"Tallinn tegigi minust selle inimese, kes ma praegu olen."

Laulja Ivo Linna
LUGEJA KIRJUTAB: Milline on poistesõbralik kool? (0)
26. mai 2008

Paljud õpetajad ei saa aru, mis on juhtunud armsate, sõnakuulelike, alati alluvate ja korraldusi täitvate poistega, kes veel mõned aastad tagasi olid vähemalt sama kullapaid kui tüdrukud. Mis on juhtunud? Poisid on jõudnud teismeliseikka.

Paljud õpetajad ei saa aru, mis on juhtunud armsate, sõnakuulelike, alati alluvate ja korraldusi täitvate poistega, kes veel mõned aastad tagasi olid vähemalt sama kullapaid kui tüdrukud. Mis on juhtunud? Poisid on jõudnud teismeliseikka.
See mõjub paljudele õpetajatele šokina ja siit on vaid kukesamm poistevihkajaliku klassi või kooli tekkele.
Kallid lapsevanemad, teie teismelised poisid ei ole sellist kohtlemist ära teeninud. Loomulikult pole ka tõsiseltvõetavad õpetajad ropendamist, korrarikkumist ja ülbitsemist ära teeninud.
Siit aga tulenebki ülioluline küsimus: kelle probleem see on, kui õpetaja klassi ees karjub ja märatseb (nagu minu kooliajal) – kas õpilase või õpetaja probleem? 15 aastat õpetajana töötanuna pean nentima, et see on 99% õpetaja probleem.
Rusikareegleid poiste kasvamisele ja arenemisele kaasa aitamiseks on vähemalt kolm: kes on juht, millised on reeglid ja kas reeglid on õiglased?
Olen ka ise olnud 7. klassi klassijuhataja ning selles eas on probleemid tüdrukutega hoopis komplitseeritumad kui poistega – seda tuleb endale lihtsalt teadvustada, mitte eitada.
Kas ja kuidas kool aitab poistes kujundada positiivset minapilti, et nad peaksid lugu iseendast ning oskaks väärikalt suhelda tüdrukutega ning naissugupoolega üldse? Siinkohal on oluline õpetajate eeskuju poistele.
Mõnda õppeainet võiks teismeliseeas õpetada poistele ja tüdrukutele eraldi. Ruumilogistika on vaid tehniline probleem. Tuleb vaadata, kuidas võimaldab kooli ajakava õpetada erivajadustega poisse põhjalikumalt ja mõnikord ka eraviisiliselt.
Kool peaks ka pakkuma erinevaid võimalusi tunnustuse saamiseks. Mitte kõik poisid pole ühtmoodi osavad matemaatikas või spordis. Kool peab tagama, et kõik poisid saaksid tunnustatud.
Selline kool, kus valitseb õpilastevaheline konkurents ja kiidetakse ainult väheseid tippu jõudnuid, ei sobi poistele. Kas ja kuidas tunnustatakse koolis häbelikke, ülekaalulisi, tõrjutuid või lihtsalt vähem andekaid poisse?
Kool kaasab oma töösse isasid. Ilma koolipoolse loomingulise pingutuseta isad kooliellu ei sekku. Siin tuleb välja töötada kindlad strateegiad.
Kõik õpetajad peavad end pidevalt täiendama ning jälgima, hindama ja analüüsima oma töö tõhusust poiste õpetamisel. Siis on õpetajal väiksem oht sattuda šokki, kui ta äkki märkab, et 10aastane poiss käitub teistmoodi kui 14aastane.

Ramo Pener, pedagoog, teismeliste poiste isa
Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.