"Kõik head või halvad asjad maailmas on kiiksuga inimeste tehtud."

Urmas Sõõrumaa, ärimees
Eesti iduettevõtted kasvatasid käivet ja maksid rekordmahus tööjõumakse (0)
05. november 2020
Ilja Matusihis/ Foto on illustreeriv

"Iduettevõtetel on hetkel pigem raske endise tempoga kasvada, värbamis- ja laienemisplaanid on hetkel ilmselt edasi lükatud ja üritatakse olemasolevate ressurssidega hakkama saada," kommenteeris Startup Estonia juht Eve Peeterson.

Eesti iduettevõtted näitasid kolmandas kvartalis jõudsat kasvu – sektori koondkäive kasvas võrreldes sama perioodiga aasta varem 41% võrra 562 miljoni euroni. Tööjõumakse tasuti kokku 73 miljonit eurot, mis on 30% enam kui möödunud aasta 3. kvartali lõpus.
 
Startup Estonia andmebaasi andmetel tegutseb Eestis üle 1100 iduettevõtte ning sel aastal on loodud 66 uut idufirmat. Eesti iduettevõtetes töötas 3. kvartali lõpu seisuga Maksu- ja Tolliameti andmetel 6329 inimest, mis on 3% enam kui samal ajal aasta varem, siis andis Eesti idusektor tööd 6124 inimesele.
 
“Globaalse koroonakriisi mõju on Eesti idusektoris selgelt näha, kuid vaatamata raskele ajale on töötajate arv Eesti iduettevõtetes püsinud stabiilsena. Iduettevõtetel on hetkel pigem raske endise tempoga kasvada, värbamis- ja laienemisplaanid on hetkel ilmselt edasi lükatud ja üritatakse olemasolevate ressurssidega hakkama saada,” kommenteeris Peeterson.
 
Eesti iduettevõtted maksid sel aastal riigile kokku 72,8 miljonit eurot tööjõumakse (2019. aasta üheksa kuuga maksti 58,3 miljonit eurot). Suurimad tööjõumaksude maksjad olid Transferwise (10,6 miljonit eurot), Bolt (7,8 miljonit eurot), Pipedrive (7,2 miljonit eurot), Veriff (2,9 miljonit eurot) ja Paxful (2,7 miljonit eurot). Idusektori suurimad tööandjad olid selle aasta 3. kvartalis Transferwise (939 töötajat), Bolt (606 töötajat) ja Pipedrive (389 töötajat).
 
Eesti iduettevõtete kogukäive moodustas 2020. aasta 3. kvartali lõpuks 562 miljonit eurot, mis on 41% enam kui 2019. aastal samal ajal, kui koondkäive ulatus 398 miljoni euroni. “Numbrite hindamisel tuleb kindlasti arvesse võtta, et Startup Estonia andmebaasi lisandub pidevalt varem meie vaatest välja jäänud iduettevõtteid ning seetõttu nende numbrid 2019. aasta statistikas ei kajastu. Ei saa mööda vaadata ka sellest, et Eesti idusektori tulemust mõjutab tugevalt Bolti käive,” täpsustas Peeterson.
 
Suurima käibe tegi Bolt
 
Suurima käibe tegid selle aasta üheksa kuuga Bolt (214 miljonit eurot), Pipedrive (47,1 miljonit eurot), Adcash (20,1 miljonit eurot), Fiizy (11,3 miljonit eurot) ja Synctuition (11,2 miljonit eurot).
 
Tegevusvaldkondade järgi vaadates tegutseb enim iduettevõtteid äritarkvara ja -teenuste alal – kokku 194 ettevõtet ehk 17,5% Startup Estonia andmebaasis olevatest idufirmadest. Äritarkvara ja -teenuseid pakkuvate iduettevõtete üheksa kuu kogukäive moodustas 103,2 miljonit eurot. Tööjõumakse tasuti kokku 15,6 miljonit eurot, töötajaid oli III kvartali lõpus 1175 inimest. Suurimad tööjõumaksude maksjad olid Pipedrive (7,2 miljonit eurot), Scoro (1,1 miljonit eurot) ja Testilo (1 miljon eurot)
 
Finantstehnoloogiate tegevusalal tegutses 13% Startup Estonia andmebaasis olevatest idufirmadest, kokku 141 ettevõtet ning nende kolme kvartali kogukäive ulatus 45,8 miljoni euroni. Finantstehnoloogia iduettevõtetes oli III kvartali lõpus hõivatud 1692 inimest ja tööjõumakse tasuti esimese kolme kvartaliga kokku 20,9 miljonit eurot. Suurimad tööandjad olid Transferwise, Monese ja Paxful.
 
Suuruselt kolmas tegevusvaldkond Eesti idusektoris on reklaami- ja loometehnoloogiad, kus tegutseb 110 iduettevõtet ja hõivatud on 251 töötajat. Reklaami- ja loometehnoloogia Iduettevõtete kogukäive ulatus sel aastal 45,6 miljoni euroni ja tööjõumakse tasuti 2,4 miljonit eurot. Suurim tööandja oli Adcash.
 
Pandeemia tõi juurde kaks praktilist takistust
 
Eesti iduettevõtted on kaasanud 2020. aasta esimesel kolmel kvartalil 175 miljonit eurot investeeringuid, sõlmides 55 uut tehingut. Suurimad investeeringud on kolmandas kvartalis kaasanud RangeForce (13,6 miljonit eurot) ja Klaus (4,6 miljonit eurot). RangeForce’i tegevjuht ja kaasasutaja Taavi Must tõi välja, et kuigi raha kaasamine pole kunagi olnud kerge, lisandus pandeemia ajal kaks praktilist takistust.
 
“Esiteks, umbes kolmandik investoritest pidi keskenduma portfelliettevõtete aitamisele ja vaatamata huvile ei olnud neil aega uute investeeringute kaalumiseks. Teiseks, meil ei olnud võimalik investoritega silmast silma kohtuda ning usalduse loomine võttis rohkem aega. Samas on investorite huvi aluseks alati olnud toote edu – meie pilvepõhise küberkoolitusplatvormi müügitulemused USA turul enne pandeemiat ja klientide huvi kasv selle ajal aitasid rahastajatel selgelt näha RangeForce’i potentsiaali. Seega tegi kriis raha kaasamise protsessi küll aeglasemaks, kuid aitas samas meie sõnumit võimendada,” selgitas Must.
Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.