"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Tallinnas kasvab ühistranspordi kasutajate arv kiiresti (0)
02. september 2016
Scanpix

Vastavalt Rahvusvahelise Ühistranspordi assotsiatsiooni (UITP) uuringule on Tallinn Euroopa kolme tublima pealinna seas, kus ühistranspordi kasutajate arv kasvab kõige kiiremini.

Tallinn on Euroopa kolme tublima pealinna seas, kus ühistranspordi kasutajate arv kasvab kõige kiiremini, selgub Rahvusvahelise Ühistranspordi assotsiatsiooni (UITP) uuringust, mis lennutab meid medalipositsioonile koos jõukate Brüsseli ja Luksemburgiga. 

Tallinn kuulub kolme Euroopa linna hulka, kus ühistranspordi kasutajate arv on viimase viie aasta jooksul kõige kiiremini ehk üle 20% suurenenud, leidis UITP oma uuringus, mis purustab stampmõtlemise nagu oleks ühistransport populaarne vaid maades, kus inimesed ei jaksa oma autot osta. Vastupidi – Tallinn on seega tõusnud ühistranspordi arengutaseme poolest kõige jõukamate riikide klubisse.

Ühistranspordiga sõitjate arvu kasv on Eesti pealinnast olnud suurem vaid Brüsselis ja Euroopa suurima sissetulekuga Luksemburgis.

UITP statistika kohaselt on  Tallinnas ühistranspordi kasutamine kasvanud viie aastaga ligi viiendiku võrra.  2010. a 114 mln sõidust 2014. aastaks jõutud 143 mln sõiduni, arvestades kokku bussi-, trammi-, trolli- ja linnas tehtud rongisõite.
Tallinnas on kõige enam kasvanud bussi kasutajate arv: 2010. a tehtud 61 mln sõidult on jõutud 2014. a 97 mln sõiduni. Juurdekasv seega enam kui kolmandik.

UITP meediajuht Andrew Canning ütles, et kindlasti on Tallinnale ja Eestile kõrge koha toonud tasuta ühistransport. “Aina rohkem Eesti inimesi kolib Tallinnasse ja saab osa sellest tasuta teenusest,” rääkis Canning. “Tasuta sõidud meelitavad aina rohkem sõitjaid. Samas, nagu näitavad uuringud ka teistes Euroopa riikides, on hinna kõrval tähtis ühistranspordi kättesaadavus ja mugavus. Ka siin on ilmselt Tallinn palju arenenud, olgu siis põhjuseks uued sõidukid, täpne ja tihe graafik ja usaldusväärsus.”

Abilinnapea Taavi Aasa sõnul annab pealinna kõrge koht tunnistust sellest, et Tallinn on üks Euroopa keskkonnasõbralikumaid linnu. “Ühistranspordi kasutatavuses tagapool olevad linnad võtavad ilmselt  Tallinnast eeskuju ja mõlgutavad samuti peagi tasuta ühistranspordi mõtteid,” lausus Aas, kelle sõnul veab Tallinn tänu tasuta ühistranspordile uuringus n.ö pildile kogu Eesti. “Lisaks linna enda tasuta ühistranspordile oleme võimaldanud linlastel tasuta sõita ka Elroni rongidega, mille sõite Tallinn doteerib. Oleme andnud ka riigifirma rongide kasutatavusele väga suure hoo sisse.”

Kogu Eestis on viimase viie aasta jooksul on ühistranspordi kasutajate hulk suurenenud 21,1%, mis viib ka Eesti lausa teisele kohale. Uuringust aga selgub konkreetselt, et Eesti võlgnebki nö hõbemedal ühistranspordi kasutatavuse kasvu pärast Tallinnale, sest Tallinna ühistranspordi sõitude hulga kasv on olnud suurem, kui kogu riigis. “Vaatamata tagasihoidlikumale sõitjate arvule terves Eestis võrreldes 16 aasta tagusega ajaga, on sõitjate arv Eestis ikkagi kõrge ja üle Euroopa keskmise. Tallinn juhib Eesti nõudluse kasvu ühistranspordi järele,” selgitas Canning.

Ka Taavi Aasa sõnul on Tallinna roll kogu Eesti ühistranspordi kasutatavuse tõusus väga suur arvestades  asjaolu, et mujal Eestis ühistranspordi kasutamine uuringute kohaselt pigem väheneb. “Laias laastus on viimase 15 aastaga on “ära kukkunud” tervelt kolmandik maakonnaliinide sõitudest,” märkis Aas.

UITP uuring näitab, et kui 2000. aastal saadi Eesti peale kirja üle 24 mln maakondliku reisi, siis 2009. a 16,6 mln ja umbes sellele tasemele on maakonnaliinide reiside arv aastas jäänud ka praegu. Seega teeb maakondlike liinide ühistransport, mille eest peaks hea seisma riik, ilmset vähikäiku. Kui Tallinn oma tasuta ühistranspordiga seda pilti oluliselt ei muudaks, asuks Eesti oma ühistranspordi kasutatavuse poolest Euroopa Liidus ilmselt hoopis “punase laterna” riikide hulgas.

Euroopas tervikuna on ühistranspordiga sõitude arv tõusmas. UITP meediajuhi Andrew Canningi sõnul on selle põhjuseks Euroopa majanduslik tõus ja tekkinud töökohad.  “Euroopa on vahepealsetest masuaastatest toibumas ning inimesed liiguvad rohkem,” kinnitas Canning. “Inimesed kolivad tööotsingul maalt linnadesse või kõrge tööpuudusega Lõuna-Euroopa maadest jõukamatesse riikidesse. Võib julgelt öelda, et ühistransport aitab inimestel tööd leida ja tööl käia.”

UITP koondab üle kogu maailma mõjukaid ühistranspordiettevõtteid või –operaatoreid. Tegemist on mõjuka organisatsiooniga, millele panid juba 1885. a Brüsselis, kui trammi veel hobujõu või kaeramootoriga käitati, aluse 50 Euroopa trammioperaatorit. Täna kuulub sinna 1400 liiget 96 riigist.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.