"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Tallinnast võib saada uue Siiditee värav (0)
18. september 2017
Svetlana Aleksejeva

"Tallinn pakub uue Siiditee ühe kaubaväravana Hiinale suurt huvi," kinnitas siin käinud Shanghai rahvakongressi president Yin Yicui. "Tallinn on väga omapärane segu iidsusest ja uudsusest."

Tallinna lauluväljakul möödunud nädalal toimunud ettevõtlusmessil esitles end ligi 70 Shanghai ettevõtet, sh tehnoloogiafirmad, kõrgtehnoloogiliste tekstiilide ja tööriistade tootjad jt alade esindajad, kes soovivad leida koostööpartnereid. Tegu on rändnäitusega, pärast Tallinna minnakse Riiga ja Kaunasesse.

Koos näitusega saabus Tallinna seni kõige kõrgema tasemega munitsipaaldelegatsioon Hiinast eesotsas sealse kohaliku parlamendi ehk rahvakongressi juhi Yin Yicuiga. Pärast hommikust näituse avamist käisid külalised Hiinast Tallinna tehnikaülikoolis Mectorys ja Tallinna Saksa gümnaasiumis, kus leidis aset sõpruskohtumine korvpallis Xiangmingi põhikooli naiskonnaga.

Elektriautonduse teenäitaja

Kõige rohkem huvitusid Shanghai hiinlased Tallinna külastades kõikvõimalikest uudsetest lahendustest. Hiigellinna suurim mure on õhusaaste, kuid lähitulevikus kavatseb Hiina keelata uute bensiini- ja diiselautode müügi. Majandusmeedia on vahendanud, et Hiinas on maailma suurim elektriautode turg – 2016. a müüdi seal kokku 351 000 elektriautot ja laetavat hübriidi. Eelnenud aastaga võrreldes oli kasv 85%. Hiina on arengut tagant tõuganud riiklike toetustega. Ka näiteks Volvo ehitab oma esimest elektriautot Hiinas. Autoajakirjanduses leidub sõnumeid, kuidas BMW mitu elektriautode valdkonna juhti olid ühte Hiina sama ala iduettevõttesse üle kolinud.

Yin Yicui ütles, et hübriid- ja elektriautod on Hiinas tõepoolest ülihelikiirusel arenev valdkond. “Meil on liiga palju diisel- ja bensiiniautosid ja see on laialdane probleem,” selgitas ta. “Elektriautodele üleminek on Hiina jaoks kahtlemata suur muutus ja Shanghai toetab seda. Praegu on sel alal kaks suurt eesmärki – esiteks muuta akude eluiga pikemaks ja et ühe laadimisega saaks läbida üha pikemaid vahemaid. Teine küsimus on laadimises – kuidas korraldada elektrivõrgud ümber nii, et need peaksid vastu tõusvale laadimiskoormusele.”

Yicui sõnul ei kahtle ta selles, et Hiina muutub kogu maailma jaoks elektriautode teenäitajaks. Shanghai soovib omakorda olla teenäitaja teenäitaja. Ülesanne on mõistagi hiiglaslik, sest linnas on ainuüksi bussiliine tuhatkond, ja kõik need ootaksid elektribusse. Shanghai ühistranspordis on praegu esindatud kõik sõidukid, kaasa arvatud maailma kõige kiiremini arenev ja kõige pikema liinide võrguga metroo.

Pärast sportlikku mõõduvõtmist korvpallis Saksa gümnaasiumis, milles Eesti tüdrukud väikese ülekaalu saavutasid, rääkis Yin Yicui, et näeb Shanghai ja Tallinna vahel palju ühist. Seda vaatamata asjaolule, et Shanghai näol on tegemist Hiina suurima linna, metropoli, globaalse sadama ja finantskeskusega, mille rahvaarv on Tallinnaga võrreldamatu – enam kui 24 miljonit.

Hiiglaslikud investeeringud

“See ühine joon on kõigepealt meie mõlema linna uuendusmeelsus,” nentis Yicui. “Minu arvates on üks olulisemaid Eesti innovatsioone e-residentsus. See võimaldab hallata oma isikuandmeid nõnda, et kuigi sa Eestis ei ela, saad digitaalseid allkirju anda ning Eesti kaudu oma asju ajada.”

Veel avaldas Yicuile muljet tehnikaülikooli innovatsiooni- ja ettevõtluskeskus Mectory. Ta tundis huvi, kas Eestis võib veel selliseid leiduda. Kuuldes, et ettevõtlus- või loomeinkubaatorid on Tallinnas üsna tavalised, ütles Yicui, et Shanghais jm Hiinas üritatakse haridust siduda ettevõtlikkusega ning õpetada seda lastele koolis juba maast madalast. “Riigi majanduse tulevik peitub selles, kui varakult hakata lastele ettevõtlikkust õpetama,” tõdes ta.

Yicui nimetas Tallinnat üheks kõige olulisemaks ning ligitõmbavamaks kaubandusväravaks Hiina suhetes Kesk- ja Ida-Euroopaga. Samamoodi nagu Tallinn, on ka Shanghai oluline sadamalinn. Teatavasti korraldab Hiina uue Siiditee rajamist, mis kuulutati välja 2014. a. Siiditee tähistab ajaloolist kaubateede võrku Hiinast Euroopasse, mis nüüdisaegsel kujul ja taristusse hiigelinvesteeringuid tehes taas ellu kutsutakse. “Tallinn pakub uue Siiditee ühe kaubaväravana Hiinale suurt huvi,” kinnitas Yin Yicui.

Tallinna ja Shanghai suhted on juba pikaajalised. Septembris 2011 käis Tallinna delegatsioon seal külas, siis lepiti kokku näituste vahetus ning raamatukogude, arhiivide ja ülikoolide vastastikune suhtlemine. Sama aasta oktoobris külastasid hiinlased vastuvisiidil Tallinna ning näitasid linnavalitsuses üles pandud fotonäitusel “Shanghai portree” oma linna vaateid.

“Linnade omavahelised suhted on sageli tõhusamad ja olulisemad kui riikidevahelised, mis ei pruugi nii tihedad olla,” ütles Yin Yicui. Tema sõnul aitavad linnadevahelised otsesuhted kaasa terve riigi majandusele ja kaubandusele. Nii kutsus ta Eesti ettevõtjaid Shanghais korraldatavatele ettevõtlusmessidele, täpsemat infot selle kohta saab näiteks saatkonna kaudu. “Meie tulevik peitub linnade vahelises ühenduses, koostöös,” lisas ta.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.