“Elus ja maadluses ei tule midagi lihtsalt, tööd peab tegema.”

Epp Mäe, maadleja
Kiirlaenude andjad hoiavad kontaktandmeid varjul (0)
13. aprill 2009
Kui pole raha, et võlg õigeaegselt tagasi maksta, pikendab laenuandja kindlaksmääratud tasu eest meeleldi maksetähtaega.

Mõne kiirlaenufirma esindajaga kohtuda on keerulisem kui Inglise kuninganna juurde visiidile pääseda, sest nende kontaktandmeid on sageli võimatu leida.

Tallinlane Kristjan sai firmast Kredest kirja teatega, et ta võlgneb 11 000 krooni. Kuna noormees oli parasjagu välismaal, otsustas firmaga suhelda tema vanaema Tatjana, kellele lapselaps kinnitas, et pole võtnud mingit laenu, veel vähem kiirlaenu. Kõigepealt proovis vanaema helistada (numbri sai telefoniinfoteenuse kaudu), et aga keegi ei vastanud, otsustas ise kohale sõita.

Narva mnt 1 majas laenuandjat polnud, kuigi ümbrikule oli märgitud selline postiaadress. Seetõttu otsustas Tatjana saata firmale kirja, kuigi sai aru, et kiirlaenu intress jõuab selle ajaga, mis kiri edasi-tagasi käib, tõusta nii kõrgele, et pärast ei maksa seda aastagagi ära.

Kliendiga peab kohtuma

Olles tutvunud Kredesti koduleheküljega ja vaadanud lisaks teistegi kiirlaenuandjate kodulehekülgi, võib jõuda huvitavate järeldusteni. Laenata võib igasuguse summa alates mõnest sajast kuni mõne tuhande kroonini paariks nädalaks või kauemaks, kui aga äkki pole raha, et võlg õigeks ajaks tagasi maksta, pikendab laenuandja kindlaksmääratud tasu eest meeleldi maksetähtaega.

Taotlusi võetakse vastu vaata et ööpäev läbi interneti kaudu või SMS-teadetena. Samas kinnitab finantsinspektsiooni esindaja Malle Aleksius, et kõik laenu andvad firmad on kohustatud lepingu sõlmimisel kliendiga vähemalt korra näost näkku kohtuma. Mõned firmad lubavad raha üle kanda juba kümne minuti pärast. Teised loosivad laenajate vahel välja kalleid soojamaareise. Ja kuigi laenuprotsendid on üle mõistuse suured, ulatub püsiklientide arv kümnete tuhandeteni.

Kodulehekülgedelt ei leia aga mingit informatsiooni laenuandjate endi kohta, rääkimata tavapärastest kontakt-andmetest – firma asukoht, nimed, telefonid jm.

Firma Kredest vastutav isik on äriregistri andmetel S. Kui selle loo autor soovis temalt teada, kuhu tulla, kui on soov laenu võtta, ei saanud S. esialgu isegi küsimusest aru. Tuletades talle meelde võlaõigusseaduses ette nähtud nõuet kliendiga kohtuda, reageeris Kredesti esindaja välkkiirelt ja teatas, et uutele klientidele firma laenu ei anna, senised said aga klientideks juba enne nimetatud seaduse jõustumist. «Kui klientidel tekivad mingid probleemid, siis võivad nad saata meili,» ütles S. ja lisas, et neil pole inimesi vastuvõttude korraldamiseks.

Kaheldavad nõudmised

Rahapesu andmebüroost, kus jälgitakse võlaõigusseaduse täitmist, öeldi, et olukord, kus firma nõuab inimeselt võla maksmist, nende endaga saab aga ühendust ainult posti teel, sarnaneb väga pettusega. Ja lisati, et sellisel puhul ei teeks paha pöörduda avaldusega politsei poole.

«Politsei pöörab uurimise käigus enamasti tähelepanu ka rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse nõuete täitmisele. Kui neid nõudeid rikutakse ja kurjategijat ei leita, tuleb kahju kanda teenuse osutajal endal,» ütles büroo järelevalveteenistuse juhataja Arnold Tenusaar. «Niisugustest juhtumistest võiks informeerida ka rahapesu andmebürood, et me saaksime kontrollida ettevõtjat, kes ei täida seadust.»

Laenuvõtja isik peab olema tõestatud

Laenufirma, kes osutab teenuseid sidevahendite, sealhulgas interneti kaudu, on vastavalt võlaõigusseaduse 55. paragrahvi 2. punkti 2. lõikele igal juhul kohustatud andma tegevuskoha aadressi, kuhu klient võib esitada kaebuse.

Vastavalt rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse 15. paragrahvi 1. lõikele on finantsteenuseid osutav ettevõte kohustatud arve avamisel või esmase teenuse osutamisel tõendama kliendi isiku, viibides temaga samas kohas. Mõned SMS-laenu andvad firmad protestisid selle nõudmise kohtus, kuid jõustunud kohtulahendit selles küsimuses pole.

Üks kohtusse protesti esitanud firmadest sai Tallinna administratiivkohtult esmase õiguskaitse: rahapesu andmebüroo ettekirjutused on peatatud kohtuliku arutelu lõppemiseni.

Teised ettevõtjad, kes sarnaseid teenuseid osutavad, peavad ühel või teisel moel (vahetult või kolmandate isikute kaudu) oma klientide isikud tuvastama vastavalt seaduse nõuetele.

Lootusetud võlgnikud ootavad seaduste muutmist

8. aprillil pöördus 30 lootusetu võlakoorma all kannatavat peret riigikogu õiguskomisjoni ja selle esimehe Ken-Marti Vaheri poole sooviga teha ettepanekud seaduste muutmiseks.

«Paljud on juba kaotanud oma kodu, paljud vaevlevad toimetuleku piiril, paljudelt võtavad laenuandjad ära isegi lapsetoetused ja muud seadustega ettenähtud hüved, millele ei tohiks sissenõudmist pöörata,» ütles üks pöördumise esitaja Triinu Pillart, kolme lapse üksikema, kelle võetud
10 000-kroonine SMS-laen on paisunud 230 000 krooni suuruseks võlakoormaks.

Pillarti ettepanekul ei tohiks laenuandjad nõuda pärast laenu andmist lisatagatisi, kui kinnisvara väärtus laenuvõtjast sõltumatutel asjaoludel langeb.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.