Kui ostetud kaup osutub praaktooteks või sellel ilmnevad kasutamist takistavad vead, tuleb tarbijale appi võlaõigusseadus. Seaduse järgi vastutab müüja toote kvaliteedi eest kahe aasta jooksul müügipäevast.
Kui selgub, et ostetud kaubal on puudus, näiteks tuleb saapatald nädala pärast lahti või külmutuskapp ei külmeta vajalikul määral, on ostjal õigus esitada kauplusele pretensioon. Siinkohal pole mingit tähtsust, kas tootele on või ei ole antud garantii.
Ostjal on alati õigus esitada pretensioon kauplusele, kui ta leiab, et kaubal on defekte. Kauplus peab pretensiooni vastu võtma, 15 päeva jooksul läbi vaatama ja ostjat oma otsusest informeerima.
Siiski oleneb pretensiooni lahendamise käik ostmisest möödunud ajast. Kui ostja esitab pretensiooni kuue kuu jooksul pärast ostmist ja kaupleja jätab nõude rahuldamata, peab müüja seda põhjendama ning tõendama, et müüs kvaliteetse toote.
Kui ostust on möödunud rohkem kui kuus kuud, peab juba ostja kauplusele tõendama, et toote puudus oli ostuhetkel olemas.
Müügigarantii on müüja lubadus müüdud asi garantiis ettenähtud tingimustel tasuta või tasu eest välja vahetada või parandada. Garantiiga antakse ostjale seaduses sätestatust soodsam seisund.
Kui pretensiooni esitamisel jääb müüjale võimalus pretensioon tagasi lükata, siis garantii olemasolul on ta võtnud endale kohustuse kauba defekt garantiis toodud tingimustel igal juhul kõrvaldada.
Oluline on teada, et garantii andmine ei ole kauplejale kohustuslik, sageli sisuliselt kauplus seda ei annagi. Kahjuks selgub garantii puudumine mõnikord alles siis, kui garantii olemasolus veendunud ostja kaupluse poole pöördub. Sellepärast on mõttekas tehniliselt keerukate või erioskust nõudvate toodete ostmisel küsida, kas müüja annab kaubale garantii. Ka on mõttekas uurida garantii tingimusi. Kui neid pole esitada, siis sisuliselt ka garantiid ei anta. Müüja teade, et kuue kuu jooksul võib ostja puuduse tekkimisel kauplusele pretensiooni esitada, ei ole garantii.
Müügigarantii peab ostjale arusaadaval viisil selgitama garantii põhisisu: garantii tähtaeg ja kehtivusala, täiendavad õigused jms. Garantii tingimused peaksid olema kirjalikud ning need tuleks säilitada kuni garantii kehtivusaja lõpuni.
Tarbijaid huvitavaid küsimusi saab esitada aadressil tarbijainfo@tallinnlv.ee või telefonil 640 4232.