"Maailma parandamisega on üks segane lugu. Suurimad maailmaparandajad on enese meelest olnud Hitler ja Stalin."

Vladislav Koržets, luuletaja ja humorist
Rahvusraamatukogu ei küsi jätkuvalt viivist (0)
09. veebruar 2021
Albert Truuväärt

“Raamatukogu eesmärk pole koguda trahve, vaid suurendada juurdepääsu infole ja kultuurile. Viivis pole raamatukogule kunagi olnud märkimisväärne tuluallikas – samal ajal mõjutab see ebaproportsionaalselt just madalama sissetulekuga inimesi nagu tudengid ja pensionärid,” sõnas Rahvusraamatukogu peadirektor Janne Andresoo. 

Rahvusraamatukogu jätkab projektiga, kus tähtajaks tagastamata raamatutelt viivist ei nõuta ja raamatute tagasi saamiseks keskendub raamatukogu toetavatele ning teavitavatele tegevustele.

Viiviste kaotamise mõju võlgu jäämisele pole praeguse seisuga märkimisväärne ning selle kaalub üle sanktsioonidest loobumisega antav sõnum – raamatukogu on inimest toetav ja mitte karistav asutus.

Andresoo sõnul oli mullu suvel alguse saanud katseprojekti eesmärk inimesi eelkõige toetada ning suunata neid seeläbi õigesti ja teisi arvestavalt käituma.

Tema sõnul näitas poole aastane testperiood, et viiviste kaotamise mõju võlgu jäämisele ei olnud märkimisväärne. “Hetkel on võlglaste käes umbes ühe protsendi jagu mullu laenutatud teostest ning neist enamik tuuakse kindlasti tagasi. Kardinaalsemalt suhtume neisse, kes tähtaja möödudes poole aasta jooksul teost tagasi ei too – neilt soovime teoste kompenseerimist – praktika põhjal saab eeldada, et selliseid juhtumeid saab olema vähe,” märkis Andresoo.

Testperioodi ajal suurenes mõnevõrra teoste käes hoidmise aeg, kuid märkimisväärseid probleeme see ei tekitanud. Keskmine tagastamisega hilinenud klient hoidis raamatuid kaks-kolm kuud üle tähtaja ning keskmiselt oli ühel sellisel inimesel korraga käes kaks-kolm raamatut.

Raamatute tagasisaamiseks kasutab rahvusraamatukogu jätkuvalt niiöelda sotsiaalseid meetmeid. Kui teost pole tähtajaks tagastatud, saadab rahvusraamatukogu jätkuvalt kasutajale regulaarseid meeldetuletusi. Raamatuid, mida kliendid ka seejärel tagasi ei too, nõuab rahvusraamatukogu ka tulevikus tagasi kasutades krediidihaldusteenust pakkuvat firmat.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.