Tallinna Linnavalitsus otsustas eilsel istungil esitada linnavolikogule määruse eelnõu, millega reguleeritakse noortekeskuse teenuse ja ülelinnaliste noorsootöö programmide korraldamist Tallinnas.
Ümberkorraldustega seoses hakkavad noorsootöö teenust korraldama linnaosavalitsused ning ülelinnalisi noorsootöö programme Tallinna Spordi- ja Noorsooamet, teatas Raepress.
Ühtlasi kinnitab Tallinn esimese omavalitsusena Eestis noortekeskuse teenuse standardi ja saab regulaarse kvaliteedihindamise noortekeskustele. Samas tagatakse, et igas linnaosas peab olema noortekeskus ja kõik keskused lähtuvad töös samadest põhimõtetest ning teenuse osutamise nõuetest. Spordi- ja noorsooamet toetab noortekeskusi partnerite leidmisel, koostöö edendamisel, kaasab mahukatesse välisprojektidesse, korraldab koolitusi ja coaching’ut ning jälgib määruses kehtestatud nõuete täitmist.
Tallinna Spordi- ja Noorsooameti juhataja Rein Ilves täpsustab siinkohal, et Tallinna Spordi- ja Noorsooamet on apoliitiline asutus ning tema ameti juhina ei kuulu kuhugi erakonda.
„Seepärast tahan kummutada ka meedias alusetult levitatud valeväiteid justkui „tahetakse noortekeskused ära jagada linnaosavalitsuste ning keskerakondlaste juhitud spordi- ja noorsooameti vahel“,“ toonitab Ilves.
“Võin kinnitada, et noortekeskusi haldabki apoliitiline ühendus. Arusaamatuks jääb, kas mõni osapool just soovibki politiseerimist või milleks sellist lausvalet levitatakse?“
Ilvese sõnul ulatuvad aga ümberkorraldused Tallinna noorsootöös juba 2011. aastasse, mil alustati uue linna noorsootöö arengukava ettevalmistamisega.
„Protsessi olid kaasatud kõik noortekeskused, volikogu ja noorte esindajad, ametid ja linnaasutused, katusorganisatsioonid jt. Tallinna noorsootöö arengukavasse 2012-2016 sai muuhulgas kirja, et noortekeskused peavad toimima piirkonna noorte vajadustest lähtuvalt ning noortekeskuste juhtimisskeem tuleb ühtlustada,“ sõnas Ilves.
Põhjalikumaks analüüsiks viidi 2012-2013 läbi Tallinna noortekeskuste kvaliteedihindamine, kuhu olid kaasatud kõik linna noortekeskused ja neis töötavad noorsootöötajad ning eksperdid väljastpoolt linnasüsteemi. Tulemusi arutati seminaril, kus spordi- ja noorsooamet rõhutas muutuste vajalikkust.
Kvaliteedihindamise tulemuste juurde on ameti juhtimisel uuesti tagasi pöördutud veebruaris 2014 noortekeskuste ümarlaual. Ühtlasi viis linna sisekontroll 2012. aastal läbi noorsootöö korraldamise auditi, kuhu olid kaasatud kõik osapooled. Muuhulgas anti auditis soovitus noortekeskuste süsteem ühtlustada.
Abilinnapea Mihhail Kõlvarti sõnul on elluviidavad muudatused pikalt planeeritud ja analüüsitud, mis muudab Tallinna noorsootöö süsteemsemaks, efektiivsemaks ja lubab suunata rohkem ressursi sisulisse töösse.
„Nii jääb edaspidi linna noorsootöös kaks põhisuunda: noortekeskuse teenus, mis on eelkõige piirkondliku rõhuasetusega ja mida korraldavad linnaosad ning mis tänasest enam hakkavad keskenduma prioriteetsele vanusrühmale 14-26. Teiseks ülelinnalised noorsootöö programmid, mida korraldab spordi- ja noorsooamet ning millesse kaasatakse suuremal määral noori, kui seda täna Tallinna Noorsootöö Keskuse kaudu on suudetud teha,“ selgitas Kõlvart.
„Põhjus, miks noortekeskuste süsteemi on mõistlik ühtlustada tänaseks otsustatud suunas, peitub ühelt poolt arengukavas märgitud vajaduses teha noortekeskuste tööd piirkondlikul tasandil, milleks on linnaosa tasand,“ kinnitas Kõlvart.
„Näiteks pereprobleemides või alaealiste komisjoni suunatud noorte toetamine – nende teemadega tegeletakse linnaosade sotsiaalhoolekande osakondades ja alaealiste komisjonides. Kõige optimaalsem koostöö noortekeskusega nendel teemadel saabki tekkida linnaosas ja selle kohta on linnaosade hallatavate noortekeskustega juba praegu tuua häid näiteid.“