"Arendajad ei lase arhitektidel lähtuda inimeste vajadustest, vaid sellest, kuidas äriplaan võimalikult tulu tooks."

Kunstiakadeemia rektor, arhitektuuriajaloolane Mart Kalm
Koledast autoparklast paljude võimaluste maaks (0)
30. juuni 2008

Kes ei tahaks linnasüdames vuliseva vee ääres lõõgastuda, nautida lillelaata või rock-kontserti – just selliseid võimalusi pakub aasta pärast uue näoga Vabaduse väljak.

Kes ei tahaks linnasüdames vuliseva vee ääres lõõgastuda, nautida lillelaata või rock-kontserti – just selliseid võimalusi pakub aasta pärast uue näoga Vabaduse väljak.

“Väljaku idee on puhta ja selge muljega minimalistlik plats, kus saab lisaks riiklikele esindusüritustele korraldada spordivõistlusi, lillelaatasid, kontserte ja teatrietendusi. Kaitseks halva ilma eest on võimalik üles sättida telgi moodi moodsad katusealused,” lausub väljaku idee autor arhitekt Andres Alver.
Väljak katakse hallide graniitplaatidega. Tee väljaku servas, mis kulgeb Kaarli puiesteelt Harju tänavale, saab endale munakivikatte, olles justkui Harju tänava pikendus.
Alveri sõnul on eesmärk sel viisil luua teekatetega vaheldusrikkust ning markeerida ja mäletada 1930ndaid. “Tol ajal oli Harju tänav tähtis tänav, mis kulges tegelikult Roosikrantsi tänavani,” selgitab Alver.

Minevik olevik ja tulevik
Väljak on idee järgi nagu kolmnurk, mille tippudeks on ajalugu ehk Okupatsioonide muuseum, olevik ehk Vabadussõja võidusammas ja tulevik ehk maa-alusesse ossa klaaskatuse alla kavandatav esindusruum. Esindusruumis asub Tallinna teenindusbüroo, kus saab näha linna perspektiivseid makette ja kuulata nende tutvustusi.
Alver kirjeldab seda võimsa ülavalgusega 700ruutmeetrise saalina. “Väljaku maa-alune osa sisaldab lisaks igapäeva elu korraldamiseks ja linna külaliste teenindamiseks vajalikele ruumidele ka võimaluse ühiskondlikult kaalukate ürituste ja ettevõtmiste tarbeks,” räägib Alver. “Näiteks võiks see olla Euroopa kultuuripealinna infokeskus.”
Alveri sõnul on oluline saada väljak autodelt tagasi linnakodanikele. Parkla kolib maa alla ja väljakul kaovad äärekivid, see paneb väljaku ühtse, avara ja õhurikka jalakäijate alana vabalt voogama.
Väljaku Harju tänava poolsesse nurka, Mayeri treppide vastu tuleb pildi moodustav veeinstallatsioon, mis hakkab paiknema maapinna ja maa-aluse pinna vahel. Kunstiinstallatsioone saab vaadata ka Vabaduse väljaku bussipeatuste taha kerkivalt klaasseinalt. Ala valgustamiseks on väljaku Jaani kiriku poolsele servale kavandatud 18 m kõrguste postide rida, millel on erinevates valgusrežiimides töötavad valgustid.

Kodanikud kujundavad ise
Vabaduse väljakut projekteeriva Sweco Projekt ASi teede osakonna juhataja Henri Toome kirjeldab platsi visiooni kui tühja väljakut, millel on lugematu hulk võimalusi.  Alveri kinnitusel jääb platsile tulev lõpuni läbi mõtlemata ja selle funktsioonid selguvad alles kasutamise käigus – vajadusel saab kõike ümber mängida. “Väljak on taust väga erinevatele tegevustele, nagu malelaud malenditele ja malemängule,” räägib Alver. “Väljak on algsel kujul vaba ja avatud, sellele lisandub mobiilne haljastus, mis on väga lihtsalt ümberpaigutatav erinevate ürituste ja situatsioonide tarbeks.”
Tallinn eraldas oma tänavuses eelarves Vabaduse väljaku ümberehitamiseks 60 miljonit krooni, mis kulub kõigi vajalike kaablite ümbertõstmiseks. Lisaeelarve täiendab platsi ehitusraha veel 100 miljoni krooniga. See summa kulub maa-aluse parkla ehitamiseks.
Seoses heas seisukorras 18. sajandi kaitserajatiste müüride väljakaevamisega lükkas linn kohe pärast jaanipäeva algama pidanud maa-aluse parkla ehituse algusaega edasi. 149kohalise parkla ehitus peaks algama 7. juulil.

* * *
Pildil

  1. Klaaskatusega teenindussaal;
  2. Veesein;
  3. Trepp kõndimiseks;
  4. Kaldtee;
  5. Trepp istumiseks;
  6. Klaaskatusega bussipeatus;
  7. Valgustid;
  8. Halli graniidiga kaetud väljak;
  9. Munakividega kaetud Harju tänava pikendus;
  10. Vana kaitsemüüri markeerivad väikesed tumedad tänavakivid

* * *
Mis võiks Vabaduse väljakule tulla?

Agne (70), pensionär

Tahaks näha neid müüre, mis siin praegu on. Mingid puhkamisvõimalused võiksid targemad inimesed ka siia välja mõelda. Ja see ala ei tohiks üldse autodele kuuluda, ka mitte maa all. Võiks korraldada liiklust nii, et autod ei jõuagi väljakule üldse.

Raivo (54), ettevõtja

Tean, et maa alla tuleb parkla, aga maa peale võiksid tulla istumiskohad. Vaevalt et väljak täis ehitatakse, loodan, et plats jääb ikka rahvale niisama maha istumiseks. Rohelust võiks olla, kas või mõned potis kasvavad puud. Tulemus peaks olema hubane.

Juta (30), reisikorraldaja

Minu pärast oleks võinud jääda siia kas või see autoparkla. Tehku siis siia äärde see sammas, aga jätku mägi rahule, praegu tõmmati siit ainuke roheline koht maha. Alati on olnud mugav Harjumäel istuda. Üldse võiks olla kesklinnas vabamaid pargi vormis istumiskohti, platsilgi võiks olla rohkem pargielu.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.