"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
Toredad lapsed hakkavad kiusajatele vastu (0)
19. jaanuar 2009
Tallinna 57. keskkooli noored õpivad mängu kaudu, kuidas vägivalda ohjeldada.

TORE projektis koolitust saanud tugiõpilased oskavad oma koolides märkamatult vägivalda ja kiusamist ennetada.

Tallinna 57. keskkoolis kogunevad pärast tunde õpetaja Epp Priimäe juurde õpilased, kes arutlevad kooli peal nähtud ja kuuldud tülide ja kiusamiste üle. Tegemist on MTÜ Noorteühing Tugiõpilaste Oma Ring ehk TORE projektiga.
See ühendab koolinoori, kes on saanud koolitust, märkamaks kaasõpilaste probleeme, mis täiskasvanute ees varjatuks jäävad. Lapsed  arendavad oma suhtlus- ja toimetulekuoskusi, et olla teistele tugiõpilasteks konfliktide lahendamisel ja vägivalla ennetamisel.
Priimäe sõnul on tugiõpilane õpetajate liitlane koolis hea õpikeskkonna kujundamisel. «Huvitav on olla noorte eluga kursis ja teada, mis nende südant tegelikult vaevab, nii on lihtsam koolivägivalda ennetada,» mainis Priimägi. «Üks asi on aga ise vaadata, teine asi on näha probleeme õpilaste silme läbi.»
Tugiõpilased saavad kiusamiste vähendamisele kaasa aidata kehtestava käitumisega. «Nad ei osale kiusamises ega toeta seda ka pealtvaatamisega,» selgitas Priimäe. TORE-kad sekkuvad ise olukorda kiusamise takistamiseks või otsivad abi täiskasvanult.
TORE tegevjuhi Marju Jaanimäe sõnul ei tähenda tugiõpilaseks olemine politseinikuks või korrapidajaks olemist. «See pole niivõrd roll, kuivõrd mõtteviis, mis aitab väärtustada endast ja kaaslastest lugupidavaid suhteid,» selgitas ta.  «Mida rohkem on koolis heade suhtlusoskustega noori, seda väiksemaks jääb võimalus kiusamiste tekkeks. Seega on tugiõpilaste töö ennetav tegevus.»
TORE ringi alles tulnud 37. keskkooli õpilane Ketlyn leiab, et tegu on kasuliku ettevõtmisega. «Siin saab kõigist probleemidest rääkida ja õppida, kuidas teistesse suhtuda,» ütles tüdruk. «Tegelikult on siin päris huvitav, vaba aeg on kasulikult sisustatud ja endal on parem tunne, kui saab teisi aidata.»
Ketlyni kooliõde Laura Liisa käib ringis juba kolmandat aastat. «Siin on mängud ja õpetlikud teemad,» rääkis ta. «Õpime, et pole häid ega pahasid lapsi, vaid on teod, mis nad halvaks teevad. Räägime, kuidas teisi paremini kuulata, ja kuidas lahendada konflikte teistmoodi kui kätega.»
Jaanimäe sõnul mõjub vastav koolitus kogu ühiskonnale hästi. «Tugiõpilaste tegevuse mõju on pikaajalisem,» nentis ta. «Tugiõpilased võtavad nooruses omandatud hoiakud kaasa täiskasvanu ellu.»
Õpetaja Priimägi kinnitas Jaanimäe sõnu. «Meil on mõned vanemad õpilased, kes ajapuudusel enam TORE ringis ei käi,» rääkis ta. «Ometi tegelevad nad pikapäevarühmas väiksematega.»
TORE asutati 1996. aastal Soome eeskujul, kus niisuguses liikumises osalevad kümned tuhanded õpilased.
Eestis on liikumisega ühinenud üle 70 kooli, kokku umbes 500 õpilast. Pealinna koolidest on aktiivsemad Tallinna Tehnikagümnaasium ja 37. keskkool.

Kuidas saada toredaks
Hakkame koos kiusajatele vastu!

• TORE projektis osalemiseks võib kool võtta ühendust telefonil 681 6269 või e-mailil tore@tore.ee Järgneb koolitus kolmele õpilasele ja nende juhendajale, kus käsitletakse järgmisi teemasid: hea ja halb laps, sallivus/tolerantsus, stereotüübid, eelarvamused, sõber ja sõbralikkus, usaldus, kuulamine, staatus – tõrjutus, kiusamine ja sellesse sekkumine, ebaõnnestumised ja kuidas nendega toime tulla. Koolituse saanud juhendaja ja õpilased hakkavad koolis TORE tegevuses osalejate ringi laiendama. Väljaõpe maksab koolile 6000 krooni.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.