“Kui vanemad lähevad lahku, on nad ise kriisis ja käituvad sageli nagu lapsed. Nende laps satub siis oma vanemate, kahe väikese lapse tasemel käituva täiskasvanu vahele."

Ly Rüüs, Mustamäe sotsiaalhoolekande osakonna juhataja
LIIKLUS: Automaks ­üksnes luksusautodele! (0)
10. märts 2008

Automaksu võiks kehtestada üksnes kallitele ja võimsatele autodele. Ma ei poolda üleüldist automaksu sel juhul, kui tegemist on maksuga, millega maksustatakse transpordivahendite omamist.

Automaksu võiks kehtestada üksnes kallitele ja võimsatele autodele. Ma ei poolda üleüldist automaksu sel juhul, kui tegemist on maksuga, millega maksustatakse transpordivahendite omamist. Kui tegemist on aga saaste- või siis ummikumaksuga, arvan, et seda tasuks kaaluda. Näiteks suuremates linnades, kus on tihe liiklus ja sellest tulenevad ummikud, võiks kasutada ummikumaksu (Stockholmi ja Londoni ummikumaksu eeskujul). Aga see eeldab ka ühistransporditeenuste kvaliteedi tõstmist.
Ei poolda ka üleüldist kõigile kehtivat automaksu, mis Eesti olusid arvestades paneks osa rahvast liialt raskesse seisu. Esiteks, Eesti ühistransport ei ole piisavalt heal tasemel. Teiseks, hõreasustuse tingimustes on paratamatult vajalik omada ja kasutada ka sõiduautot. Kolmandaks on suure osa perede (eriti just hõredalt asustatud maapiirkondades elavate) sissetulek liiga väike selleks, et neid veel automaksuga koormata.
Kaaluda võiks sõiduauto maksu kui nii-öelda luksusmaksu rakendamist väga kallite ja võimsate autode puhul. Arvestuse aluseks võiks võtta näiteks sõiduki mootori töömahu, võimsuse ja kütusekulu. Miinimumnäitajateks võiks olla mootori töömaht 2,5 l ja üle selle, kütusekulu alates 10 l / 100 km ja võimsus 150 hj ning rohkem.
Näiteks sõiduautole, mille mootor on 4,0 l töömahuga ja mille CO2 emissioon on 305 g/km, võiks kehtestada aastamaksu sellises suuruses, mis sunniks autoomanikku mõtlema sõiduki otstarbekuse üle. Ja kui ta seda omada soovib, siis saaks riik sellise maksu võrra rikkamaks.
Teisisõnu, maksustada tuleks selliste autode kasutamist, mis ei ole vajalikud igapäevaste sõiduvajaduste rahuldamiseks. Oma liikumistarvidust saab rahuldada ka loodust säästvamate sõidukitega.
Kokkuvõttes ei pea õigeks automaksu kehtestamist kõigile sõiduautodele kas ühekordse registreerimis- või aastamaksuna. Küll aga võiks kaaluda maksu kehtestamist kas ummikumaksuna või mingitest kindlatest kriteeriumitest lähtudes keskkonnahoiu eesmärgil.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.