Finantstehnoloogiaettevõtte Auka tellimusel valminud uuringust selgus, et pangandusekspertide hinnangul muutub järgneva viie aasta jooksul pangandussektor pea täielikult ning tehnoloogiagigandid võtavad tõenäoliselt pankade makseteenused suures osas üle.
Põhjamaades mobiilimaksete teenuseid pakkuva finantstehnoloogiaettevõtte Auka tellimusel läbi viidud uuringu, milles osalesid ka Eesti panganduseksperdid, tulemustest selgus, et 26 protsenti vastanute arvates võtavad järgneva viie aasta jooksul panga rolli suuresti üle kolmandad teenusepakkujad nagu Google, Apple, Facebook või Amazon, vahendas BNS.
Vaid maksekanalitest rääkides märkis 78 protsenti vastanutest, et nad ei arva või ei oska ennustada, kas nende praegused digitaalsed panganduse maksesüsteemid suudavad tulevikus konkurentsis püsida suurfirmade, finantstehnoloogiaettevõtete või teiste pankade kõrval.
Käesoleva aasta jaanuarist hakkas kehtima Euroopa Liidu (EL) makseteenuste direktiiv PSD2. Direktiiv kohustab panku jagama kolmandate teenusepakkujatega rakendusliidest. Konto omaniku soovil võib tema kontolt hakata otse tehinguid sooritama kolmas osapool. Pankadel on muutuste läbiviimiseks aega 2019. aasta sügiseni.
“Eelmine aasta võeti sarnane direktiiv vastu Indias ja peale seda tõusis lausa plahvatuslikult Google’i sealse makselahenduse Tezi kasutajate hulk. Sellistel suurfirmadel on ju juba eelnevalt oma kasutajate kohta olemas ka tohutud andmebaasid, mida nad osavalt ka ära kasutavad,” ütles Auka asutaja ja tegevjuht Daniel Döderlein.
“Põhjamaised pangad, mis ka Eestis tegutsevad, on siiski aru saanud ja näidanud, et Euroopas on võimalik sellistele muutustele vastu astuda ehitades enda mobiilimaksete lahendusi,” lisas ta.
Döderleini sõnul võiks Eesti olla antud küsimuses teenäitaja ka teistele riikidele. “Pühendudes edaspidigi innovatsioonile, nutitelefonide laialdasele kasutamisele ning toimivale turvalisele ID-kaartide süsteemile on võimalik, et Eestist võiks saada järgmine maailma keskus mobiilimaksete massilisel rakendamisel,” märkis ta.
“Selleks, et pangad suudaks võistelda kolmanda osapoole firmadega tuleb neil oma praegused mudelid täiesti maha lammutada ja luua uued lahendused, mida tarbijad ka reaalselt tahavad kasutada. Siin on pankadel ka hea eelis näiteks Facebooki ees. Pangad teavad juba, kuidas ülekandeid ja makseid teostada ning neil on ka ülimalt head teadmised turvalisusest. Praegu jääb puudu ainult arusaamast, kuidas kõike seda võimalusteks ümber mängida,” lisas Daniel Döderlein.