"Tallinn tegigi minust selle inimese, kes ma praegu olen."

Laulja Ivo Linna
Balti jaama ümbrus ärkab uuele elule (0)
13. oktoober 2008

Maaliinide bussiparkla asemele tuleb roheline puhkeala, turust ning räämas tootmishoonetest saab aga moodne kontserdi-, äri- ja elupaik.

Maaliinide bussiparkla asemele tuleb roheline puhkeala, turust ning räämas tootmishoonetest saab aga moodne kontserdi-, äri- ja elupaik.

Linn on kuulutanud välja riigihan­ke Balti jaama, Kopli ja Suurtüki tä­na­vate ning Rannamäe tee vahelise ala detailplaneeringu koostaja leidmiseks.
OÜ Arhitektuuriagentuuri idee järgi tuleb Balti jaama kõrval asuvate maaliinide bussipeatuste ja autoparkla asemele maa-alune ühistranspordi terminal. Sellest korrus allapoole aga suur autoparkla nii terminali kui vanalinna külastajate tarbeks.
Ettevõtte arhitekti Inga Raukase kinnitusel ei sobinud ükski lahendus, mis oleks sõidukid väljakule jätnud. “Alguses kaalusime bussiterminali ning busside ooteala jätmist maa peale, kuid tiheda liikluse tõttu tähendanuks see kogu ala katmist asfaldiga ning muutmise pelgalt liiklusmaaks,” selgitas Raukas.
Maa-alusesse terminali oleks koondatud trollide ning linnaliini busside lõpp-peatused. Planeering peaks siiski võimaldama trollipeatuste jäämise ka endisse asukohta.
Bussiterminal on kavandatud vastu Balti jaama lähirongide paviljoni hoonet, et tulevikus saaks rongide ning busside terminalid ühendada.

Busside asemel park

Tallinna Linnaplaneerimisameti Haabersti ja Põhja-Tallinna osakonna juhataja Lia Gailani sõnul on ülesanne saada väljakule jalakäijate jaoks ruumi. “Praegu on plats maaliinide busse paksult täis, kuid need maa alla kolides jääks ala vabaks,” ütles Gailan. “Asemele peaks tulema linnaväljak koos puhkevõimaluste ja rohelusega. On välja käidud mõte, et ka turismibusside peatus võiks maa all olla, et need ei ummistaks vanalinna.”
Terminali katusele on ette nähtud madala haljastusega ala, kus on maapinnas avad loomuliku valguse laskmiseks bussiterminali. Haljasala laiendab Tornide väljaku parki Põhja puiesteeni.  Toompuiestee liiklus hak­kab kulgema Põhja puiesteele Balti jaama lähirongide paviljoni eest. Rannamäe tee lõik Nunne tänava ja Suurtüki tänava vahel jääb liiklusele suletuks ning võib muutuda tavaliseks pargiteeks Tornide väljaku alal. Raukase sõnul kaob nii vajadus Toompuiestee aluse jalakäijate tunneli järele. “Tänav muutub jalakäijatele ja jalgratturitele hõlpsasti ületatavaks, mis on oluline liiklusohutuse ning vanalinna läheduse seisukohalt,” üt­les Raukas. “Lahendus vähendab Tornide väljaku pargis liiklusmüra ja viib transiitliikluse territooriumi ühte serva.”
Terminalipealsele maastikule on kavandatud kergliiklusteed ja jalgrattaparkla. Uus jalgrattatee hakkab kulgema samuti Põhja puiesteega paralleelselt. Uued rajad toetavad Tallinna ida-lääne-suunalise kergliiklustee ehitust.
Ala mootorsõidukite liiklusskeemi hakkavad lisaks muutma seda läbiv Põhjaväil ja uued trammiteed.
Ala detailplaneering peaks valmis saama tuleva aasta 30. detsembriks. Millal linn ehituse ette võtab, on hetkel veel teadmata.
Balti jaama ümbruse korrastamisega tegelevad ka mitmed kinnisvaraarendajad.
Kopli 3, Telliskivi 62 ja 64, Telliskivi 60, 60a ja 60e, Reisijate 7 ja 9 ning Kopli 1 kruntidele on kavandatud 132 242 ruutmeetrine äri- ja teeninduskeskus ning 4–10korruseline eluhoonestus. Lisaks parkla 1700 sõidukile.
Bonaprix OÜ kavatseb ehitada ümber Telliskivi tänaval asuvad endised Kalinini elektroonikatehase hooned. “Tahame alast kujundada korraliku kvartali koos eluruumide, kontorite ja kaubanduspindadega,” ütles ettevõtte juhatuse liige Ivar Lukk. “Bonaprixi ja lähinaabrite arendusplaanide järgi kujuneb Kopli vagunidepoost Linnahalli viiva raudteeharu asemele aga korraliku liiklusega Reisijate tänav.”
Nunne tänava ja Toompuiestee ristumiskoht saab ringliikluse ja sealt tuleb otseühendus Reisijate ja Kopli tänavale. “Nii ei pea enam Toompuiesteelt Kopli poole ja Telliskivi tänavale pääsemiseks pugema läbi Suurtüki ja Kotzebue tänava ja mööda kitsaid Kalamaja tänavaid seiklema,” kommenteeris Lukk. Tema sõnul saab ehitusega pihta hakata niipea, kui Eesti majanduslik olukord seda soosib.

Jaama turust kontserdipaik

Kopli 1 asuv Balti jaama turg ei jää omanikfirma Pasiphae OÜ juhatuse liikme Olev Vaheri sõnul praegusel kujul alles. “Need rajatised ei peakski enam hetkeseisus kaua vastu,” selgitas Vaher. “Lisaks kaubandus-, äri- ja eluruumidele oleme mõelnud asemele rajada ühiskondlikke ruume, näiteks kontserdi- ja konverentsisaale. Hea idee korral võiks seal olla ka turg, kuid siis juba uues kuues.”
Vaheri kinnitusel saab turu ümberehitusega alustada, kui linn selleks loa annab.
Gailani sõnul on Balti jaama ümbrus vanalinna kaitsevöönd, kus hooned ei tohi varjata vaadet Kalamaja poolt vanalinnale. “Kui need tingimused on täidetud ja vajalikud paberid esitatud, siis linn ehitust kinni ei hoia,” lausus Gailan.
Vaate säilitamiseks oli muinsuskaitse amet vastu ka maapealse terminalihoone rajamisele.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.