"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
ULME VÕI REAALSUS: Klaasist liikumisrada üle linna? (0)
04. märts 2012
Eskalaatoriga klaasist galerii palistab ka näiteks Pariisis asuva Pompidou keskuse seina.

«Liikuv tasuline tee õhku – sellel võib perspektiivi olla,» kommenteerib Tallinna linnapea Edgar Savisaar ärimees Urmas Sõõrumaa suurejoonelist mõtet rajada klaasist galerii, mis ühendaks sadamat ja kesklinna.

Möödunud nädalal kogunes linnapea juurde seltskond ettevõtjaid ja spetsialiste, et arutada, kuidas muuta tee reisisadamast linna turistisõbralikumaks ning ümbruskond atraktiivsemaks nii linna külalistele kui ka elanikule. Peeti plaani, mida saaks juba suvehooajaks ära teha, ja vaadati ka kaugemasse tulevikku.

Ärimees Urmas Sõõrumaa tulevikupilt sadamaalast on enam kui suurejooneline. «Minu idee oleks ehitada laevade kõrgune galerii – liikuva lindi ja jalutamisteega klaasist toru, mis ühendaks sadamaterminalid ja Admiraliteedi basseini kuni maksimumvariandis Radissoni hotellini,» rääkis ta. «Olen mitu aastat kurvalt jälginud, kuidas kaheksa miljonit turisti, kes Tallinna külastavad, saalivad üle tühermaa. Milleks? Galerii annaks neile mugava võimaluse pääseda kuiva jalaga otse kesklinna ja ühtlasi piisavast kõrgusest linna imetleda.»

Sõõrumaa lisas, et galerii võiks sadama kanti meelitada ka enam kohalikke inimesi. «Kui liigud mööda tuiksoont, siis nagu ei näe põhjust mere äärde põigata, aga see põhjus võiks ju olla,» ütles ärimees. «Sadama piirkond vajaks arendamist, sest ühtlasi meelitaks see sinnakanti ka investoreid.»

Või hoopis monorelss?

Tallinna ettevõtlusameti juht Kairi Teniste märkis, et turismiarenduse seisukohalt on sadamat kesklinnaga ühendav galerii üsnagi kütkestav mõte. «Ühtpidi pakub see mugavamat liikumisvõimalust, teisalt oleks kindlasti ka turistimagnet,» tõdes ta. Teniste lisas, et kui galerii idee ei peaks mingil põhjusel teostuma, tuleks ometi mõelda, kuidas liiklust sadamast kesk- ja vanalinna paremini korraldada.

«Turismiatraktsioonina galerii töötaks, kõnnitee asendajana ilmselt mitte,» leidis linnaarhitekt Endrik Mänd. «Klaasist toru ei ole piisavalt dünaamiline, et ühendada piisavat hulka pealinna taktikalisi punkte.» Alternatiivina pakkus arhitekt välja monorelsi mõtte.

«Ühest küljest mäletatakse Tallinnast merd ja vanalinna, teisest küljest odavust,» lausus Tallinna Sadama juhatuse liige Allan Kiil. «Turistid räägivad ka sellest, et Tallinnas napib meelelahutust. Selles mõttes on kõik uued ideed teretulnud.»

Tallinna Sadam ise pakkus mõni aeg tagasi sadamapiirkonna atraktiivsemaks muutmiseks välja hiiglasuure vaateratta idee, kuid muinsuskaitse lükkas plaani tagasi põhjendusega, et gigantne vaateratas rikub linna panoraami. Mõõdukal kõrgusel galerii vastu muinsuskaitsel nii tõsiseid argumente olla ei saa.

«Minu idee kattub funktsiooniliselt vaaterattaga,» kinnitas Sõõrumaa. «Pealegi tõmbaks see linna ka teistpidi liikuma. Praegu kulgeb liiklemine pigem mitte mere suunas, vaid merega paralleelselt. Galerii väljaehitamine on kasulik ka sadamale – klient saab ikkagi kuiva jalaga peaaegu hotellini välja.»

Kiil Tallinna Sadama esindajana lisas, et klaasist galeriil on mõtet eelkõige siis, kui üks n-ö peatus oleks ka vanalinna serval: «Praegu viivad bussid kruiisituriste sadamast Mere puiesteele – see on pisut imelik, kuna vahemaad on ju sedavõrd väikesed.»

Kasutajatele tasuline

Linnapea Edgar Savisaare sõnul on galerii mõte tore ning teostamist väärt, kuid põhiküsimus on, kuidas seda finantseerida ja käima saada.

Sõõrumaa usub, et galeriist võidaksid kõik arendajad, kes asjaga tegelema hakkavad. Investeeringud võiks tagasi teenida sellega, et teha galerii kasutamine tasuliseks. «Inimene pistab torusse sisenedes eurose pilusse,» selgitas Sõõrumaa. «Kui kolmandikki turistidest, kes Tallinna külastavad, kasutaks liiklemiseks galeriid, tähendaks see aastas mitut miljonit eurot.» Kindlasti lisaks oma osa ka kohalikud, kes tõenäoliselt samuti seda võimalust kas või nädalavahetuse meelelahutuseks kasutaksid.

Kevad toob sadamasse purskkaevud

Sadamaala peaks suveks muutuma nii turistidele kui ka kohalikele mõnusaks ajaviitmiskohaks.

«Oleme vaikselt elu sisse puhumas Lootsi kvartalile – seal asuvad väga huvitava arhitektuuriga vanad laohooned,» rääkis Tallinna Sadama juhatuse liige Allan Kiil. «Samuti on meil plaanis teha Clarion Hotell Euroopa hotelli esine atraktiivsemaks nii turistidele kui ka oma linna elanikele – sinna on kavandatud purskkaevud, stendid, kuhu saab üles panna näitusi, istumis- ja kohtumiskohad…»

Nagu mullu, tuleb ka seekord Admiraliteedi basseini äärde Kuunari tänavale restoran, ja juba mõnevõrra suurem kui aasta tagasi.

Samuti algavad Tallinna Sadamal uue kruiisikai ehitused – see võimaldab Tallinna külastada päevas 18 000 kruiisituristil senise 10 000 asemel.
 

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.