"Maailma parandamisega on üks segane lugu. Suurimad maailmaparandajad on enese meelest olnud Hitler ja Stalin."

Vladislav Koržets, luuletaja ja humorist
Targad teekivid toodavad elektrit ja sulatavad jääd (0)
25. jaanuar 2021
Albert Truuväärt

Esimese pealinnana Euroopa Liidus katavad Tallinnas tänavaid nutikad sillutisekivid, mis suudavad toota päikeseelektrit, sulatada lund ja jääd ning hoiatavad keelava fooritule eest.

Ülekäiguraja otsas seisatuv jalakäija näeb uudselt teekivilt fooritule märguannet ka pilku maast tõstmata. See on oluline aina sagedasemas olukorras, kus jalakäijad kõndides vaid nutitelefoni vahivad.

Teeks ka raudtee ülekäigud nähtavamaks

“Täpselt sama värvi tuli, mis põleb jalakäija valgusfooris, kopeeritakse teepinnal,” lausus tehnikaülikooli ettevõtlustöö koordinaator ja ülikooli hargettevõtte e-Pavement esindaja Allan Lahi, kes juhtis uue teekatendi arendusprojekti. “Kui tuli fooris vilkuma läheb, hakkab samasugune tuli vilkuma ka maapinnal. Jalakäijal on nii paremini näha, missugune tema liikumisrežiim ristmikul on. Ka autojuht märkab hõlpsamini, mis värvi foorituli jalakäijale põleb. Lisaks ülekäiguradadele on meil kohanduva valgustuse lahendus ka kergliiklusteedele. Selline valgustus sobib eriti hajaasustuse piirkondade kergliiklusteedele, kuhu elektrikaabli vedamine pole otstarbekas. Teepind ei pea olema valgustatud ülevalt, vaid seda saab valgustada ka alt, ja vaid nii palju, kui parasjagu vaja. Jalakäijal pole ju vaja teel ajalehte lugeda, ennekõike peab tal olema võimalus veenduda, et teepind on ohutu ja ta näeb, kuhu astub. Lisaks on loodusele oluliselt vähem valgusreostust ning loomad, linnud ja inimesed saavad elada mõistlikumas rütmis.”

Kokku katavad nutikad kivid teeservi praegu seitsmes paigas ja  enam kui 250 m2. “Kõik need alad toodavad enda käigushoidmiseks päikesest elektrit nii, et kaableid pole vaja vedada,” ütles abilinnapea Kalle Klandorf. “Samuti hoiavad need ülekäiguradasid ohutuna, e-tänavakividel on teataval määral võime sulatada lund ja jääd.”

Vaatamata sellele, et nutikad sillutisekivid näevad välja nagu leedvalgustid, on need tugevad. E-kivid asuvad näiteks innovatsiooni- ja ettevõtluskeskuse Mektory juures Raja tänaval ja on seal end õigustanud.

Naabridki tunnevad huvi

“Nutikas teekivi tähendab teepinda integreeritud elektroonikat, valgustust ja päikeseelektri tootmist,” selgitas Lahi. “Töötasime kivid välja Põhjamaade kliimat arvestades, eriti olulised on jalakäijate tee ületamisest märku andvad tuled vihmase, pimeda ilmaga. Kuid nutikat teekatet saab kasutada ka näiteks Kesk-Euroopas.”

Uue valgustuse said veel kaks bussipeatust Mäepealse tänaval ja Ehitajate teel, samuti uuendati sel viisil Pirita teel valgustus lauluväljaku juures rattatee ja kõnnitee ristmikul. Ka tõukerataste parkla Tehnopoli juures kasutab uut tehnoloogiat. Lahi sõnul võiks e-teekatet kasutada veel näiteks raudtee ülekäiguradade  valgustamiseks. “Kuna tegemist on unikaalse projektiga Põhjamaades, saaks uudset katet kindlasti ka eksportida,” kinnitas Klandorf. “Kuid Eesti ettevõtetel on nüüd samuti võimalus pakkuda kergliiklusteede, rattaparklate ja eramute omanikele nüüdisaegsemaid teid.”

Lahi sõnul on välismaalased juba uute kivide vastu huvi tundnud. “Näiteks rootslased ja norrakad uurivad, kas ja kuidas saaks nutisillutist oma tunnelites rakendada,” mainis ta. “Ennekõike paelub neid võimalus tunneli teepinna kaudu autojuhtidele liiklemiseks signaale anda.”
Ettevalmistusi teekatte loomiseks alustas Tallinn 2018. aasta oktoobris. Projekti elluviijate tuumiku moodustasid e-teekatendi arendaja ja tootja, tehnikaülikooli hargettevõttena alguse saanud   e-Pavement OÜ ja Tallinna Tehnikaülikool. Tee-ehituse eest hoolitses T-Konsult OÜ koos tänavakividele spetsialiseerunud Oskustööline OÜ-ga, kaasatud oli veel idufirma UbikSolutions ning mitmeid teisi organisatsioone, kokku kümmekond Eesti ja  lähiriikide ettevõtet.

Esimese katsetuse elluviimiseks vajalikust  775 200 eurost poole andis Euroopa Liit ja teise poole linn koos SA-ga Tallinna Teaduspark Tehnopol.

Uudne teekivi pole asfaldist libedam

• Eestis arendatud e-kate on sama kare kui asfalt või betoon.

• Kuna Eestis on suvel valguse üleküllus, talvel seda napib ning säästlikud akud on alles arendamises, salvestatakse liigne energia esialgu elektrivõrku. Arenduses on ka kohapealse salvestuse lahendused.

• Elektriks muutub 20% teekivide toodetud valgusenergiast, ülejäänust saab soojus. See tähendab, et nullilähedastel temperatuuridel on e-kivide pind ümbritsevast õhust soojem, mille tulemusena e-kividel olev lumi ja jää sulavad ja aurustuvad.

• E-sillutisekivid on tugevad, et need peaks koormusele ja vandaalidele betoonkividest paremini vastu.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.