"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
Eestikeelsele õppele ei saa «kiirendatud korras» üle minna (0)
23. mai 2007

Minu kui haridus- ja teadusministri eesmärgiks sai riikliku süsteemi loomine, millega tagataks kõigile noortele võimalus õppida selgeks eesti keel ning seda venekeelsetes gümnaasiumides mõnede ainete eesti keeles õpetamise kaudu praktiseerida, teisalt tagades, et laste ainealased teadmised ei kannataks.

Võõrkeelse aineõpetuse ajalugu läheb Eestis tagasi 60ndatesse, kui avati inglise, saksa ja prantsuse keele intensiivse õppega koolid ehk nn võõrkeele kallakuga koolid. Aastakümneid õpetati kirjandust, kultuurilugu, ajalugu ning geograafiat võõrkeeles (inglise, saksa, prantsuse). Need ained, kus on vaja suurt suhtlusoskust, eneseväljendusoskust, annavad noortele võimaluse ainetundide raames keelt praktiseerida.

Meie poolt välja pakutud ained – eesti kirjandus, ühiskonnaõpetus, muusikaajalugu, geograafia ning Euroopa ja Eesti ajalugu – annavad noorele kindlasti hea aluse kõrgkooli astumiseks või tööleminekuks.

Mõningate väga palju suhtlemist ja lugemist nõudvate ainete eesti keeles õpetamine täidab kaks olulist eesmärki – noortel on paremad võimalused eesti keelt praktiseerida ja see tagab neile paremad võimalused tööjõuturul. Samas õpetatakse põhiaineid, riigieksami aineid ka edaspidi keeles, milles noored tunnevad ennast kindlamalt. On selge, et paljud meie olümpiaadide võitjad, kelle üle me suurt uhkust tunneme, tulevad ka edaspidi venekeelsetest gümnaasiumidest. See on potentsiaal, mida me ei tohi kaotada.

Uue haridusministri Tõnis Lukase soov kiirendada üleminekut «tegelikuks üleminekuks» või Kristiina Ojulandi väljendatud Reformierakonna soov muuta Eestis toimiv haridussüsteem vaid eestikeelseks väljendavad kõnelejate teadmatust ja soovimatust mõista selliste otsuste tagajärgi. Suure osa ainete muutmiseks on vaja tõsiseid ettevalmistusi – vajame uusi õppevahendeid, sest me ei saa kasutada eestikeelsete koolide õpikuid.

Õpikud vajavad lisaselgitusi, sõnastiku osa, mitmel puhul tuleb iseseisev töö ümber töötada (arvestades vajadust töötada võõrkeeles), õpikud peavad arvestama meie 120 rahvusvähemuse eripära, sest suur osa meie rahvusvähemustest õpib venekeelsetes koolides.

Teiseks oluliseks küsimuseks on õpetajate olemasolu. Meid kummitab väga tõsine õpetajatenappus. Aineõpetajate-spetsialistide otsimisega tegelevad praegu kõik koolid.
Samas on noorte soov suunduda kooli õpetajaks enam kui tagasihoidlik ning paljude aastate hoolimatus õpetajate palkade osas maksab nüüd kätte. Kahe viimase aasta alammäärade tõus ei suuda kahjuks veel lünka täita, vajame tõsist palgatõusu igal aastal. Kindlasti ei ole lihtne leida kiiresti kümneid õpetajaid, kes oleksid valmis töötama mitmekeelses klassis – õpetama lastele eesti keeles, kuid olema valmis ainealased teadmised ka vajadusel vene keeles vähemalt terminoloogiliselt üle selgitama.

Seega ei tohiks ükski poliitik, olgu haridusminister või mõni teine, koole ähvardada või ebamäärasust külvata. Enne tuleb vastata küsimusele: kust leida «kiirendatud korras» sajad õpetajad, kellel on kvalifikatsioon mitmekeelses klassiruumis töötamiseks? Kust leida mitmekeelseid väga häid ainespetsialiste, et meie kõik andekad noored ka edaspidi nii kõrgkoolides edasi õppides kui ka näiteks rahvusvahelistel olümpiaadidel ennast tõestada saaksid? Kust võetakse spetsialistid, kes paneksid «kiirendatud korras» kokku vajalikud õpikud ja teised õppematerjalid?

Millistele uuringutele tuginedes suudavad tänased koalitsioonipoliitikud kinnitada, et laste
ainealased teadmised ei kannata ning nende väljavaated nii riigieksamil kui ka edasiõpingutel kõrgkoolis ei ole sellega ohus? Milliste rahvusvaheliste spetsialistidega on analüüsitud ainete sobivust võõrkeeles õpetamiseks?

Praegu ei ole ma näinud midagi konkreetset, ainult ebamäärast poliitilist juttu.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.