"Viimastel aegadel on hea tendents, et me pole vägivaldsed taimede vastu. Need haigused, kus sul oli õhtul vaja Roosimäele minna ja pruudile sülem roose murda – see on läinud."

Ain Järve, Kadrioru pargi juhataja
Kaupmehed: üritame allahindlustega toidu raiskamist vältida (0)
16. jaanuar 2021
Ilja Matusihis

„Jälgime igapäevaselt kauplustepõhiselt nõudlust ja sellele vastavalt planeerime ka kaubakoguseid, sest meie eesmärk on tagada esmajoones värske ja kvaliteetse toidukauba müük ning teisalt — nagu öeldud — vältida jäätmete teket,“ selgitas Maxima Eesti müügiosakonna juht Marge Kikas.

Toidukaup, mis poeriiulitesse liiga pikaks ajaks seisma jääb, hinnatakse enamasti alla. Pealinn uuris, mis põhimõtetel ja kuidas seda tehakse. Selgus, et kaupmehed on agarad raiskamise vältijad ning kõige viimase variandina enne utiliseerimist jagatakse riiulitel seisev toidukaup Toidupangale. Et saada soodsat ja head toidukraami, tuleb tähelepanelik olla.

Näiteks Selveri kauplustes hinnatakse sama päeva tooteid sõltuvalt kauplusest 30% ja 50% allahindluskleepsudega. „Allahindlusprotsent on kaupluse enda otsustada ja sõltub mitmetest asjaoludest. Meie kauplustes ei ole 20- ja 25-protsendilisi allahindluskleepse,“ ütles Selveri kommunikatsioonijuht Rivo Veski.

Rimi: allahindlusprotsent võib poodides olla erinev

Katrin Bats Rimist ütles, et nende kauplustes ei märgistata tooteid spetsiaalse allahindluskleebisega. „Lahendame olukorrad selliselt, et iga kauplus kehtestab suuremale kogusele aeguma kippuvatele toodetele allahindlused vastavalt toote kogusele. Seega, allahindlusprotsent võib olla poe ja toote põhiselt väga erinev. Me ei ole määranud piirangut ning väga suure jäägi korral võib ka allahindlus olla väga suur, enamgi kui 60%,“ selgitas Bats.

Tema sõnul tegeldakse Rimis innukalt oma tellimisvarude hindamisega ning reguleerimisega, et toidu allahindamise vajadus oleks üha väiksem.

„Kokkuvõtvalt, Rimi kliendile avaldub riiulis vaatepilt, kus ühel või teisel tootel on ees soodustust näitav silt. Seda, kas tegu on konkreetselt kampaania või muul põhjusel tehtud allahindlusega, hinnasilt reeglina ei näita,“ ütles Bats.

Bats täpsustas, et juhul, kui allahindlusega ei õnnestu kaupa realiseerida, on Rimi järgmine lahendus selle annetamine Toidupangale. „Viimastel aastatel oleme Toidupangale annetanud mitme miljoni väärtuses toitu,“ kinnitas Bats.

Maxima: viime toidujäätmed miinimumini

Maxima Eesti müügiosakonna juht Marge Kikas ütles, et Maxima pöörab kogu oma logistikaahelas ja kaubatarnetes tähelepanu sellele, et viia toidujäätmed miinimumini. „Selleks jälgime igapäevaselt kauplustepõhiselt nõudlust ja sellele vastavalt planeerime ka kaubakoguseid, sest meie eesmärk on tagada esmajoones värske ja kvaliteetse toidukauba müük ning teisalt — nagu öeldud — vältida jäätmete teket,“ selgitas Kikas.

Tema sõnul on toidujäätmete vähendamine — õigemini jäätmete tekke vältimine — muuhulgas ka riiklikul tasandil seatud prioriteetseks, et vältida toidu raiskamist kogu toidu tarnimise ahelas ehk siis tootmises, töötlemisel, kaubanduses ning ka toitlustusasutustes ja kodumajapidamistes. „Eesmärk on selge, selleks on tagada kokkuhoid loodusressurssidelt, majanduslikelt ressurssidelt ja sotsiaalsüsteemi koormamiselt,“ ütles Kikas.

„Kõlblik kuni“ märgistusega on tooted, milleks on valdavalt erinevad piima-, liha- ja kalatooted, munad, pagaritooted, värske toidukaup ja ka valmistoidud (nt salatid, kondiitritooted). „Kauplejana käsitleme aga mõlema märgistusega toiduaineid põhimõttel, et pärast pakendil märgitud kuupäeva neid kaupu enam müügilettidelt ei leia,“ ütles Kikas.

Kikas tutvustas ka Maxima lähenemist neile kaupadele, mille realiseerimistähtaeg on lähenemas: kiirestiriknevate kaupade puhul tehakse inventuur “parim enne” kuupäeva saabumisele eelneval päeval ning järgmise päeva hommikul märgistatakse need kaubad 30-protsendilise hinnaalanduse kleebisega. „Realiseerimiskuupäeval kella 14 asendatakse veel ostmata jäänud kaupadel kleebised 50-protsendilise allahindluse kleebisega. Ning kui siis jääb kaupluse sulgemise järel veel üle tooteid, mida pole realiseeritud, need utiliseeritakse vastavalt kehtivatele nõuetele,“ selgitas Kikas.

Pika säilivusajaga ehk “parim enne” bakaalkaupade puhul lisatakse tema sõnul 30-protsendilise allahindluse kleebis 14 päeva enne tootel märgitud kuupäeva saabumist ning kui ka neid tooteid ei ole märgitud kuupäevaks ära ostetud, siis need utiliseeritakse nõuetekohaselt. Maxima puhul tasub tähele panna, et allahinnatud märgisega kaubad on riiulitel ka spetsiaalsetes asukohtades.

Prisma: väldime raiskamist

Prisma turunds- ja kommunikatsioonijuht Liina Pärlin selgitas, et ka Prisma Peremarketile kui vastutustundlikule ettevõttele on väga oluline toidu raiskamise vältimine. „Me teeme igapäevaselt koostööd Toidupangaga ja annetame toitu aitamaks abivajavaid peresid Eestis. Toidupangale annetame toidukaupa, mille “parim enne” kuupäev on möödunud, kuid see toode kõlbab siiski veel mõnda aega süüa ning on tarbijale ohutu,“ ütles Pärlin.

Ta selgitas, et olemas on ka kiiresti rikneva kauba (liha, kala- ja piimatooted jne) märgis – “kõlblik kuni“, mis tähistab toote realiseerimise ja tarvitamise tähtaega. „Annetame ka selle märgisega samal päeval aeguvaid tooteid Toidupangale juhul, kui nad saavad tooted väga kiiresti abivajajateni viia,“ ütles Pärlin.

Samas on tema sõnul ka klientidel võimalik kaupluses osta sama päeva realiseerimisajaga tooteid soodushinnaga. Nimelt on Prisma kauplustes samal päeval aeguvate toodete allahindlus 30%, mis kehtib hommikust kuni õhtu kl 20.00. „Pärast kl 20.00 lisandub neile toodetele topeltsoodustus ehk toodet on võimalik osta 60%-lise allahindlusega ja see toode ka õhtul koheselt ära süüa. Uus aasta ei ole toonud mingeid muudatusi samal päeval aeguvate toodete allahindlusesse,“ ütles Pärlin.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.