"Iga piirkiirusele lisatud kilomeeter suurendab tõenäosust sattuda õnnetusse ning raskendab võimalikke vigastusi."

Hannes Kullamäe, Politsei liiklusjärelevalve keskuse juht
Mupo juht Aivar Toompere: palju on ülereageerimist ja liigset virisemist (0)
04. veebruar 2021
Albert Truuväärt

"Suuremad teed ja magistraalid on päris heas korras. Kui nüüd kõrvaltänavate autode parkimiskohad saaks puhtaks, oleks pilt juba üsna hea," sõnas Munitsipaalpolitsei Ameti juhataja Aivar Toompere Tallinna tänavate seisukorra kohta. "Veebruarikuu esimese kolme päevaga oli korrapidajatele tehtud üle 300 kõne, kus teemaks nii koristamata kõnniteed kui jääpurikad."

Toompere sõnul tuleb inimestel kaebusi hooldamata teede kohta ikka, eriti kõrvaltänavate osas. Leidub aga ka selliseid väljakutseid, kus patrull leiab eest täiesti normaalses korras, eelmisel õhtul koristatud kõnnitee, kuhu on öösel lumekirme peale tulnud. “Siis tahaks küll öelda – halloo rahvas – meil on talv ja talvel sajab lund! Seega, on ka palju ülereageerimist ja liigset virisemist,” sõnas Toompere.

Jaanuaris tegid mupo piirkondlikud inspektorid kinnistuomanikele 418 kirjalikku teavitust, millest 171 olid seotud jääpurikatega. Veebruarikuu esimese kolme päevaga oli korrapidajatele tehtud üle 300 kõne, kus teemaks nii koristamata kõnniteed kui jääpurikad.

Parkivad autod segavad tänavapuhastust

Nii linnaelanikud kui mupo on märganud, et tihti ei olegi võimalik tänavakoristust läbi viia, sest teeääred on autosid täis pargitud. Linnaosade elanikele mõeldud sotsiaalmeediagrupid kubisevad piltidest, kus lumekuhjade alt on raske autosid tuvastadagi. Toompere sõnul on tegemist suure probleemiga, sest selle lahendamine nõuab palju aega ja ressurssi.

“Eile oli Põhja-Tallinnas Salme ja täna Graniidi tänavate koristus ja paraku olid mõlemad tänavad totaalselt autosid täis pargitud, mõlemas üle 20 auto. Koristusfirma palus meie piirkondlikult peainspektorilt abi ja õnneks saadi kõik autod pärast individuaalset läbihelistamist tänavalt ära,” rääkis Toompere.

Harvemad on need olukorrad, kus liikluskorraldusvahendeid järgitakse ning koristuse ajaks on teeääred autodest puhtad. Eduloona nimetas Toompere näiteks Jahu ja Väike-Patarei tänavaid, kus oli koristuse tegemise kellaajaks vaid kaks pargitud sõidukit. Ka nende omanikega saadi ühendust ning tänavad said täismahus korralikult puhastatud. Selle eest võib Toompere sõnul mõlema tänava autoomanikke kiita.

Abi tuleks küsida naabritelt, sugulastelt või linnaosalt

Põhjuseid, miks mõni teelõik on eraomaniku poolt hooldamata, võib olla erinevaid – alates ükskõiksusest ja hoolimatusest kaasinimeste suhtes kuni selleni, et pidev lumesadu on oma töö teinud ja mõne tunni eest koristatud ala vajab juba jälle korrastamist. “On ka eakaid inimesi, kes ei jaksa igapäevaselt suurt lumehulka ära lükata,” sõnas Toompere ja lisas, et on ka kitsaid tänavaid, kus kinnistuomanikul pole enam lund kuskile panna.

Need, kellel enda jõud lumehunnikust üle ei käi, peaksid paluma appi heatahtlikud ja abivalmid naabrid, soovitas Toompere. “Samuti on võimalik sõlmida oma linnaosaga leping ja tasuda teenuse eest vastavalt lepingupartneri hinnakirjale. Aga inimestel on ju lapsed, lapselapsed ja sugulased, kes siin võiksid appi tulla,” ütles Toompere. “Igal juhul tasuks oma murest linnaosa teavitada, küllap leitakse üheskoos asjale lahendus.”

Inimestele aga soovitas Toompere lume suhtes sallivamad olla ja tunda talvest rõõmu. “Järgmine talv võib tulla sama lumevaene, kui eelmised ja lastel jäävad lumerõõmud nautimata. Praegune üleüldine lumepaanika aga ongi selle tagajärg, et oleme tõelise talve ja sellega kaasnevad olud lootusetult unustanud,” sõnas ta.

Hiljuti tegi üks mupo Mustamäe inspektor oma tavapärast piirkondlikku tööd ja märkas mööda sõites, et autojuht oli oma sõidukiga kinni jäänud. Pikalt mõtlemata tõttas ta appi

“Korrakaitsjale on see loomulik reaktsioon, et ta peatub ja pakub oma abi. Ma ei leia, et selles oleks midagi erilist – ma usun, et iga meie inspektor oleks samamoodi käitunud. Kuna mul oli autos nii lumelabidas kui ka graniitsõelmed, siis seekord piisas puru maha raputamisest ja jõulisest lükkamisest,” lausus ta.

Toompere sõnul on mupo kõikides autodes olemas varustus erinevates olukordades abi osutamiseks, alates inimese jaoks mõeldud soojatekist, maskidest ja helkuritest kuni talvisel ajal vaja minevatest graniitsõelmete ning lumelabidani.

“Mõnikord on ametnikul lihtsam libedus ise likvideerida kui ohuala piirata ja hakata otsima, kes selle eest vastutab. Kuni me vastutajat otsime ja see ohtu likvideerima asub, võib mitu inimest kannatada saada. Seetõttu on korraldus meie patrullidel sekkuda ja libedus likvideerida.  Selliseid vajadusi kohapeal reageerida tuleb aegajalt ette just libedate treppide, puudulikult libedatõrjet tehtud kõnniteede ja jäätunud porilompide puhul,” ütles Toompere.

Lumega on probleeme mitmel pool Eestis

Talv on lisaks lumerõõmudele toonud kaasa ka palju tööd lumekoristajatele, kes mõnel pool järsult suurenenud töökoormast läbi ei suuda murda. Muret lumega on nii Viljandi- kui Järvamaal, lisaks on sel talvel tavapäratult suure lumeosa saanud Hiiumaa ja Saaremaa.

26. jaanuaril kirjutas Sakala sellest kuidas fotograaf mõni päev varem Viljandis Tartu tänaval parajasti tänava äärde pargitud ilusatest autodest pilte tegi, kui sai kaadrisse ka hetke, mil katusele kogunenud ja koristamata jäänud lumi alla tänavale langes.

“Õnneks sai lumi seekord üsna vabalt langeda, keegi alla ei jäänud. Selline väike lumesahmakas ei tohiks suuri tervisehädasid põhjustada, aga juhtum on siiski üsna ohtlik!” kirjutas Sakala arvamustoimetaja Triin Loide.

Teisipäeval avaldas Hiiu Leht juhtkirja pealkirjaga “Arvestame lumega ka”, milles oli samuti juttu lumekoristusega kimpus olemisest. Nimelt sellest, et kohalik teenusepakkuja ei suuda piisaval tasemel hooldada kõiki vajalikke parkimiskohti, mis omakorda on viinud selleni, et inimesed pargivad autosid kohati keset teed, muutes liikluse sellega teistele veelgi ebamugavamaks.

Kärdla osavalla haldusjuht Toomas Vannas rääkis, ajalehele et kolmapäeval Uuelt tänavalt läbi sõites märkas ta autojuhte, kes olid oma auto lumevallist tervelt meetri kaugusele ehk sisuliselt tee keskele parkinud.  “On talv ja seekord on lund palju, igaüks peaks sellega arvestama,” ütles Vannas.

Kolmapäeval võis Järva Teatajast lugeda kohalike kriitikat Paide linna tänavate korrashoidu teemal. Väljaandele oli kirjutanud ka üks nördinud linnakodanik, kelle sõnul on Paide tänavate teeservadest lumi kohati tervelt meetrijagu lükkamata, mis teeb juba mõnes kohas tee ligikaudu sõiduauto laiuse võrra kitsamaks.

“Ruumi oleks palju laiemaks lükata või kusagile põllu serva hunnikusse lükata. Kõnniteed lükatakse ühe saha laiusega lahti. Teid võiks sajuvabadel perioodidel laiendada ning hoida neid servast servani lahti, ka kõnniteid ning lükata soolasegust lumelöga teedelt minema.”

 

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.