Umbes 18 000 linlast, kel maja- ja korteriaadressi asemel on rahvastikuregistrisse märgitud vaid linnaosa, ähvardab oht jääda tulevast aastast ilma tasuta ühistranspordist, parkimissoodustustest, lasteaiakohast või sotsiaaltoetustest.
Täpne elukoht tuleb registreerida veel selle aasta jooksul. Jaanuarist kustuvad rahvastikuregistrist kõigi inimeste andmed, kelle aadressiks on märgitud vaid linnaosa, maja- või korterinumber aga puudub. Sellised inimesed on näiteks üürnikud, kes pärast kolimist pole registrisse oma uut aadressi sisestanud, kuid kelle eelmise korteri või maja omanik on palunud enda juurest välja registreerida. Täpne maja- ja/või korteriaadress puudub praegu umbes 18 000 inimesel. Neil on oht järgmisest aastat ilma jääda linna avalikest teenustest nagu tasuta ühistransport, parkimissoodustus, lasteaiakoht või sotsiaaltoetused. Samuti jääb täpse aadressita inimene ilma võimalusest osaleda valimistel.
Täpset aadressi saab rahvastikuregistrisse märkida ka siis, kui inimene rendib kehtiva üürilepingu alusel korterit. Üürileping kehtib, kui lepingu sõlmija on omanik ise või tema volitatud isik või asutus. Leping peab viitama omanikule ja temalt saadud volitusele, samuti peab leping ajaliselt kehtima. Kui lepingut on pikendatud, peab olema sellegi kohta märge.
Abilinnapea Eha Võrgu sõnul võib elanik oma üürilepingu olemasolu kontrollida ka linna kinnisvararegistri kaudu. “Kinnisvararegister on seotud teiste riiklike ja Tallinna linna andmekogudega,” selgitas Võrk. “Registril on olemas kinnisvaraportaal, mis pakub üürnikule võimalust näha ka oma üürilepingut.”
Kui perekond esitab ühise elukohateate, peavad täisealised pereliikmed sellele andma oma digitaalallkirja. Täiskasvanud lapsed peavad olema üürilepingus ära märgitud nimeliselt.
Elukohateate saab esitada kodust väljumata ja kohale tulemata, digitaalselt läbi riigiportaali www.eesti.ee . Üürilepingu lisamiseks tuleb see eelnevalt skaneerida faili ja elukohateatele manuseks üles laadida.
Kui portaali kaudu elukohateate esitamine on keeruline, võib alati kohale tulla. Soovitav on elukohateate vorm kodus eelnevalt ära täita ja allkirjastada, saab elukohateate esitaja minna üksinda linnaosavalitsusse. Lisaks täidetud elukohateate vormile tuleb kaasa võtta üürileping ja isikuttõendav dokument (ID-kaart, pass või juhiluba).
Kõige lihtsam on oma elukoha andmeid kontrollida riigiportaalis eesti.ee .
Kui kaua võtab aega elukoha registreerimine?
• Seadus nõuab kuni kümne tööpäeva pikkust menetlusaega alates elukohateate vastuvõtmisest. Riigiportaalis elukohateate esitamisel ei muutu avaldaja elukoht automaatselt, vaid laekub pärast kõigi nõutavate digiallkirjade panemist ametniku töölauale. Ametnik teeb muudatuse rahvastikuregistrisse pärast kõigi esitatud andmete kontrollimist.
• Elukohateate menetluse käiku saab jälgida portaalis eesti.ee . Kui ei ole järjekorda, võib asutuses kohapeal kuluda elukoha registreerimiseks vaid 15 minutit.