"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Allan Alaküla: uuringufirma on käitunud kui peavoolumeedia valedevabriku tavapärane tsehh (2)
09. detsember 2015
TTV

"Me leiame sealt ikka täielikke kurioosumeid," kommenteeris Tallinna Televisiooni nõukogu esimees Allan Alaküla Ajalehtede Liidu poolt tellitud uuringut, mille kohaselt kajastas peavoolumeedia mõlemat Keskerakonna esimehekandidaati objektiivselt.

“Kui selle uuringu kõhu alla vaadata, mida ma uudishimust loomulikult tegin, ja vaadates kuidas on väärtustatud artikleid-kajastusi positiivse-negatiivse-neutraalse skaalal, siis me leiame seal ikka täielikke kurioosumeid,” nentis Tallinna Televisiooni nõukogu esimees Allan Alaküla Tallinna TV uudistesaates.

Uuringufirma skaala paigast ära

“Sealt leiab tavapäraseid Savisaart halvustavaid artikleid, mida on loetud tema suunas positiivseks kajastuseks või neutraalseks. Veel rohkem on neutraalseks peetud kajastusi, mis on tegelikult ilmselgelt negatiivsed. Nende artiklite väärtustamine, kodeerimine on tegelikult ikkagi täiesti paigast ära, mis liigitabki selle uuringu ja selle tulemuste kasutamise tegelikult tavapärase meediakalde osaks,” sõnas Alaküla. “Ehk see uuring  ja see uuringufirma on käitunud kui peavoolumeedia valedevabriku tavapärane tsehh.”

Et vaibuks vaidlus meedia kallutatuse üle Keskerakonna esimehe valimisele eelnenud perioodil, tellis Eesti Ajalehtede Liidu tegevdirektor Mart Raudsaar meediamonitooringufirmalt Baltic Media Monitoring Group uuringu, kus võrreldi Edgar Savisaare ja Kadri Simsoniga seotud pealkirju Eesti suuremates meediaväljaannetes kongressile eelnenud nädalal. Uuringus toodi välja kõik pealkirjad, mis kumbagi nime sisaldasid, ning neid hinnati Eesti Keele Instituudi emotsioonide detektori abil kas negatiivseks, neutraalseks või positiivseks.

Ei võetud arvesse asukohta

Uuring ei võta arvesse ka seda, kas uudis ilmus väljaande esiküljel, mis kahtlemata pälvib suurima tähelepanu ning muudab kajastuse väga efektiivseks.

“Loomulikult need need tekstid, mis on esiküljel, on suurema kaaluga kui need, mis on kusagil keskel või päris taga. Aga ütleme nii, et nagu sotsioloogias ikka suurte arvude puhul, need erinevused tegelikult taanduvad ära,” nentis Eesti Ajalehtede Liidu tegevdirektor Mart Raudsaar, kelle sõnul tuleb keskmine enamvähem adekvaatne, hoolimata sellest, kas artiklite sisu hinnatakse käsitsi või masinaga.

Uuringust tuleb justkui välja, et kajastus on mõlema Keskerakonna esimehekandidaadi suhtes võrdne, kuid kui hakata pealkirju lugema, võib nii mõnegi põhjal tekkida küsimus, kas emotsioonidetektor on ikka adekvaatne.

“Kõik jõud olid mobiliseeritud peavoolumeedias Kadri Simsoni võidu heaks ja Savisaare kaotuseks – see meedia kaotas. Loomulikult ei suutnud nad selle kaotusega leppida, nad ei osanud kaotada ja see frustratsioon on meediaveergudel näha,” märkis Alaküla. “See on kaotaja reaktsioon.”

Kommentaarid (2)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Jüri
9. dets. 2015 14:24
Siiamaani ei saa peavoolu-(ehk õukonna-) meedia üle sellest, et mängu pandud raha (tegelikult rahva raha) lendas tuulde.
Mart
9. dets. 2015 11:10
Valetada oskab igaüks, aga nn peavoolumeedia ehk rahvuslik häbimeedia võib valetada ka 100kordselt.