"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Parvlaevade õigeaegses valmimises kaheldi juba algusest peale (0)
14. juuli 2016
Scanpix/ Allan Kiil

Tallinna Sadama nõukogu protokollidest ilmneb, et nii sadama juhtkond kui ka majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) on algusest peale tugevalt kahelnud uute parvlaevade õigeaegses valmimises.

Nõukogu 2013. aasta protokollist ilmneb, et MKM-i toonane asekantsler Merike Saks tunnistas, et kõiki nelja laeva 2016. aasta sügiseks valmis ei saa ning ehitusaeg sõltub suuresti sellest, kas laevaehitajal on sobiv projekt olemas või tuleb hakata ka projekteerima, vahendas BNS Postimeest. “Valitsuskabineti otsuse kohaselt on antud üleminekuajaks kaks aastat, vahepealsel ajal korraldame tulenevalt kujunenud olukorrast lühemaajalise operaatori hanke,” ütles ta.

Tallinna Sadama endine juhatuse esimees toob 2014. aasta suve nõukogu koosolekul välja, et “puudub sajaprotsendiline kindlus, et sügiseks 2016 on võimalik nelja parvlaeva valmis ehitada. See ei ole ajaliselt võimalik, kui ehitajaks on ainult üks laevaehitaja. Mitme ehitaja puhul on see ilmselt võimalik.”

Parvlaevade hankega tegelenud Tallinna Sadama endine juhatuse liige Allan Kiil tõi korduvalt nõukogu koosolekutel välja, et olenevalt sellest, missugune laevafirma kui mitu laeva ehitab, võib kõigi nelja uue parvlaeva õigeaegne valmimine ebatõenäoline olla. “Siiski on hetkel tõenäoline, et ka kolme praami ei suuda üks laevaehitaja korraga tähtajaks valmis ehitada, seega realiseerub pigem 2+2 variant ehk kaks praami ehitab üks ja kaks praami teine ehitaja,” märkis ta.

Kiil tõi ka välja, et “kui tähtajaks valmivad kolm parvlaeva ja neljas valmib kevadel 2017, siis sellega on tagatud mandri ja saarte vaheline ühendus.” Samas möönis ta, et sellega rikuks Tallinna Sadam küll hankelepingu tingimusi ning sellega võib kaasneda teatud ulatuses leppetrahv. “Kuid riski, et kõik neli praami ei valmi tähtajaks, ajakriitilisuse tõttu täielikult välistada ei saa,” lisas ta.

Seega ilmneb protokollidest, et laevade õigeaegsesse valmimisse pole asjaosalistest keegi uskunud juba algusest peale ja mingit üllatust praeguseks kujunenud olukorras ei ole.

Juba tänavu mais selgus, et Poolas ehitatavad parvlaevad, mis pidanuks oktoobrist suursaarte ja mandri vahel  sõitma hakkama, jäävad vähemalt kolm kuud hiljaks. Eelmine nädal tõi lisaks teate, et uued laevad ei jõua õigel ajal Eestisse ka Türgi tehasest. 

Neljast uues parvlaevast kaks ehitab Poola tehas ning kaks Türgi ettevõte Sefine. Tallinna Sadama tütarettevõtte TS Laevad on varem korduvalt kinnitanud, et parvlaevaühendus on alates 1. oktoobrist kindlasti tagatud ning laevaehituse võimaliku viibimise puhuks on ettevõttel ka varuplaanid.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.