisametil korraldada viis eri hanget.

Projektis osalesid lisaks linnaplaneerimisametile veel ettevõtlusamet, kultuuriväärtusteamet, linnakantselei ning kaheksa eri ettevõtet ehk ligikaudu sada inimest.

Virtuaalne vanalinn ootab huvilisi täna kella 12-st aadressil www.3d.tallinn.ee

Mida põnevat leiab virtuaalsest vanalinnast?

121 ha vanalinnast virtuaalse koopia tegemiseks tuli üles joonistada umbes 700 hoone 3D-mudelid. Selleks skanneeriti hooneid ja maapinda nii Rootsist tellitud helikopterilt kui autolt ja statiivilt.

101 panoraamfotot, mis on tehtud nii tänavatel, kõrgete ja kaunite vaadetega ehitiste pealt kui ka omapäraste ja hinnaliste hoonete sees. Panoraamfoto puhul saab lisaks silmitseda näiteks taevast ja maapinda. Seda pilditüüpi oli oluline kasutada just interjööride puhul, kuna seal võib tähtsaid elemente leida näiteks hoone laes.

66 detailset kirjeldust vanalinna oluliste objektide kohta, mis võiksid huvi pakkuda linnaelanikele, turistidele ja ka kooliõpilastele.

30 nüüdisaegset fotot, mida on kõrvutatud 70 ajaloolise skanneeritud fotoga. Tänu õigele asupaigale virtuaalses maailmas on kasutajal võimalik tabada sarnasus nii varajasemas kui ka tänapäevases vaates. Näiteks Vabaduse väljaku kohta on eri aegadel ja eri nurkade alt tehtud mitmeid ülesvõtteid.

8 ringkäiku eri teemadega, mis tutvustavad Jüri Kuuskemaa abiga virtuaalse vanalinna esmakülastajale 3D-maailma. Kasutajat lennutatakse virtuaalses keskkonnas ühest asupaigast teise ning räägitakse iga objekti kohta oma lugu. Ringkäigud on mitmekülgsed ning hõlmavad teemades kümneid objekte nagu muuseume, kirikuid, linnamüüre jt.

3 videot vanalinna suuremate huviväärsuste kohta, et piiluda korraks päris reaalsesse maailma, kuid jättes iga objekti puhul ka alati midagi kohapeal avastamiseks.

10 audioklippi objektide kohta vanalinnas, mida tahetakse rakenduses lausa heliliselt paljude teiste huvipakkuvate objektide seast esile tuua.
 


Eelmisele lehele

Jaga|