«Tallinna prii sõit ja linnakorterid on meile eeskujuks,» ütles Riia linnapea Nils Ušakovs intervjuus Pealinnale. «Teie pakute juba üürikortereid lasterikastele peredele, meie pole veel nii kaugele jõudnud.»
Riia kavatseb septembrist alates koolilastele tasuta sõita pakkuda, kuid Tallinna plaan ühistransport kõigile priiks teha tundub naaberpealinnalegi uskumatu. Seepärast oligi möödunud nädalal toimunud Riia linnapea Nils Ušakovsi ja Tallinna linnapea Edgar Savisaare kohtumisel põhiliseks jututeemaks meie üleminek tasuta ühistranspordile, aga ka Riia võimalused eestlaste kogemusi oma kodulinnas rakendada.
Mis tõi teid seekord Tallinna?
Riia linnaduuma võttis äsja vastu otsuse, et alates käesoleva aasta 1. septembrist saavad kõik linna koolilapsed alates esimesest klassist kuni kaheteistkümnendani linna ühissõidukites tasuta sõita. See läheb linnale maksma kolm miljonit latti aastas. Meie pakume praegu riialastele mitmesuguseid soodustusi, näiteks mittetöötavatele pensionäridele on juba nüüd Riias ühissõidukite kasutamine tasuta. Kuna Tallinn on otsustanud prii sõidu osas veel kaugemale minna, siis seekord tõigi mind siia soov tutvuda kõigi prognoosidega, täpsemalt teada saada, kuidas kavatsetakse tasuta ühistranspordile üle minna ja kui palju see võib maksma minna. Kas see tähendab lisakulutusi või, vastupidi, aitab hoopiski raha säästa.
Mille osas võib Riia Tallinnast eeskuju võtta?
Kindlasti munitsipaalkorterite ehitamise ja ka ühistranspordi osas. Näiteks elamuehitusprogramm – teie pakute juba linna üürikortereid lasterikastele peredele, meie pole veel nii kaugele jõudnud. Meil on väga head suhted ka Moskvaga, kuid Tallinna ja Vilniuse kogemused on meile palju olulisemad, sest me oleme ühes suurusjärgus, meil oli ühesugune stardipositsioon, meil on sarnased eripärasused.
Kui palju võiks prii sõit Riias maksma minna?
Praegu tundub meile, et Riias võib see osutuda kallimaks kui Tallinnas, sest meil on rohkem elanikke ja ka linna pindala on suurem. Esialgsete arvestuste kohaselt läheks tasuta ühistransport Riias maksma 34 miljonit latti (üle 48 miljoni euro – toim) aastas. Eriti huvitavaks aga läheb siis, kui tasuta sõit teil uuest aastat kehtima hakkab, et kuidas see ikkagi toimib. Meie esindajad hakkavad teraselt jälgima, kuidas see projekt täpselt Tallinnas toimima hakkab ning kas oleks võimalik hakkama saada ka vähem kui 34 miljoniga.
Kas lisaks maksumusele on veel nüansse, mis teile selle projekti juures erilist huvi pakuvad?
Meie eesmärk on kasutada häid suhteid Tallinnaga ning saada võimalikult palju eelteadmisi, kas ja kuidas seda enda juures läbi viia. Asi pole üksnes inimeste sotsiaalses abistamises, vaid oluline on ka ökoloogiline aspekt. Näiteks kas prii ühistransport vähendab autode kasutamist ja ka kulutusi tänavate remondile?
Kui palju on Riias busse, tramme, trolle? Millega eelistavad riialased sõita?
Meil on linnas umbes 800 ühissõidukit. Trammid, trollid, bussid – kõigi osa on umbes kolmandik. Me püüame jõudumööda uuendada kogu trammi-, trolli ja bussiparki.
Hetkel on meil rõhk pandud madalapõhjalistele trammidele. Ehitame ümber kahte liini, mis lähevad läbi kesklinna linnapiirini. Need muudavad trammisõidu kiiremaks, mugavamaks ja ühtlasi ka vähendavad müra. Trollid on Riias samuti väga soositud. Oleme hakanud ostma trolle, mis on varustatud ka diiselmootoriga. Sellised trollid saavad sõita juba valmisehitatud liinide lõpuni, aga tänu diiselmootorile sealt ka veel kolme-nelja peatuse jagu edasi. Sellega me saame ühistranspordivõrku laiendada ja pikendada. Bussidega on meil ka plaan. Eks elu näitab, mis sellest saab, aga mõte on viia bussid üle gaasikütusele, mis oleks odavam ja ka keskkonnasõbralikum.
Samuti on meil kavas luua liinitaksosid haldav munitsipaalettevõte. Liinitaksod jäävad küll edasi täna tegutsevate erafirmade kätte, kuid me püüame sõiduplaane, piletihindu ja tegutsemiseks vajalikke nõudeid nii kooskõlastada, et kogu süsteem riialaste jaoks paremini toimima hakkaks.