"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
Tule ja proovi kätt õpetajana! (0)
02. märts 2009
Tallinna Ühisgümnaasiumi eesti keele ja kirjanduse õpetaja Kristi Siirmann oskab muu hulgas tundi läbi viia pressikonverentsi vormis ja õpetada lastele muidki ajakirjanikuoskusi.

Et Tallinna koolides jätkuks eelkõige hingelt noori õpetajaid, ergutab programm «Noored kooli» kuni 18. märtsini paljude muude elualade haritud noori pedagoogikutset proovima.

 

 

Eesmärgiga tuua koolidesse värsket verd, kutsutakse programmi «Noored kooli» raames võimekaid noori kaheks aastaks Tallinna ja Harjumaa koolidesse õpetajaks. Iga osaleja koolituseks on kavandatud umbes 150 000 krooni.

«Valime igal aastal programmi käigus õpetajatööle välja 15-20 võimekat noort parimate ülikoolilõpetajate seast,» ütleb Martin Kõiva «Noored kooli» programmi meeskonnast. «Varasematel aastatel väljavalitute seas on olnud Princetoni ülikooli lõpetaja, cum laude Tartu Ülikooli füüsika bakalaureuse kraadi omanik, ajakirjanik, finantsanalüütik, ÜRO peasekretäri Kofi Annani ülikoolikaaslane jne.»

Noortel, kes programmi kandideerivad, peab olema tundlik sotsiaalne närv ja soov ühiskonnas midagi muuta. Enne kooliaasta algust läbivad noored viienädalase intensiivse õpetajakoolituse. Lisaks toimuvad kahe aasta vältel kaks korda kuus nädalavahetustel erialaloengud-seminarid. Programmis osalemisega paralleelselt saavad noored kätte õpetajakoolituse 40 ainepunkti.

Dorian Gray annab
pressikonverentsi

Kristi Siirmann, kes töötab programmi raames juba teist aastat eesti keele ja kirjanduse õpetajana, plaanis juba Tallinna ülikoolis eesti filoloogi kutset omandades õpetajaks õppima minna.

«Olen ikka tahtnud õpetajaks saada,» tunnistab Siirmann ja räägib oma õnnestunumatest tunniandmistest. «Näiteks tund pressikonverentsi vormis möödus väga meeleolukalt,» meenutab ta. «Lugesime läbi «Dorian Gray portree», siis kutsusin klassi ette neli õpilast, kes kehastasid nelja tegelast raamatust. Ülejäänud olid ajakirjanikud eri väljaannetest, nemad pidid tegelastele teemakohaseid küsimusi esitama ja saadud info põhjal artikli kirjutama.»

Siirmann ütleb, et teda motiveeribki kõige rohkem see, kui tund hästi õnnestub, ja parim innustaja olevat sära õpilaste silmis. «See programm, mis ühendab koolituse ja töökogemuse, toimib ideaalselt,» räägib ta. «Nädalavahetustel omandame loengutes õpetamise jaoks huvitavaid meetodeid ja praktilisi nippe, ja mõtleme, kuidas neid oma tunniga sobitada. Hea on tuua natukenegi vaheldust kooli õpik-vihik-töövihik rutiini.»

Õpetajatöö kui
juhtimise tuleproov

Kaks aastat tagasi Heateo Sihtasutuse ja Swedbanki poolt algatatud kampaania käigus valitakse koolide tarvis välja parimad noored. Programmiga liitumise eeltingimus on bakalaureusekraadi omamine või omandamine kandideerimise aasta kevadeks.

«Kõrgelt on hinnatud kandidaadid, kes heade õpitulemuste saavutamise kõrval näidanud üles ka ühiskondlikku aktiivsust,» mainib Kõiva. «Hea kandidaat on vastutustundlik ja hooliv ning seab pingutust nõudvaid eesmärke.»

Programmis osalejaile on ette nähtud 25 000 krooni suurune aastastipendium. Kuigi õpetaja palk (nooremõpetaja brutopalga alammäär on 2009. aastal 9897 krooni kuus – toim) pole noorele kõrgharitud inimesele ehk eriti motiveeriv, leidub ometi palju neid, kes soovivad programmiga liituda. Esimesel tegevusaastal kandideeris kümmekonnale kohale 76 noort, teisel aastal 115.

«Kõige rohkem on kandidaatide seas leidunud neid, kes soovivad õpetada inglise keelt, ajalugu ja kodanikuõpetust, eesti keelt ja kirjandust, vähem on olnud matemaatika, keemia ja füüsika taustaga huvilisi,» räägib Kõiva.

Programmis osalejad õpetavad ainult eksamiaineid, seega näiteks poiste tööõpetuse õpetajate põuda leevendada ettevõtmine ei aita.

«Olen kindel, et isegi kui noor pedagoog ei soovi pärast kaheaastast õpetajaks olemist selles ametis jätkata, toetavad programmi kaudu omandatud oskused ja teadmised tema edasist tegevust mistahes valdkonnas – hariduses, ettevõtluses, kolmanda või avaliku sektori organisatsioonides,» lausub Kõiva. «Keskkonna loomine, milles iga õpilane tahab õppida, on tõeline eestvedamise tuleproov. Õpetaja tööd, kes puutub pidevalt kokku 100-150 õpilasega, võib mõneski mõttes võrrelda keskmise suurusega ettevõtte juhtimisega. Nii arendavad programmis osalejad endas liidrioskusi ja -teadmisi, mida saavad hiljem rakendada mistahes meeskondade juhtimisel.»

Matemaatikast keeleõppeni

• Avaldusi oodatakse kõigi erialade esindajatelt, kellel on teadmised õpetamaks matemaatikat, füüsikat või inglise keelt.

• Samuti otsitakse eesti keele ja kirjanduse, ajaloo, geograafia, keemia, bioloogia ja loodusõpetuse õpetajaid. Teised ained on võimalikud lisaainetena.

• Programmi ei saa kandideerida need, kellel on omandatud/omandamisel õpetajamagister, või need, kes on töötanud koolis õpetajana rohkem kui pool aastat. Infot kandideerimise kohta leiab www.nooredkooli.ee
 

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.