"Inimene peaks saama pühendada end lihtsalt oma elu elamisele. Linnaasutused peaksid olema heas mõttes justnagu nähtamatud – osutades linnakodanikule teenust nii, et nad ise meeldegi ei tule."

Tallinna linnasekretär Priit Lello
Peagi on jalamees autost ees (0)
22. september 2008

Kas tasub ikka paarisaja meetri kaugusele poodi autoga sõita, nagu seda teevad ülekaalulised ameeriklased? Täna Tallinnas peetav rahvusvaheline autovaba päev püüab inimesi liigsest autoarmastusest terveks ravida.

Kas tasub ikka paarisaja meetri kaugusele poodi autoga sõita, nagu seda teevad ülekaalulised ameeriklased? Täna Tallinnas peetav rahvusvaheline autovaba päev püüab inimesi liigsest autoarmastusest terveks ravida.

Keskmine autode liikumiskiirus on viie aastaga kesklinnas langenud 20 kilomeetrilt 15 kilomeetrile tunnis ja see kiirus väheneb veelgi. “Tihti me ei märkagi, et sõidame paarisaja meetri kaugusel asuvasse kauplusesse autoga,” lausus Tallinna Keskkonnaameti juhataja asetäitja Madis Kõrvits, kelle sõnul võiks puhtama linnaõhu nimel kõik linnakodanikud teha oma lühemad päevased käigud jalgsi. “See hoiaks linna õhu puhtama ja teeb head ka inimese tervisele,” lisas ta.
Ka Eesti Rohelise Liikumise juhatuse liikme Mari Jüssi sõnul on autojuhid täna tekkinud ummikutes ise süüdi. “Kui autoomanikud istuvad ummikus, siis omad vitsad peksavad, ühistranspordiga sõites ei vajaks nad nii palju ruumi,” ütles Jüssi. “Ummik on jalakäija ja rattasõitja jaoks ka turvaline, sest keegi ei kihuta. Samas on halb, et ka ühistransport jääb sinna toppama ja ega tolm ja saaste siis ainult ummikus püsi.”

Ettevõtted käivitavad omad bussiliinid
Kui 2006. aasta alguses oli Tallinnas registreeritud 207 000 mootorsõidukit, siis praegu juba pea viiendiku võrra enam ehk üle 250 000 mootorsõiduki.
Põhjus peitub nii elujärje paranemises kui ka nn valglinnastumises. Enamik töökohtadest asub kesklinnas või üldse Tallinnas. Uued elurajoonid aga paiknevad Tallinna lähivaldades, mistõttu viimase 10 aasta jooksul on linnapiiri ületavad liiklusvood enam kui kahekordistunud. Tallinna piiri ületab ööpäevas ligikaudu 250 tuhat sõidukit!
Mari Jüssi kinnitusel liiguvad ettevõtted ka sellistesse kohtadesse, kuhu ühistranspordiga on raske ligi pääseda. “Isegi kui keegi on harjunud trolliga tööle sõitma, võib tulla talle teade, et firma kolib näiteks Sõjamäele, kuhu pääseb korralikult vaid autoga,” lausus Jüssi. Lahendusena sõidutavad mõned ettevõtted oma töötajaid raha teenima tellitud bussidega.
Tallinna tagamaalt pendeldab iga päeva pealinna tööle või muudele asjatoimetustele 38,5 tuhat ja Tallinnast tagamaale regulaarselt 20,1 tuhat inimest.
Liiklus kesklinnast välja
Tallinna Transpordiameti liiklusteenistuse direktori Mati Songisepa sõnul on liiklus aina tihedam ja aeglasem. “Linna asi on tagada sujuv liiklus. Selleks oleks vaja liiklus kesklinnast mööda suunata, kuid Tallinnas pole seda praegu veel võimalik korralikult teha,” selgitas Songisepp. “Seni loome ühistranspordiradu, et autojuhid hakkaksid taipama, et busside ja trollidega saab kiiremini liigelda.”
Ka kiire ühendus lennujaamaga ja tihedam trammiliiklus aitavad muuta liikluskeskkonda Tallinnas paremaks.

* * *
Ühistranspordiga sõidab 60% linlastest

• 39% linlastest arvab, et Tallinna ühistransport on viimase 12 kuu jooksul muutunud paremaks.
• 41% leibkondadest on üks töökorras sõiduauto. Kahte autot omab 15% ning enam kui kahte autot 4%.  40% tallinlaste leibkondadest pole ühtegi töökorras sõiduautot.
• Kõige tavalisem liikumisviis möödunud talve tööpäevadel oli 61% tallinlaste jaoks ühistransport, 34% liikus autoga ja 6% jalgsi.
Allikas: Turu-uuringute ASi aruanne “Elanike rahulolu Tallinna avalike teenustega 2008”.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.