«Kui tervishoid, haridus ja teed ja pargid on tasuta, siis peaks seda olema ka transport,» leiab Prantsuse esseist ja dramaturg Jean-Louis Sagot-Duvauroux, kelle meelest peaks Tallinna tasuta ühistranspordist eeskuju võtma ka Prantsusmaa.
«Kui te soovite ühistranspordi kasutamist suurendada, pole selleks kasulikumat viisi kui tasuta ühistransport,» vahendab prantsuse intellektuaali Sagot-Duvauroux arvamust infolehe Mobile LivesForum värske number. «Kui olete mures õhu kvaliteedi ja autosõitude vähendamise pärast ning kui teid panevad muretsema kasvavad kodukulud, aitab see abinõu ka piletiraha arvelt kokku hoida.»
Tänavavalgustus ja koolid on tasuta
Sagot-Duvauroux leiab, et tasuta sõit peaks olema loomulik hüve.
«Tasuta transport toob nii vabaduse kui võrdsuse,» nendib ta. «Maanteed on suures osas tasuta, tänavavalgustus, avalikud pargid ja koolid on samuti kõik tasuta. Ei saa olla ühiskonda ilma avalike paikadeta.»
Sagot-Duvauroux hinnangul on siin otsene seos tervishoiu või haridusega: «Ükskõik, kas mul on raha või pole, on mul siiski õigus meditsiiniabile ja haridusele. See on see, mis õigustab sama solidaarset lähenemist toetusfondidele, näiteks riiklike toetusfondide puhul.»
Ta teeb alustuseks ka konkreetse ettepaneku: «Minu ettepanek on, et otsekohe peak- sid saama tasuta transpordi kõik kuni 25-aastased. Las meie lapsed sõidavad muretult!»
Õhusaaste juba tapab
Märtsi keskel kirjutas BBC, et sadade liikluspolitseinike hinnangul tuleb erakordselt kõrge õhusaaste tõttu ohjeldada Pariisis autoliiklust.
Prantsuse valitsus seadiski kolmel päeval õhu puhtuse taastamise nimel autode kasutamisele järsud piirangud. Nii said ühel päeval rooli keerata vaid need autojuhid, kelle sõiduki number lõppes paaritu arvuga, ja järgmisel need, kelle autonumber lõppes paarisarvuga. Keelu rikkumist trahviti, seevastu ühistransport oli neil päevil pealinnas tasuta.
Prantsuse keskkonnaministri sõnul suutis madalam liikluskoormus ohtlikku õhusaastet oluliselt hajutada.
Autoliikluse piiramist puhtama õhu nimel on keskkonnakaitselise abinõuna kasutatud varemgi. Juba 1997. aastal aitas autoliikluse piiramine linna õhukvaliteeti märgatavalt parandada.
Tasuta ühistransport aitab eurooplasi
Tallinna Brüsseli esinduse juhi Allan Alaküla sõnul on ühistransport juba praegugi suures osas, tavaliselt üle 50%, subsideeritud enamikus EL-i linnades ja regioonides.
Nii naudivad tasuta või peaaegu tasuta sõitu kooliealised, õpilased, üliõpilased, pensionärid, töötud, suured pered jpt.
Vaatamata toetustele on kõrge piletihind Eurobaromeetri 2013. aasta detsembri uuringu põhjal siiski üks peamisi eurooplaste tänaseid muresid. «Üks väljapääse sellest nõiaringist oleks tasuta ühistransport,» nendib Alaküla.