"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
900 konduktorit aitavad bussidel graafikus püsida (0)
24. august 2009

Septembrist alates peaks Tallinnas sotsiaaltöökohtadele asuma 900 konduktorit, mõned töökohad on veel vabad.

Üks töötu proua vastas küsimusele, miks ta ei soovi saada ühiskondliku transpordi konduktoriks, et ei saa selle töökoha mõttest aru: «Kui linn otsis koristajaid, oli arusaadav, mida nad tegema hakkavad. Aga mida hakkab tegema konduktor?»

Bussijuht Irina Smoljaril sellist küsimust ei teki – temale tundub konduktori olemasolu hädavajalik.

Kergendab juhi tööd

«Minu kui juhi ülesanne on sõita punktist A punkti B õigel ajal ja ilma avariideta,» räägib Smoljar. «See on lihtne, kui bussis on korralikud inimesed. Aga tuleb ju ette ka purjus inimesi, narkomaane, noori ülbikuid. Juhikabiinist on näha, mida nad salongis teevad. Mõned neist reageerivad märkustele, mõnikord tuleb aga mootor seisata ja minna salongi korda looma. Aga see tähendab, et ma langen graafikust välja. Tihti küsivad sõitjad, kuidas ühte või teise kohta jõuda, millises peatuses on parem väljuda, millist teed buss sõidab, aga see viib minu tähelepanu teelt kõrvale.»

Konduktor hakkab reisijate küsimustele vastama, tehes niimoodi bussijuhi töö kergemaks. Ja ehk on ka rikutud istmeid edaspidi vähem, loodab Smoljar. Konduktori abi kulub ära ka bussisõitjatele. «Viimasel ajal leidub väga vähe niisuguseid inimesi, kes aitaksid lapsevankritega emadel või suurte kompsudega vanaemadel bussi peale saada. Invaliiditoolidele mõeldud kaldteed tuleb samuti käsitsi alla lasta. Nii et konduktoritest on abi kõigile,» leiab Smoljar.

Salongis korra hoidja

Linna ettevõtlusameti juhataja Kairi Teniste sõnul kuulub konduktori töö hulka lisaks piletite müümisele konfliktde lahendamine ja bussijuhi ja reisijate abistamine.

«Konduktorid hakkavad müüma bussipileteid, meenutama nende ostmise vajadust,» räägib Teniste. «Samuti abistavad nad elatanud inimesi, väikelaste vanemaid ja invaliide bussi sisenemisel ja sealt väljumisel. Konduktori kohustuste hulka käivad ka korrahoidmine salongis ja konfliktolukordade lahendamine. Sõidupiletite olemasolu hakkab edaspidigi kontrollima munitsipaalpolitsei. Ohtliku olukorra tekkimisel peab konduktor teavitama bussijuhti, et see kutsuks välja politsei.»

Enne tööleasumist läbivad tulevased konduktorid kahepäevase õppe. Esimese õppepäeva viib läbi psühholoog Helle Kahro. «Psühholoogiline ettevalmistus on minu arvates selle töö puhul möödapääsmatu,» ütleb Kahro. «Konduktori amet on meie ühiskonnas uus, on täiesti loomulik, et inimesed on selles ametis esialgu stressis. Töö on seotud inimestega suhtlemisega, seepärast peavad konduktorid oskama vältida konfliktolukordi. Kui need aga siiski tekivad, siis suutma lahendada need kõige väiksemate kaotustega.»

Teisel päeval selgitatakse konduktoritele, kuidas käituda ettenägematutes olukordades ja kuidas kindlustada reisijate ohutust sõidu ajal, samuti tutvustatakse Tallinna ühistranspordi marsruute ja nende eripärasid. Õppus lõppeb lühikese praktikaga.

Tule kandideerima!

Konduktori ametikohale TAK-is või TTTK-s võivad kandideerida Tallinna elanikud, kes on registreeritud töötukassas ning valdavad eesti keelt tasemel, mis võimaldab neil toime tulla sõidu ajal tekkida võivate olukordadega. Vestluseks TAK-is saab registreeruda telefonidel 6509511 või 53470800, TTTK-s telefonil 6976100.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.