Euroopa Liidu konkurentsivõime ministrid jõudsid esmaspäeval kokkuleppele tarbijakaitse koostöö määruse eelnõus, mis aitab kaitsta tarbijate huve EL-i ühtsel siseturul.
Kohtumisel osalenud Eesti majandus- ja taristuminister Kadri Simson ütles, et ettepanekuga saab paremini kaitsta ka Eesti tarbijate huve nii Euroopa Liidu siseturul kui ka digitaalsel ühtsel turul. Eelkõige tähendab see, et Eestis internetist mujalt EL-i liikmesriigist kaupu või teenuseid ostes on tarbija huvid kaitstud sõltumata sellest, millises liikmesriigis asub kaupleja.
“Samal ajal tugevdab ettepanek ka ausalt tegutsevate ettevõtete konkurentsivõimet,” lisas Simson. “Olles hea ärikultuuriga digiriik, siis ühtse ja ausa turu toimimine on oluline ka Eesti ettevõtjatele,” sõnas minister.
Tarbijakaitse määruse eesmärk on luua reeglid liikmesriikide järelevalveasutuste (Eestis Tarbijakaitseamet) vaheliseks teabe vahetamiseks, piiriüleste rikkumiste avastamiseks ja lõpetamiseks. Eesmärk on avastada ja lõpetada piiriüleseid rikkumisi ning välistada petturitele võimalus liikuda ühest liikmesriigist teise, kasutades ära riikide seadusandluses esinevaid lünki.
Taust:
Kui näiteks täna osta Eestist lennukipileteid mõnest muust EL-i liikmesriigi portaalist, siis võib juhtuda, et pileti lõpphind ei vasta algselt pakutule. Täna ei ole pileti ostja huvid täiesti kaitstud. Tarbijakaitseasutuste tugevam koostöö ja vastastikune abistamine annavad aga võimaluse selliseid piiriüleseid ja laiaulatuslikke rikkumisi kiiremalt avastada ja lõpetada.
Esimene tarbijakaitse koostöö määrus pärineb aastast 2004. Enam kui 10 aastaga on palju muutunud, eelkõige tänu infotehnoloogia arengule on kaubandus läinud piiriüleseks ja digitaalseks. Euroopa Komisjoni uuring näitas, et ca 40 protsenti veebipõhistest kauplejatest ei austa tarbijate õigusi ja konkreetsete sektorite raames on statistika veel halvem – nt tarbijakrediidi ja reisiteenuste osas rikkusid ca 70 protsenti veebipõhistest kauplejatest tarbijate õigusi.