"Maksumaksja huvides on oluline jälgida protsessi, mis toimub parvlaevahanke taustal. Teame, et hanke taustal on lahvatanud Eesti suurim korruptsiooniskandaal, mis on pannud väga raskesse olukorda riigi kui lepingupartneri, maksumaksja ja tervikuna kogu Eesti riigi," sõnas riigikogu liige Jaanus Karilaid.
Karilaid rääkis Tallinna TV saates “Suvemiks”, et korruptiivsete tehingute lepingupartner ei ole väga usaldusväärne ning tehingu ümberkorraldamine võib maksumaksjale maksma minna sadu miljoneid eurosid. “Ei saarlased ega hiidlased pea muretsema, mandrile ja tagasi oma kodusaarele sügisest saab. Teenus ilmselt oma taseme säilitab. Küsimus on, mis toimub taustal ja mis see meile riigikassast maksma läheb. Tänaseks on nii riigiettevõte kui poliitiline juhtkond mingisuguseid probleeme tunnistanud, aga lõplikku tõde ei taheta avalikkusele veel öelda.”
Karilaid märkis, et Tallinna Sadama nõukogu koosoleku protokollist 20.05.2015 päevakorra punktist 3. nähtub parvlaevade valmimise ajagraafik. Graafiku järgi oleks pidanud esimene laev, mis valmib Türgis, Eestis olema 01.07.2106. “Tänaseks ollakse sellest graafikust maas. Mis on selle tulem, näitab aeg. On öeldud, et väikesed tõrked on, ent selle asemel, et probleemi tunnistada, on hakanud riigiettevõtte juhtkond probleemi eitama. Kui aga probleeme väga kaua peidetakse, on neid hiljem tunnistada valusam.”
Karilaiu sõnul on ju tõsiasi, et parvlaevaliikluse ümberkorralduste taga on poliitilised huvid. “Teame, et Väinamere Liinide omanikult küsiti nelja miljonit eurot teatud valitsuserakondade toetuseks. Eraettevõtte omanik seda raha ei andnud, misjärel hakati resoluutselt tegutsema. Kui oleks tahetud teenus eraettevõtjalt korrektselt, pädevalt ja professionaalselt üle võtta, oli see võimalus juba 2011, 2012, 2013. Praegu on ausa konkurentsi põhimõtteid rikutud, alluvad on küsinud altkäemaksu ja selle toel on saadud lepingud. Lisaks alluvatele on ka poliitiline juhtkond altkäemaksu küsinud, pole seda saanud ja alles siis on hakatud tegutsema.”
Karilaid lisas, et nii Reformierakond kui sotsid loodavad, et opositsioon selle teemaga rohkem ei tegele, et uurimisraport on koostatud ja ehk jääb asi sinna pidama. Aga ei, opositsioon läheb teemaga kindlasti edasi ja Karilaid loodab, et opositsioon ei jäta enne jonni, kui selle segaduse eest vastutaja on teada. Poliitiline vastutaja, mitte ametkondlik. “Täna peaks majandus- ja kommunikatsiooniminister Kristen Michal andma väga selged vastuseid, aga ma ei oleks tema vastu väga karm, kuna ta peab kaitsma eelmiste poliitiliste otsustajate suhteliselt ebapädevaid otsuseid. Ta peab kaitsma ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi au nii palju kui võimalik. Põhilised vastutajad on kaks-kolm ministrit, kes olid enne Michalit. Täna saavad nad väga pahaseks kui neist rääkida ega taha sel teemal sõna võtta. Arvan, et see aeg, kus nad peavad rääkima ja vastutust kandma, läheneb päris kiiresti. Kas see tähendaks ka poliitikast lahkumist või muul viisil vastutuse võtmist, eks näis. Mitmed protsessid on veel pooleli. Kui aga jätame teema, kus sadu miljoneid maksumaksja raha kulutatakse suvalisel viisil, sinnapaika, saab see poliitiliseks normiks. See on aga kahjulik juba kogu ühiskonnale.”