"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
Andekatele teadmiste keskus (0)
18. mai 2009
Reaalkooli 10. klassi õpilane ja esinduskoja esimees Kert Pütsepp näitab füüsikaklassis leiduvat baromeetrit. Kert on reaalainetega sina peal ning sage olümpiaadidel käija. Füüsikast rohkemgi paelub teda biokeemia, tulevikus ei välista ta karjääri fa

Tallinna linn ja Reaalkool taotlevad Euroopa sotsiaalfondist raha, et pakkuda reaal-ainetes andekamatele õpilastele katseid ja loenguid parimate õppejõudude käe all. Reaalkooli arendusjuhi Jaana Rohti sõnul on vajadus sellise projekti järele väga suur. «Praegu ei tegele andekate õpilastega eriti keegi, kõik koolid püüavad ise neile mingeid võimalusi välja mõelda,» ütles Roht.

«Eestile on vaja reaalalade oskajaid, seetõttu tekkis mõte tuua näiteks Tartu Ülikooli õppejõudusid Tallinna andekatele õpilastele loenguid pidama. Meie koos haridusametiga viiksime õpilased ja õppejõud kokku.»

Ka Tallinna hariduse arengukavas on kirjas, et andekatele õpilastele peab pakkuma võimetekohast tegevust ja ülesandeid. «Soovime, et andekad õpilased ei läheks varakult välismaale õppima vaid seetõttu, et neil pole siin piisavalt väljakutseid ja rakendust,» ütles haridusameti koolivälise töö osakonna peaspetsialist Sigre Rõuk.

Reaalsus praktikasse

Reaalkool koostab Tallinna teadmiste keskuseks nimetatud projekti koos teiste linna koolidega, et üheskoos targemaid mõtteid välja pakkudes Euroopa
sotsiaalfondist raha saada. Loengud ja üritused hakkaks toimuma vastavalt vajadusele ükskõik millises Tallinna koolis, kus selleks võimalusi leidub. Muu hulgas on kavas näiteks tähistaeva uurimiseks väljasõite korraldada.

Projekti käima lükkamiseks teevad koolid juba koostööd. Tallinna tehnikagümnaasiumi matemaatikaõpetaja Villu Kopli on täiendanud seda tema koolis juba viis aastat toiminud ettevõtmisega «Reaalained reaalsusesse». «Meie mõte pole õpilasi pingeritta seada, vaid reaalaineid populariseerida,» ütles Kopli. «Oleme pannud õpilasi eri teemade põhjal ise esitlusi tegema. Ühel aastal oli meil näiteks teemaks matemaatika linnapildis, teisel energeetika. Projekt annaks võimaluse ka neile õpilastele, kes mingil põhjusel olümpiaadidel ei osale.»

Reaalkooli õpilane Kert Pütsepp, kes tahab tulevikus minna biokeemiat õppima, lööks ettevõtmises hea meelega kaasa. «Meile pakutakse võimalust tunnis õpitut praktikas rakendada, vaadata, kas teooriaseadused toimivad ka tegelikkuses,» rääkis Pütsepp. «Reaalkoolis on küll selline võimalus olemas, kuid paljudes teistes koolides mitte. Oleks vaja kohti, kus õpilased saaksid katsetada, see aitaks õpitut mõista.»

Projekti mõtte käisid neli aastat tagasi välja olümpiaadidel osalejad eesmärgiga, et eri koolide õpilased saaks omavahel teadmisi jagada ja koos katsetada. «Praegu on teadmiste väljund koolides vaid olümpiaadid, kus üks õpilane kogub end teistele ära tegemiseks hästi teadmisi täis,» ütles Pütsepp. «Arvan, et ühiskonnal oleks rohkem kasu, kui õpilased arutavad ja jagavad teadmisi ja mõtteid.»

«Kõik koolid üheskoos suudavad loengutele vajaliku õpilaste arvu välja panna ja samas linna kõigile andekatele õpilastele loenguid ja haridust pakkuda,» lausus Roht. «Üksi tegutsedes ei saa kool tihti arvu täis või kui kõik koolid hakkavad korraga häid õppejõude tellima, siis neid igale poole ei jätku.»

Õpetajaga koos koolipinki

Rohti sõnul ei taheta huvikoolidele konkurendiks olla, vaid pakkuda andekatele eneseteostust ja keerulisemaid ülesandeid.

Kopli toonitas projekti vajalikkust ka õpetajatele. «Nad ei jõua tiheda graafiku tõttu maailmas toimuvaga kursis olla, pidevat ja ühtset täiendkoolitust neile ju pole,» ütles ta. «Õppejõud on toimuvaga paremini kursis. Projekt pakuks täiendkoolitust nii õpetajale kui õpilasele – oleksime kõrvuti koolipingis.»

Positiivse vastuse korral ootab projekti kahe miljoni krooni suurune summa. Raha kuluks loengutele, ülesannete koostamisele, teaduspäevade ning keemia- ja füüsikakatsete korraldamisele. Samuti veebikeskkonna loomisele, kus oleks info toimuva kohta, kus õpilased saaks end registreerida, kus ripuks ka ülesanded ning koolid ja õpilased saaks omavahel teadmisi vahetada.

Projektiraha saamist veab Reaalkool. Haridusamet koordineerib, et kõik Tallinna koolid, kes soovivad, saaks kaasatud.
 

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.