Vapper teedefirma päästis Tallinna trammitee ehituse, sest nagu välk taevast tuli teade, et nende lepingupartner läheb pankrotti. Firma pidi leidma üleöö uued töömehed ning tegelema kogu projektiga A-st Ü-ni. "Kindlasti peab see trammitee vastu aastakümneid, konstruktsioon on väga hea ja tugev," lausub AS TREF Nord juhatuse liige Mikk Pääru, kelle sõnul töötas objektil sadu ehitajaid.
TREF Nord kirjutas end tänavu suurte tähtedega Eesti ettevõtluse ajalukku. Tee-ehitusfirma, kes pidi olema vaid “väike veli” suurel riigihankel ehk tegema trammitee ehitusel töid vaid 10% ulatuses, sai lõpuks hakkama 100% töödega. Lõviosa pidanuks muidu ära tegema hoopis suuri objekte rajav ehitusfirma Bauschmidt, kes aga tänavu märtsi algul pankrotti läks.
Kuidas te teada saite, et partneri olukord on üsna vilets?
Saime alles 2016. a viimastel päevadel teada, et OÜ Bauschmidt on andnud sisse saneerimistaotluse. Sisuliselt oli tegemist pankrotieelse seisuga, ja tänaseks ongi Bauschmidtis pankrot välja kuulutatud. Suhtlesime Bauscmidti juhtkonnaga ja meile sai kaunis kiiresti selgeks, et saneerimine ei õnnestu ja et nad on kindlal pankrotiteel.
2017. a jaanuarist pidime võtma kogu selle Kopli-suunalise trammitee projekteerimise ja ehitamise oma õlgadele, sest lepingupartnerit meil sisuliselt enam ei olnud. Ehitustöid oli selleks ajaks tegemata enam kui 15 mln euro eest. Meenutaksin, et Bauschmidt oli alla kirjutanud ehitustööde lepingu mahus 20 mln.
Tahtsite saada 10% sellest Tallinna mõistes hiigelobjekti ehitusest, aga lõpuks langes teie õlgadele 100%. Ilmselt oli see teile päris karm väljakutse?
Jah, meie ettevõttes on palju teedeinsenere, aga varem ei olnud meil elektriinsenere ja rööbasteede insenere. Pidime tänavu jaanuari ja veebruari jooksul selle kompetentsi tekitama ja need inimesed oma ettevõttesse kusagilt leidma. Ja mitte ainult leidma, aga tegema ka nii, et nad suudaksid seda objekti vedada ja trammiliikluse Kopli suunal tähtajaks ehk tänavu 1. septembriks ikkagi avada.
Kuidas TREF Nord sattus trammiteed ehitama – teie põhitegevus on ju hoopis asfaldi tootmine? See projekt oli teie jaoks vist eriline?
AS TREF Nord tegi koos Bauschmidt OÜ-ga Kopli-suunalise trammitee projekteerimise ja ehitamise riigihankel 2016. aasta jaanuaris ühispakkumise, ja ühispakkumine võitiski hanke. Mais 2016 sõlmis Bauschmidt OÜ Tallinna Linnatranspordi AS-ga 20 mln eurose ehitustööde lepingu. Sama aasta 1. juunil pandi trammiliiklus seisma ja nii see ehitus lahti läks: kõigepealt hakati uuendama lõiku Viru väljakust Balti jaamani.
2016. aastal ei olnud selles objektis meie jaoks mitte midagi erilist. Eriliseks kujunes see aga selle aasta alguses. Mõistagi ei osanud me riigihanke järel ette näha, millise pöörde sündmused hiljem võtavad. Kogu trammitee ehk rööbaste paigaldamisega seotud töö pidi tegema meie partner Bauschmidt OÜ. Meie pidime ju alguses tegema vaid 10% kogu sellest hiigeltööst ehk meie osaks oli siis pinnase väljakaevamine, killustikaluse ehitamine, asfaltkatete ehitamine ning ooteperroonide rajamine. Aga kõik muu, nagu rööbastee ehitus, betoonivalu rööbaste alla, kontaktliinide paigaldamine, veoalajaamade ehitus, Kopli depoo ehitus – kogu suurem ja spetsiifilisem töö oli tegelikult meie lepingupartneri Bauschmidt OÜ ülesandeks.
Kuidas suutsite nii kiiresti tööjõudu leida?
Tänasel tööjõuturul, kus valitseb suur spetsialistide puudus, on see väga keeruline ülesanne, aga kasutasime igasuguseid kanaleid. Õnneks ei pidanud me väljastpoolt Eestit tööjõudu tooma. Vaatamata sellele, et olukord tööjõuturul ja ka muud asjaolud ei mõjunud just julgustavalt, otsustasid TREF Nordi omanikud, et jätkame ehitustöödega üksi – võiduka lõpuni. Siinkohal tänan ma väga veebruaris loodud projektimeeskonda tehtud töö ja pingutuse eest!
Bauschmidtiga meil üldiselt enam pikka juttu ei olnud. Raha oli neil otsas, tagatisi ei olnud, inimesed olid sellest majast lahkumas. Pidime üksinda edasi minema, kogu ehitamise raskuse ja ka finantsraskuse oma õlgadele võtma.
Millised olid kõige keerulisemad hetked?
Esimene raskus oligi kompetentse projektimeeskonna moodustamine tänavu aasta alguses. Teine probleem oli see, et kuna Bauschmidt oli paljudele alltöövõtjatele, sealhulgas projekteerijale ja materjali tarnijatele võlgu, siis me pidime suutma oma partnereid veenda, et nad oleksid vaatamata raskustele ikkagi nõus selle tööga edasi minema. Pidime neid veenma, et TREF Nord on võimeline ise trammitee valmis ehitama ning töö eest alltöövõtjatele ja tarnijatele tasuma. Jah, selliseid kõhklusi oli paljudel, et Bauschmidtil läks kehvasti ja kas nüüd meie veame välja.
Ja kuidas teie kollektiiv sellele mahvile vastu pidas?
Kopli trammiteel töötas väga suur hulk inimesi, ainuüksi meie projektijuhte ja objektijuhte oli umbes kümme. Peaprojektijuht, rööbasteede projektijuht, teede-ehitusprojekti juht jne. Lisaks sellele töötasid objektil kümned alltöövõtjad. Igapäevaselt oli seal ametis 4-5 keevitajate brigaadi ja samamoodi 4-5 kivisillutajate-paigaldajate brigaadi.
Aga kui oleks käivitunud halb stsenaarium ja teie ettevõte poleks välja vedanud, kas trammitee oleks siis jäänud ehitamata?
Linn oleks sel juhul pidanud välja kuulutama uue riigihanke. Kui see oleks nii läinud, poleks trammiliiklust 1. septembriks kindlasti avatud. Kas just kulunuks mitu aastat, aga parimal juhul ehk oleks trammiliiklus avatud pool aastat tähtajast ehk septembri algusest hiljem. Selles mõttes tänan Tallinna linnajuhte ja Tallinna Linnatranspordi AS-i usalduse eest.
Rajatud trammiteel on väga hea ja tugev konstruktsioon. Kindlasti peab see tee vastu aastakümneid. 31. augustil ehk üks päev enne tähtaja kukkumist avati trammiliiklus Kopli suunal stardipüstolite pauguga. Esimene tramm uuendatud teel asus trammil istuva orkestri helide saatel teele. Saime tehtud töö ja erakordse pingutamise eest kiita nii linnapea kohusetäitjalt Taavi Aasalt kui ka Linnatranspordi AS-i juhatuse esimehelt Enno Tammelt.
Kas miski ennustas ette, et Bauschmidtiga võiks midagi halvasti minna? Tegu oli ju respekteeritud ja uhkete majade ehitajaga Eesti ehitusturul.
Meie koostöö kulges ladusalt 2016. aasta sügiseni ehk kuni ajani, mil 1. septembril avati renoveeritud trammitee esimene etapp – siis see osa, mis kulgeb Viru ringist kuni Balti jaama tagasipöörde ringini.
Mis puudutab OÜ-d Bauschmidt laiemalt, siis ma üldiselt seda firmat iseloomustada ei tahaks. Ütleksin ainult, et kui ta sattus finantsraskustesse, siis ta varjas seda meie kui seltsingupartneri eest ja kasutas ebaausalt seltsingu vara.
Milles see väljendus?
Bauschmidt oli tellijalt ehk Linnatranspordi AS-ilt küll raha vastu võtnud, aga ei olnud seda edastanud trammitee materjalide tarnijatele ja alltöövõtjatele. Praktiliselt oli ära kanditud ligi miljon eurot seltsingu raha ja kaetud sellega muid Bauschmidt OÜ kulusid. Hoolimata sellest lõpetas Bauschmidt 2017. a esimeses pooles pankrotiga. Kokku seisis Kopli-suunalise trammitee projekteerimine ja ehitamine seetõttu kolm kuud. Näiteks SIA Sigmen, kes tarnis trammiteele rööpaid, realiseeris jaanuaris 2017 pangas 450 000-eurose maksegarantii.
Kõige selle taustal tundub üsna väiklasena kurtmine, et peatused pole veel lõpuni valmis – seda enam, et vaatamata Bauschmidti ärakukkumisele olete tööga graafikus. Mis teile endale enim rõõmu valmistab?
See, et oleme ühe keerulise ehituse kiiresti valmis saanud ja avanud trammiliikluse vastavalt tähtajale. Kõige rohkem teebki rõõmu, et saime oma lubaduse täidetud: hoolimata raskustest on trammiliin ikkagi käiku antud. Vaatamata Bauschmidt OÜ pankrotile saab linnarahvas turvaliselt ja mugavalt sõita kesklinna ja Kopli vahet. Üle koera on astutud, jäänud on veel saba. Ehitustöö jätkub, septembris ja oktoobris taastame haljastust ja lõpetame muid pooleliolevaid töid. Näiteks paigaldame peatustesse ootekodasid. Samuti käib töö edasi Kopli depoos.
Aga tähtajaks, mis on detsembris, saame kõik lõplikult valmis. Tänan kaaslinlasi mõistva suhtumise eest ja soovin kõigile toredat trammisõitu!
Trammitee arvudes: 26 km rööpaid ja 275 kontaktliini masti
Kokku ehitas AS TREF Nord selle aasta märtsi algusest kuni augusti lõpuni üle 13 km trammiteed, sealhulgas kuus automaatpöörangut.
Kokku keevitati üle 26 km rööpaid, milleks tuli teha 1750 keevitust. Rööbastee alla valati 6500 m3 betooni ja paigaldati 275 kontaktliini masti, millest 86 on ajaloolise konsooliga – jutt käib lõigust Skoone bastionist kuni Erika t ristmikuni. Ehitati kaks uut veoalajaama hoonet ja üks veoalajaama hoone sai täielikult rekonstrueeritud. Paigaldati 11,5 km keskpingekaableid, rekonstrueeritud sai ka 55 vee- ja kanalisatsioonitrassi ja 23 gaasitrassi ristumine trammiteega. Lisandus mitme ristmiku uuendamine: Suur Rannavärava, Suurtüki, Reisijate, Telliskivi, Erika, Karjamaa, Tööstuse, Maleva, Uus-Maleva ja Sepa.
Mait Schmidt: uskusime, et tuleme raskustest välja
“Vastab tõele, et Bauschmidt sattus sügisel rahalistesse raskustesse, aga olime veendunud, et firma tuleb sellest välja,” vastas Mait Schmidt küsimusele, miks ta kohe seltsingupartner TREF Nordile raskustest ei teatanud.
“Sama meelt oli ka kohus, kes otsustas, et Bauschmidt läheb saneerimisele. See oli teada ka TREF Nordile.” Mis puudutab maksmata jätmist alltöövõtjatele ja materjali tarnijatele, siis ütles Schmidt, et trammiteede ehitamise puhul ei kooskõlastanud tellija tööde teostamise akti novembri ega detsembri eest. “Sellest tekkisid trammiteede puhul rahalised raskused ja need lahenesid alles siis, kui vahetasime juhtivat partnerit,” märkis Schmidt. “Tõesti, jäime paljudele võlgu, ja kuna Bauschmidt sattus saneerimisse, siis kadus usaldus nii tellija kui alltöövõtjate poolt.”