"Kõik head või halvad asjad maailmas on kiiksuga inimeste tehtud."

Urmas Sõõrumaa, ärimees
"Kao eest, idioot!" Põhjanaabreid valdab kauplustes koroonaraev (0)
13. november 2020
Ilja Matusihis /Foto on illustreeriv

„Kao eest, idioot!“ on kõigest üks ebaviisakustest, millega ostjad kauplustes müüjaid kostitavad. Põhjanaabrite ajaleht Iltasanomat nendib, et kaubandustöötajate vastu suunatud ebakultuurne käitumine on koroonaajal plahvatuslikult kasvanud. 

Ühe suure kaubandusketi töötaja sõnul on nähtus aina intensiivsemalt levima hakanud. „Kliendid ei häbene oma rahulolematust väljendada ning käituvad tõeliselt ebaviisakalt,“ kurtis intervjueeritud müüja, ühtlasi imestades, kui õelad võivad inimesed olla. Ta lisas, et müüjate vastu suunatud ebaväärikas käitumist kohtab enam maskikandmissoovituse järel.

„Tundub, et inimestel on müüjate suhtes juskui mugavam mühaklik olla, kui mask on näol,“ mõtiskleb anonüümseks jääda soovinud müüja. „Mask toimib nagu varjav kate, mille taha on lihtne peitu pugeda ja klienditeenindaja peale karjuda.“ Kõige kohutavama näitena toob müüja pealtnähtud juhtumi käesolevast sügisest, mil klient ostukäru lükates hüüdis samas riiulivahes toimetavale müüjale: „Kao eest, idioot!“

Klientidel on halb tuju

Teenindusvaldkonna töötajate ametiühingu töökeskkonnaspetsialist Erika Kähärä rääkis ajalehele Iltalehti, et ametiühing on koroonaajal saanud kaubandustöötajate esindajatelt mitmeid pöördumisi. „Klientide käitumine on olnud tõesti kehv ning oleme selle kohta kuulnud palju kaebusi,“ nentis Kähärä. „Inimesed tunnevad end emotsionaalselt halvasti, mis mõjutab nende käitumist. Klientidel on närvid pingul.“

Iseäranis palju on klientide matslikku käitumist kurtnud suurlinnade jaekauplused. „Tundub, et see johtub osaliselt asjaolust, et väikestes kauplustes kipuvad järjekorrad kergemini tekkima,“ oletas Kähärä. „Kuigi oma muid käike on võimalik vältida, pole toidupoes käimisest aeg-ajalt pääsu isegi riskirühma kuulujatel.“

Tõsi küll, Kähärä sõnul on klientide ebakultuurset käitumist ja müüjate solvamist ette tulnud juba enne koroonaviirusega seotud mõjusid, kuid kahtlemata on nukker trend süvenenud just nüüd, sügisel.

Ostjad riidlevad ka omavahel

Erika Kähärä kinnitusel on teenindusvaldkonna töötajatelt tulnud selliseidki juhtumikirjeldusi, milles müüjatel on tulnud sekkuda klientide omavahelistesse riidudesse. „Närvilised kliendid nähvavad üksteisele distantsi hoidmise soovituse ignoreerimise ning maski puudumise osas, ja sageli sünnib sellest tüli, mida on sunnitud klaarima müüjad,“ kirjeldas Kähärä. „Näiteks karjub üks teisele, miks sa maski ei kanna ning teine omakorda kähvab vastu, et maski kandmine ei ole kohustuslik, vaid soovituslik.“ Müüjate sõnul on lahkhelid sageli põhjustanud nimelt maskiraevust.

„Kui inimesel on närvid pingul, on lihtne oma viha müüjate vastu suunata,“ kurtis üks klienditeenindaja. „Meie saame sellele vastata vaid omapoolse viisakusega. Paraku ei ole tore pärast tööd koju minna tundega, et sa pole midagi valesti teinud, kuid sinu peal elatakse end lihtsalt välja.“

Kähärä nentis, et sedalaadi juhtumid on tööandjate lahendada: „Tööandjate kohus on anda oma töötajatele juhised, kuidas klientide pahameelele vastata ning mil viisil toimida.“

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.