"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
Iidne Harju värav paistab läbi pika klaasi (0)
06. aprill 2009
Läbilõige lahendusest, kuidas linlastel võimaldatakse läbi klaasi uudistada keskaegset Harju värava torni.

Et Vabaduse väljak muutuks veel ligitõmbavamaks, saab maapõuest paistvat iidset Harju väravat peagi uudistada läbi seitsme meetri pikkuse klaasi, ja seda mugavalt istudes.

 

 

Suur osa Vabaduse väljaku töödest on juba tehtud, täielikult peaks väljak valmis saama 20. augustiks. Abilinnapea Taavi Aasa sõnul on tänaseks ligi pool väljaku maapinna tasapinnast valatud. «Hiljuti valati suurim, üle tuhande ruutmeetri suurune ala,» mainis Aas. «Tööd on graafikus, arheoloogid on oma töö lõpetanud ning ehitajatel taas täishoog sees.»

Harju tänav jalakäijatele

Nagu projekt ette nägi, säilitati maa-aluses parklas kõigile huvilistele vaatamiseks vallikraavi maapõuest nähtavale tulnud tugimüürid. Lisaks hakkab uudistajate silma rõõmustama seni maa sees peidus olnud iidse Harju värava esimene korrus.

Eskiisi järgi tuleb Harju tänava alla värava varemete ümber ruum, mida katab piklik 1,75 meetri laiune ja seitsme meetri pikkune klaasplaat. Klaasi alla tuleb ka valgustus ja aparaat, mis juhib klaasilt ära niiskuse, et torn oleks pidevalt vaadeldav.

«Praegu käib klaasi paksuse arvutamine, see peab olema nii paks, et peale astudes katki ei läheks,» ütles AS Sweco Projekti teede osakonna juhataja Henri Toom. «Klaas peaks vastu pidama koormusele 500 kg ruutmeetri kohta.»

Plaati hakkab ümbritsema betoonraam, mis tõuseb 30 cm tänavapinnast kõrgemale ja täidab mitut eesmärki. «Sinna peale tuleb istepink, mis sobitub maa-aluse parkla sissepääsu betoonrinnatistega,» ütles Toom. «Kuna Harju tänav muutub jalakäijate alaks, annab betoonserv autojuhtidele kaugelt märku, et sedakaudu pole mõtet vanalinna sõita.»

«Tegelikult pääseb betoonserva kõrvalt ilusti ka autoga mööda,» lisas Aas. «Kuid sealt hakkavad vajadusel sõitma vaid operatiivsõidukid.»

Läbi klaasi saab Harju eesväravast näha Moskva kohviku poolset torni koos ukse ja trepiga, teine torn jääb Mayeri trepi nurga alla.

Maa-alune ligitõmbavaks

Vabaduse väljak ja Harju tänava lõik Mayeri trepist Müürivahe ja Rüütli tänava nurgani kaetakse graniitplaatidega. Eri tooni plaatidega tähistatakse ka maa-aluste tugimüüride asukohad ja Harju värava varju jääv osa.

Vabaduse väljaku alusesse parklasse mahub 136 sõidukit. Suurema osa maa-alusest jalakäijate alast võtab enda alla Ahhaa teaduskeskus, lisaks tulevad sinna kohvik, linna infokeskus, noorte infopunkt ja tualettruumid, samuti Vabaduse väljaku ajalugu ja arheoloogiliste väljakaevamiste tulemeid tutvustav väljapanek ja väike 4D-kino.

«Loodame kujundada Vabaduse väljaku alusest alast ligitõmbava paiga, et sinna ei laskutaks üksnes sõidutee ületamiseks,» ütles Aas. «Sel eesmärgil loobusime ka esialgsest kaubanduspindade plaanist.»

Väljaku detailplaneeringu koostas arhitektuuribüroo Alver & Trummal Arhitektid, ümberehitustööde projekti koostas AS Sweco Projekt. Ümberehituse kogumaksumuseks kujuneb 272 miljonit krooni ja väljak saab valmis taasiseseisvumispäevaks 20. augustil.

 

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.