Laupäeval, 4. novembril avatakse pidulikult põhjaliku remondi tulemusel tundmatuseni muutunud Tartu maantee.
Seega lõpeb 8. mail alanud Tartu maantee remont plaanitust pea kuu aega varem. «Tänavune keerulisim ja kulukaim tee-ehituse objekt takistas küll mitu kuud liiklemist, ent tehtu tulemuseks on endisest võrreldamatult paremad liiklemistingimused,» ütles linnapea Jüri Ratas. «Lubasime koos tee-ehitusfirmadega juba kevadel, et teeme kõik endast oleneva, et ehitus ei veniks, ning oleme sellest lubadusest ka kinni pidanud.»
Trammid alustasid Tartu maanteel jälle sõitmist juba 1. oktoobril. «Uus rööbastee on autoradade vahelt teeserva viidud,» ütles abilinnapea Olga Sõtnik. «See tõstab oluliselt trammide liikumiskiirust ja teeb liiklemise turvalisemaks. Trammiliikluse tee serva viimine muudab sujuvamaks ja kiiremaks ka teiste sõidukite liiklemise, seeläbi suureneb Tartu maantee läbilaskevõime.»
Selle aasta kõige mahukam tee-ehitus läks maksma 223,6 miljonit krooni. Tartu maantee Liivalaia-Masina tänava vahelisel 1,1 km pikkusel lõigul lammutati laiendatud teele ette jäänud hooned ning paigaldati uued kommunikatsioonid. Uus trammitee rajati eriti vastupidavale betoonalusele. Sõidutee laiendati neljarajaliseks – kaks rada kummaski suunas. Neljale ristmikule paigaldati valgusfoorid.
Peatöövõtjad olid Skanska EMV AS ning AS Talter ja AS Aspi.
Üks suuremaid ning tehniliselt keerukamaid ja põnevamaid tee-ehitusi on Smuuli tee pikendamine Peterburi teelt Suur-Sõjamäe tänavale.
Eesti pikim viadukt
Selleks rajatakse üle üheksa raudteerööpapaari 370 meetri pikkune vantsild. Eestis ainulaadne vantsild peab kandma nii raskete sõidukite kolonni kui ka kuni 120 tonni kaaluvaid eriveokeid. Tegemist on Eesti seni pikima sillaga. Mõlemale sillapoolele kinnitatakse tugisammaste külge viis vanti, mis silla keskmist betoonosa üleval hoidma hakkavad.
Smuuli tee pikendamisega väheneb Peterburi tee ja Tartu maantee liiklussõlme koormus. Lisaks kahele sõidurajale ehitatakse ühele poolele ka kergliiklustee ja tänavavalgustus. Projekti koostas AS K-Projekt, silla projekteeris Estkonsult, ehitavad AS Merko Ehitus ja Tallinna Teede AS. Tööde maksumuseks on arvestatud 83,7 miljonit krooni.
Viadukti ehitamise teeb keeruliseks ja aeganõudvaks tihe raudteeliiklus – ohtlikud veosed töötandri all tingivad pikki ja tihedaid tööseisakuid. Smuuli tee pikenduse kogupikkus on 1,8 kilomeetrit. Tulevikus on võimalik viadukti kahe sõiduraja võrra laiendada – selleks rajati muldkeha.
Värske teekatte sai Linnu tee ja Vilde tee ristmiku vaheline Sõpruse puiestee lõik, ka äärekivid vahetati välja. Ühtlasi rekonstrueeriti AS Tallinna Vesi tellimusel sadeveetrassid.
Põhjaliku uuenduskuuri läbis Tõnismäe tänav. Ülekäigurajad muudeti ohutumaks ja jalakäijasõbralikumaks. Kõnniteedele paigaldati kiviparkett ning sõiduteele uus asfaltkate.
Ülekatte ja uued äärekivid sai ka Põhja puiestee Suur-Rannavärava teest kuni Vana-Kalamaja tänavani, samuti Niine tänava sõidu- ja kõnniteed.
Toompuiesteelt Toompeale kulgev Falgi tee sai lisaks värskele asfaltkattele kivisillutisega ja reguleeritud kõrgusega äärekividega kõnniteed. Turistibussidele rajati tugevdatud katendiga tasku. Uue katte sai ka Paldiski maantee Tehnika tänava ja Toompuiestee vaheline lõik.
Randvere tee rekonstrueerimise käigus rajati kõnni- ja kergliiklusteed ning tänavavalgustus ja sajuvee kanalisatsioon. Ühtlasi ehitati AS Tallinna Vesi tellimusel trassile olmevee kanalisatsioon.
Järgmisel aastal jõuab lõpule Suur-Sõjamäe tänava põhjalik uuendamine. Sõidutee laieneb 2+2-rajaliseks, ristmikele paigaldatakse foorid, teelaiendusele ette jäävad trassid tõstetakse ümber ning rajatakse uus tänavavalgustus.
Mustakivi tee laiemaks
Lasnamäel ehitati liikluskoormuse kasvust tingitult laiemaks Mustakivi tee Laagna tee ja Peterburi tee vaheline lõik. Arendaja tellimisel rajati Mustakivi teed Varraku tänavaga ühendav Tähesaju tänav.
«Järgmise aasta plaanis on Mustakivi tee kuni Narva maanteeni laiemaks ehitada ning rajada pikendus Mustakivi teest Kose teeni,» ütles Sõtnik.
Juba enne jaanipäeva lõppes bussijaama juures asuva Odra ja Juhkentali tänava liiklussõlme, Toompuiestee Tehnika ja Nunne tänava vahelise lõigu ning Rannamäe tee Nunne ja Suurtüki tänava vahelise lõigu remont. Nunne tänava, Rannamäe tee ja Toompuiestee ristmikule paigaldati valgusfoorid, korrastati kõnniteed, tõsteti ümber trolliliinid ja uuendati tänavavalgustus.
Juuni lõpus valmis Lõuka tänavaga paralleelselt kulgev jalgrattatee Rannamõisa teest vabaõhumuuseumini.
Septembris valmis Pärnamäe teel Vana-Narva maantee ja Randvere tee vaheline 3,85 kilomeetri pikkune ja 3,5 meetri laiune jalgrattatee. Tööde käigus rajati tänavavalgustus, märgistati ja valgustati ülekäigurajad, korrastati jalgrattateega külgnev haljastus, rajati truubid kraavidele ja paigaldati liikluskorraldusvahendid, ühtlasi korrastati bussipeatused.
Sõtniku sõnul polnud Pärnamäe tee ääres siiani ei kõnniteed ega jalgrattateed, mis on aga seal piirkonnas hädavajalik. «Selle tee rajamisega ühendati eelmisel aastal rajatud Narva mnt jalgrattatee piki Pärnamäe teed Kloostrimetsa tee äärse jalgrattateega,» ütles Sõtnik.
Merivälja tee neljarealiseks
Juuli keskel algas kaldakindlustuse rajamisega Merivälja tee Randvere tee ja Ranna tee vahelise 1,85 km pikkuse lõigu neljarajaliseks ehitamine. Kaitseks mere eest tehti tee serva betoonist tugimüür, mis ääristati põllukividega. Praegu on käsil linnast väljuva suuna ehitus. Ehitatakse ka kolm fooriristmikku ning eraldi pöörderajad, sõidutee serva rajatakse kergliiklustee ning uus tänavavalgustus ja sadevete kanalisatsioon.
Merivälja tee ümberehitamine jõuab lõpule järgmisel aastal, ent eesmärk on tänavu tööjärjega võimalikult kaugele jõuda. Tööde kogumaksumus on 82,1 miljonit krooni.