"Viimastel aegadel on hea tendents, et me pole vägivaldsed taimede vastu. Need haigused, kus sul oli õhtul vaja Roosimäele minna ja pruudile sülem roose murda – see on läinud."

Ain Järve, Kadrioru pargi juhataja
Taksonduses tuleb kord majja lüüa! (0)
10. mai 2006

Olukord Tallinna taksonduses on viimastel aastatel järjest halvenenud. Linnavalitsus on seadnud eesmärgiks valitsevale korralagedusele ja taksojuhtide omavolile kiiremas korras lõpp teha. Abilinnapea Jaanus Mutli, kuidas seatud eesmärk saavutada?

Esiteks: nähtavad hinnakirjad. Igal taksoteenuse osutajal on õigus kehtestada sõiduhinnad oma äranägemise järgi. Linn saab neid aga kohustada klienti sõiduhinnast informeerima. Praegu tehakse seda pisikeste sildikestega taksoukse tagaaknal ja takso armatuurlaual. Ilmselt on sellest liiga vähe.

Tulevikus hakkab hinnakiri takso tagaukse aknal suurelt näha olema. Hinnakirja pöördel ehk seestpoolt on näha kakskeelne meelespea. Kui klient end enne sõidu alustamist hindade ja reeglitega kurssi viib, peaks paljud protestid ära kaduma. Kui taksojuht julgeb ühe kilomeetri eest küsida 50 krooni, peab ta ka julgema sellest oma klienti selgelt teavitama. Kui klient sõidu hinda teab ja siiski arvab, et sõit sellise taksoga seda hinda väärib, on see tema vaba valik.

Need taksojuhid, kes muudatuse tulemusena klientide vähesuse üle kurtma hakkavad, peaksid endalt küsima, kas nad on kliendi suhtes ausalt käitunud või on kliendi tähelepandamatusest ja teadmatusest kasu lõiganud.

Millised on võimalused järelevalvet tõhustada ning vajadusel sanktsioone rakendada?
Tuleb tunnistada, et järelevalve ei ole eriti tõhus ja eks see karistamatuse tunne ongi taksojuhte rikkumistele ahvatlenud. Taksojuhil on lihtne kohalikke olusid ja hindu mitte tundev turist haneks tõmmata.

Esimese sammuna likvideerisime vanalinnas asuvad n-ö patuste pesaks kujunenud taksopeatused Viru tänava alguses ja Sõpruse kino juures. Nimetatud kaks olid vanalinnas asuvast viiest taksopeatust ning paarist ööpeatusest kõige problemaatilisemad. Kaebusi nende kohta on tulnud nii turismifirmadelt, kesklinna valitsuselt kui ka linlastelt.

Toon näiteks ühe juhtumi. Klient soovis sõita vanalinna ja väljuda Viru tänava alguse taksopeatuse juures, kuid kliendi vanalinna toonud takso sellesse peatusse seisma jääda ei julgenud, sest seal pidavat võõrad taksojuhid sõna otseses mõttes peksa saama.

Kui ta ära sõitma asus, istus tema autosse juhuslikult mööda kõndinud turist, kellel kohalikust taksomaffiast aimugi ei olnud. Seda «ülekohut» nähes väljusid peatuses seisvad taksojuhid oma autodest, tõmbasid juhuslikult kliendi saanud takso ukse lahti ja sikutasid sealt vanahärra välja.

Olen kindel, et sarnaseid intsidente on juhtunud kõne all olevates peatustes korduvalt. Peamiselt on kannatajad välismaalastest kliendid. Võõras riigis viibides ei oska nad enda kaitseks midagi ette võtta ja kirjutamata reeglite olemasolust pole neil samuti aimu. Nende taksopeatuste tõttu kannatab aga Tallinna maine.

Kuidas loodate ebaausatest taksojuhtidest lahti saada?

Igal Tallinna taksojuhil peab olema isikupõhine teenindajakaart. Tahame tõsta teenindajakaardi tegevusloa staatusse. See annaks meile võimaluse teenindajakaardi väljastamise tingimused kehtestada ning ühtlasi õiguse vajadusel kaart tühistada. Sellega tekiks taksojuhil reaalne oht tööst ilma jääda ning see peaks võtma taksojuhilt soovi petmist üritada.

Nimetatud muudatuste elluviimiseks tuleb aga muuta ühistranspordi seadust. Linnavalitsus plaanib lähiajal majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile sellesisulised ettepanekud esitada.

Taksojuhtide seas suurimaks probleemiks oleva karistamatuse tunde saame välja ravida ainult koos riigiga ühise eesmärgi nimel töötades. Sellest võidavad taksokasutajad ja Tallinna maine, aga ka ausad taksojuhid.

Bensiinihinna tõus ja teisalt järjest suurenev turistide vool on viinud taksojuhid arvamusele, et kliendi petmine on lubatud ja normaalne.

Takso on üks esimesi asju, millega Tallinna saabunud väliskülaline kokku puutub. Meie linna maine kujundamise seisukohalt on äärmiselt oluline, et see kokkupuude oleks positiivne ja meeldiv.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.