"Kahe ettevõtte ühendamise tulemusena kaob ära viis nõukogu liiget ja mitu juhatuse liiget ning olulist kokkuhoidu annab ka see, et ettevõtete remondibaasid ühtlustuvad ja kaovad ära mitmed topelt tehtavad kulud," tutvustas abilinnapea Aivar Riisalu volikogu ees TLT AS-i ja Termaki Autopargi AS ühendamist.
Neljapäevasel Tallinna volikogu istungil oli arutlusel mitmeid päevakorrapunkte, mis puudutasid erinevate linnale kuuluvate äriühingute (Lääne-Tallinna Keskhaigla, Ida-Tallinna-Keskhaigla, TLT jt) põhikirjade muutmist. Mõnel juhul muutub ka äriühingu ärinimi – näiteks Tallinna Linnatranspordi aktsiaselts hakkab kandma nime aktsiaselts Tallinna Linnatransport.
“Põhikirjad on viidud lihtsamaks, konkreetsemaks, on loobutud tegevusalade pikkadest lahti kirjutustest, kuna äriregister ja tänane Äriseadustik seda enam ei eelda. Korrigeeritud on ka aktsiakapitalide vahemikke vastavalt aktsiakapitalide suurusele ja kirja on pandud nõukogude ja juhatuste ülesanded, mis seadusest otsesõnu ei tulene, kuid on aktsionäride seisukohast linna äriühingute juhtimisel olulised,” selgitas abilinnapea.
Eesmärk hoida kokku kulusid
“Üks hiljuti rakendatud praktika on näiteks see, et kõikidest kinnisasjade tehingutest, mida linnavalitsus niikuinii kinnitab, tuleb linnavalitsust teavitada enne tehingu ettevalmistusega alustamist. Et ei tuleks ette sellist olukorda, et kui see asi lõpuks linnavalitsusse jõuab, siis linnavalitsuse kui omaniku esindaja seisukoht on see, et seda kinnistut müüa ei tohiks,” lisas Riisalu.
Ümberkorralduste eesmärk on muuta linnaettevõtete majandamine efektiivsemaks, hoida kokku kulusid ning leida võimalusel uusi tuluallikaid.
“Meie elanike arv küll kasvab, meie keskmised palgad kasvavad ja meie maksubaas linnas üldiselt ei ole ju kehvas seisus. Aga ma olen endiselt sellel meelel, et kui me tahame teha ägedaid asju, eelkõige ka selliseid asju, mis puudutavad kliimaneutraalust ja inimsõbralikku linnakeskkonda, siis need investeeringud ju pigem järjest suurenevad,” selgitas abilinnapea.
“Linna eelarve tiirutab ju ikkagi suhteliselt seal ühe piiri juures. Ja mida rohkem me suudame oma varast endale täiendavat tulu välja võtta, seda paremaks muutuvad meie võimalused linnakeskkonna parendamisel.”
Ettevõtete juhatused muutuvad väiksemaks, TLT ja Termak ühinevad
Suuremate aktsiaseltside – Ida-Tallinna Keskhaigla, Lääne-Tallinna Keskhaigla ja Tallinna Linnatranspordi Aktsiaselts – juhatuse liikmete arv on nüüdsest muudatuste tulemusena kuni neli, teistel äriühingutel on kuni kolm. Ühtlasi on nüüd ära piiratud ka see, et nõukogu liikmeid saab olla 3-7, varem oli neid Riisalu sõnul mõnedes kohtades rohkem.
“Senine praktika oli väga erinev – oli isegi kuni viie liikmelise juhatuse lubamist. Me leiame, et sellist võimalust ei pea olema, et see on liigne priiskamine. Ja kui meil varasemalt oli olukord, kus juhatuse liikmega sai sõlmida kuni kolmeaastase lepingu, siis me oleme seisukohal, et see võimalus võiks olla kuni viis aastat, aga see ei tähenda seda, et lepingu peab tingimata viieks aastaks sõlmima.”
Linn on otsustanud kulude kärpimise ja tõhususe tõstmise huvides liita omavahel Tallinna Linnatranspordi ja invatransporditeenust pakkuva linnaettevõtte Termaki Autopargi AS. Loodav ühendettevõte hakkab tegutsema TLT nime all.
“Siin peaks olema ju küll opositsioonile lausa meepurgi lahti tegemine: nimelt oli Tallinna linnas olukord selline, et oli meil kaks transporditeenust osutavat, sisuliselt linnaeelarvest raha saavat ettevõtet ja linnavalitsus on jõudnud seisukohale, et need kaks ettevõtet aktsiaselts Termak ja TLT tuleb ühendada põhimõttel, et ühendav ettevõte on Tallinna Linnatransport, mis saab juurde ühe spetsiifilise teenuse osutamise kohustuse,” märkis Riisalu.
Kahe ettevõtte ühendamise tulemusena kaob ära viis nõukogu liiget ja mitu juhatuse liiget ning olulist kokkuhoidu annab ka see, et ettevõtete remondibaasid ühtlustuvad ja kaovad ära mitmed topelt tehtavad kulud.
Opositsionäär Kaido Kukk ei suutnud hilisel õhtutunnil siiski kiusatusele vastu panna ning esitas abilinnapeale ka iroonilise küsimuse linnaettevõtete maine teemal: “Kas te kaalusite mainekujunduslikku eesmärgil jätta ühendatud ettevõtte nimeks Termaki Autopargi aktsiaselts ja loobuda TLT nimest, kuna TLT maine pole ju erinevate korruptsiooniskandaalide tõttu just kiita?”
“Mul läheb sellise küsimuse peale kuidagi meel kurvaks. Lugupeetud linnavolinik ei usu nagu iseenda linna ja selle linna tegelikult maailmas unikaalsesse ühistransporti. Vastates küsimusele – ausalt öeldes ei kaalunud sellist varianti. Ma ei näe, et maine oleks rikutud. Mina usun Tallinnasse, usun tallinlastesse, usun linnaettevõtetesse ja usun Eestisse! Aitäh,” vastas Riisalu teema lõpetuseks.