"Viimastel aegadel on hea tendents, et me pole vägivaldsed taimede vastu. Need haigused, kus sul oli õhtul vaja Roosimäele minna ja pruudile sülem roose murda – see on läinud.

Ain Järve, Kadrioru pargi juhataja
LIIKLUS: Jalakäijad maksavad ­autoomanikele peale! (0)
10. märts 2008

Valitsus peaks kindlasti kehtestama üleriigilise automaksu, et motiveerida inimesi kasutama vähem saastavaid sõidukeid.

Valitsus peaks kindlasti kehtestama üleriigilise automaksu, et motiveerida inimesi kasutama vähem saastavaid sõidukeid.
Aasta alguses tõusis taas teemaks riikliku automaksu kehtestamise võimalus. Tihti jääb aruteludest mulje, nagu oleks automaks mingi tohutu tont, mis tühjendab viimase sendi autoomaniku taskust ja nuumab jälle riigi rahakotti.
Lähemal uurimisel siiski selgub, et praegu riigi- ja kohalikesse eelarvetesse laekuvad kütuseaktsiisi, parkimistasude jm autokasutusega seotud tasud kokku katavad vaevu poole nendest summadest, mis kuluvad ainuüksi teede hooldamise ja ehitamise peale.
Kui vaadata veel maanteeliikluse tekitatud tervise- ja keskkonnakahjusid, mis ulatuvad 10 miljardini aastas, siis on ilmselge, et ühiskond maksab autokasutusele hoopis kõvasti peale. Praegu maksamegi omamoodi kõik automaksu, olenemata sellest, kas peres mõni auto üldse kasutada on.
Mootorsõiduki aastamaksu teema tõusis päevakorda paari aasta eest ka ökoloogilise maksureformiga seoses. Selle reformi eesmärk on nihutada tööjõule suunatud maksukoormus keskkonda saastava ja loodusvarasid kulutava tootmise ja tarbimise maksustamisele. Maanteeveod ja isikliku auto kasutamine on energiatootmise kõrval üks suuremaid keskkonnakoormajaid Eestis. Vaatamata kiiresti tõusnud kütusehindadele on Eesti autode arv ja läbisõit viimastel aastatel väga kiiresti kasvanud.
Suurte autode ja maasturite lembus on Eestis võrreldes teiste Euroopa riikidega lausa fenomenaalne – kui Euroopas on keskmiselt iga kümnes auto üle kaheliitrise mootoriga, siis Eestis on peaaegu iga neljas. Seega on täiesti õigustatud küsimus, kuidas panna eestlasi keskkonnale kasulikumaid valikuid tegema ja millised maksud oleks selleks kõige õiglasemad.
Kuigi automaksu eelnõud pole avalikkusele veel täpsemalt tutvustatud, siis ökoloogilise maksureformi põhimõtteid järgides hakkaks maksumäär sõltuma eelkõige sõiduki kütusekulust ja CO2 heitmetest. See tähendaks keskkonnanäitajatest sõltuvat iga-aastast maksu. Näiteks Taanis varieeruvad selliste põhimõtete järgi kujundatud maksud 500 Taani kroonist kuni 18 000 Taani kroonini aastas. Keskmise suurusega ökonoomsete sõiduautode (keskmine kütusekulu kuni 6,1) aastamaks jääb seal paarituhande Taani krooni kanti. Keskmise läbisõidu ja ülalpidamiskulude juures moodustab automaks ainult ca 5%.
Tallinnas kehtinud mootorsõidukimaks kaotati 2003. aastal põhjendusega, et linn kaotab inimeste väljaregistreerimise tõttu muud maksutulu rohkem kui automaksust laekub. Riikliku automaksu kehtestamine aitaks seda probleemi lahendada ja tekitaks lisatulu kõikidele valdadele.
Autode arvu ja ummikuid maksuga üksi aga ei kõiguta. Halvimal juhul hakatakse suuremat maksulaekumist ära kasutama lühinägelike tee-ehitusprojektide rahastamiseks, millega jällegi soodustatakse eelkõige autoga liiklemist. Pole palju vahet, kas automaksust laekub 200 või 500 miljonit, kui samal ajal ühistranspordi rahastamisel paarikümne miljoni kaupa kokku hoitakse (nagu praegu Harjumaa liinide puhul) ja teisalt mittevajalikesse neljarajalistesse teedesse teise käega miljardeid pannakse.
Kuigi tegelikult rohkem kui pooltel Eesti leibkondadest isiklik sõiduauto puudub, on ministeeriumite ja kohalike omavalitsuste transpordisuutlikkus kujunenud selliseks, et põhiliselt muretsetakse autoga liiklevate kodanike käekäigu pärast.
Kindlasti on ka automaksu ja kogu ökoloogilise maksureformile lisaks vaja transpordi- ja linnaplaneerimisreformi, et ühe käega ei karistataks autokasutust ja teise käega ei muudetaks inimest veelgi rohkem autost sõltuvaks.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.