"Eesti on väga innovaatiline maa ja meil Bratislavas on siit väga palju õppida. Tasuta ühistransport on midagi, mida tahaksime kindlasti Bratislavas rakendada, Tallinn on selles valdkonnas olnud tõeline pioneer," ütles Bratislava autonoomse piirkonna president Pavol Frešo.
Slovakkia Bratislava regiooni president Pavol Frešo on valimislubadusena välja käinud mõtte kehtestada piirkonnas tasuta ühistransport. Frešo käis ka Tallinnas visiidil, et tutvuda siinse tasuta ühistranspordiga.
Frešo sõnul sai ta Tallinnast kinnitust, et tasuta ühistransport on Bratislavas kasulik nii linnaelanikele kui ka regioonile tervikuna. “Tallinn ja Bratislava on linnapildilt ja suuruselt väga sarnased,” lausus Frešo. “Minu jaoks oli väga inspireeriv see, kuidas on trammi- ja trolliliiklus omavahel seotud.”
Sarnaselt Tallinnale peaks ka Bratislavas tasuta ühistransport ametlike elanike arvu suurendama. Bratislavas maksavad Frešo sõnul kõik elanikud sama palju makse. Lisaks on linnas ka sinna elanikuks registreerimata inimeste arv väga suur, peaaegu 250 000. “Kui me registreerimisvajadusest rääkima hakkasime, tahtsid inimesed kohe teada, mida nad selle eest saavad, kui nad ennast ümber registreerivad, ja muidugi on tasuta ühistransport üks linnapoolseid sooduspakkumisi elanikele,” selgitas Frešo. “Nagu Tallinnas, nii peab see olema ka Bratislavas.”
President nentis, et tasuta ühistranspordi vastaseid leidub palju vähem kui neid, kes on selle poolt. “Minu eesmärk on näidata inimestele, kes seda plaani ei usalda, et tegemist on majanduslikult väga läbipaistva ettevõtmisega, mis on kasumlik ja toob rohkem maksuraha linnale,” märkis Frešo.
Elanikud rahul
Frešo sõnul meeldis talle, et kõik inimesed, keda ta Tallinna bussides ja trammides kohtas, olid tasuta piletisüsteemiga äärmiselt rahulolevad. “Isegi bussijuhid olid õnnelikud ja rahul,” lisas Frešo naljatades.
Presidendile avaldasid muljet ka Tallinna korras trammirööpad. “Ma isegi filmisin neid rööpaid,” tähendas Frešo. “Need on tõesti väga heas korras, ei ole kuidagipidi väändunud ega kaardus. Bratislavas olen näinud mitmeid linnapeasid, kes on üritanud samasugust kvaliteeti saavutada, kuid see on siiamaani jäänud tulutuks ürituseks. Trammirööbaste halb seisukord Bratislavas ei ole takistuseks mitte ainult trammijuhtidele, vaid ka jalakäijatele. Eriti kannatavad selle olukorra käes lapsevankriga liikuvad emad, kellel on väga keeruline käruga rööpaid ületada.”
Frešot üllatas ka Tallinna ühistranspordi puhtus: “Ma ei näinud mitte ühtegi trammi, trolli või bussi, kuhu ma ei oleks tahtnud sisse astuda.”
Hästi toimiv süsteem
Lisaks kõigele on Frešo sõnul ka Tallinna transpordi ühendused hästi läbi mõeldud, olgu siis rongi- või lennujaama suunal. “Raske on rääkida innovaatilistest ideedest Bratislavas, sest võrreldes Eestiga, keda peetakse Euroopa üheks innovaatilisemaks, on meil väga raske midagi vastu panna. Me võtame Bratislavas tõesti väga palju õppust Eestist, ja mitte ainult ühistranspordi osas, vaid ka digitaalsetes lahendustes. Isegi minu tütar, kes on 17-aastane, teab Eestit kui tuleviku ühiskonna pioneeri,” rääkis Frešo.
Tasuta ühistransport säästaks Bratislavas 13. kuupalga
Tasuta ühistransport aitaks igal Bratislava elanikul kokku hoida 928 eurot aastas, bussijuhtide palk aga tõuseks.
Bratislava regiooni esindaja Brüsselis Dominika Forgácová hinnangul on Slovakkia pealinna elanike oodatav reaktsioon tasuta ühistranspordile igati positiivne. “Tasuta ühistransport aitaks võidelda regiooni suure probleemiga, kus inimesed küll elavad meie regioonis, kasutavad selle teenuseid, kuid ei ole end elanikeks registreerinud,” ütles ta. “Bratislava regioonis on registreeritud ligi 630 000 inimest, kuid hinnanguliselt võib elanike arv olla kolmandiku võrra suurem.” Praegu hüvitab regioon ühistranspordi maksumusest 60%, ülejäänu jääb sõitjate kanda. President Frešo kampaania on aga välja arvutanud, et tasuta ühistranspordile üle minnes saaksid regiooni pered taskusse jäänud piletitasude eest justkui 13. kuupalga – 928 eurot. Piletitasudest loobudes ei kavatse regioon hätta jätta ka bussijuhte, kelle palka kavatakse jätkuvalt tõsta.