"Maailma parandamisega on üks segane lugu. Suurimad maailmaparandajad on enese meelest olnud Hitler ja Stalin."

Vladislav Koržets, luuletaja ja humorist
SISEKONTROLLI RAPORT: Linn määras Porto Franco arendajale õiglase maahinna (0)
25. jaanuar 2021
Scanpix

"Arendaja kohustus ehitama linna maale tee ja lisaks rajama promenaadi. Maa kasutusõiguse hind 300 000 eurot tulenes sellest, et tegu oli transpordi-, mitte ärimaaga," lausus Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart. Linna sisekontroll ei tuvastanud Porto Franco arenduse menetluses linna poolt ühtegi rikkumist või kellegi seadusevastast sekkumist.

Linnapea Mihhail Kõlvarti (pildil) sõnul uuris sisekontroll põhjalikult, kas Porto Francole maa kasutusõiguse andmine on olnud igati seaduspärane. “Sisekontroll ei tuvastanud, et keegi on linna otsuste tegemisse sekkunud. Ei leidnud ega tuvastanud, et protsess oleks olnud erakordne ja teistest erinev ja vahepeal oleks toimunud midagi ebatavalist,” lausus ta.

Kõlvart ütles, et Porto Franco arenduse alune maa oli müüdud arendajatele juba 20 aastat tagasi. “Eesmärk oli leida investor, kes suudaks arendusse panustada piisavalt suure summaga ja et linn ei peaks ise investeerima,” märkis ta.

Porto Franco pole Kõlvarti sõnul esimene arendaja, kes selle maaga seotud on, ning pikkade aastate jooksul on muudetud ka arendusega seotud tingimusi. “See tee, millele oli seatud servituut, asub linna maal, mida ongi vaja kasutada avalike huvide rahuldamiseks,” selgitas ta. “Selliselt olid seatud ka tingimused, et oleks tee ja autod läheksid maa alla ning maa peale oleks ehitatud promenaad. Mõlemad tingimused olid seatud avaliku huvi rahuldamiseks.”

Tingimused teede ehitamiseks

Kõlvart küsis, et mis on siis see niinimetatud soodustus, mida arendaja linnalt sai. “Arendaja sai kohustuse investeerida ja maksta selle eest. See on asja sisu,” ütles Kõlvart. “Peamine, mida praegu arutatakse, on see, nagu oleks esialgu nõutud arendajalt 800 000 eurot ja pärast nõustus linn 300 000 euroga. Aga sellised asjad ei käi turu tingimustel. Ei arutatud, kas 800 000 on suur hind ja 300 000 väike. Arutati, millist metoodikat tuleb rakendada, et maale õiget hinda välja selgitada.”

Metoodika, mis tõi hinnaks 800 000 eurot, lähtus Kõlvarti sõnul sellest, et see maa, mida linn arendajale eraldab, on ärimaa. “Ehk et sinna saaks arendaja ehitada mingid äri- või eluhooned,” ütles Kõlvart. “Kuid metoodika, mis andis lõpuks maatüki hinnaks 300 000 eurot, lähtus sellest, et tegemist on transpordimaaga. Ehk et sinna saaks ehitada vaid teed, mida ka nüüd tehakse vastavalt lepingule.”

Kui Kõlvarti sõnul tekib küsimus, kuidas sai linn kõnealuse maatüki hinnaks 300 000 eurot, siis vastus on lihtne – samas kõrval on arendus, millele linn oli andnud transpordimaa kasutada sama metoodikat kasutades. “Ja selle valemi tõi välja eksperdina kinnisvarabüroo, mistõttu polnud vaja Porto Franco maatüki osas enam uut hindamist tellida,” lisas Kõlvart.  

Trahvid vaid siis, kui elanikud kannatavad

Mis puudutab asjaolu, et linn ei ole rakendanud Porto Franco suhtes leppetrahve, siis Kõlvarti sõnul ongi üldine praktika selline, et leppetrahve määratakse siis, kui on tegemist avaliku huviga. “Kui näiteks arendaja teeks enda ärihooned valmis, kuid teed selleks ajaks pole, siis sellisel juhul alati trahvitakse,” lausus ta. “Kui aga arendaja ei saa hakkama enda arendusega ehk sellega, mis tooks talle tulu, siis selles osas on leppetrahvi osa läbirääkimiste koht.”

Tema sõnul andis Porto Franco arendaja juba aasta varem teada, et ta ei jõua oma arendusega tähtajaks valmis. “Siiski ei saa öelda, et Porto Francot puudutav menetluskäik ja otsustusprotsess oleks kriitikavaba. Tegelikult peaks linn algusest peale ettevõtjale esitatavad nõudmised läbi kaaluma ning algusest peale oleks pidanud olema maa hinna määramisel kasutatud metoodika õige. Ja teiseks on kogu see arendus võtnud liialt kaua aega,” tõdes Kõlvart. “Kuid see on üldine probleem. Meil tihti võtavad eri  valdkondades, eriti mis puudutab linna vara või planeerimist, menetlused liiga palju aega. Seda tuleb tunnistada ja sellega tuleb ka tegeleda.”

Linnapea sõnul ei tuvastanud sisekontroll, et keegi väljaspoolt linnavõimu oleks sekkunud Porto Franco menetlusprotsessi, samuti seda, et korruptsioonikahtluse alla sattunud Keskerakonna endine peasekretär Mihhail Korb oleks kuidagi selle menetlusega seotud olnud. “Ka ei tuvastanud sisekontroll, et see protsess oleks olnud kuidagi erakordne või et vahepeal oleks käivitatud mingi protsess, mis poleks tavapärane.”  

Sisekontroll tegi Kõlvarti kinnitusel väga põhjalikku tööd ning läbi analüüsiti ka sisekommunikatsioon ehk see, kuidas eri  ametnikud antud menetluses omavahel suhtlesid. “Kinnitan, et linnavalitsus ei ole teinud mitte ühtegi otsust selle eest, et keegi toetaks Keskerakonda kohalikel valimistel,” lausus ta. “Linnavalitsus lähtub otsuste langetamisel Eesti Vabariigi seadustest ja Tallinna linna huvidest. Linnavalitsus mõjuvõimuga ei kauple.”

KINNISVARAMAAKLER: Kui servituutidele seataks kindlad hinnad, pidurdaks see arengut

Kinnisvara vanemmaakleri Janika Tootsi sõnul on omavalitsustele jäetud servituutide hinna määramisel vabad käed ja suur kaalutlusõigus, et ehitamine edeneks.

Kui seadusega pandaks paika mingi konkreetne tabel või kindlad servituutide hinnavahemikud, pidurdaks see tema sõnul ehitamist või arendamist. Lisaks on ju iga arendus unikaalne. “See oleks nii varieeruv, et sellist raamistikku on suhteliselt keeruline seada,” ütles Toots. “Hindade kõikumine sõltuvalt asukohast on ikkagi märkimisväärne. Seetõttu ongi servituutide hind jäetud iga omavalitsuse enda määrata.”
Loomulikult sõltub servituudi hind ka poolte huvidest. Samuti sellest, kui oluline on üks või teine sellega seotud arendus omavalitsuse jaoks. “Hinna pool on läbi räägitav, aga millega sagedamini kokku põrgatakse – see on servituudi tähtajalisus,” lisas Toots. “Kas servituut seatakse näiteks mõneks aastaks või hoopis tähtajatuna. Maa omaniku eesmärk on seada servituut võimalikult lühikeseks ajaks, sest kunagi ei tea, millal seda omal võib vaja minna.”

Kui kellelgi tekib kahtlus, kas arendaja on servituudi saanud õiglase hinnaga, siis asja täpsemaks uurimiseks on väga lihtne meetod – Tootsi sõnul tasub vaadata, mis hinnaga on seatud servituute sama sihtotstarbega maale lähemas ümbruses või naabruses. “Selle järgi saabki teada, milline on servituudi hind hea tava järgi,” lisas maakler.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.