"Viimastel aegadel on hea tendents, et me pole vägivaldsed taimede vastu. Need haigused, kus sul oli õhtul vaja Roosimäele minna ja pruudile sülem roose murda – see on läinud."

Ain Järve, Kadrioru pargi juhataja
ELAK kinnitas Eesti seisukohad Euroopa transpordistrateegia kohta (0)
19. märts 2021
Ilja Matusihis

Riigikogu Euroopa Liidu asjade komisjon (ELAK) otsustas reedesel istungil toetada valitsuse seisukohti Euroopa transpordivaldkonna strateegia osas, millega pannakse paika Euroopa transpordivaldkonna edasise arengu suunad, vahendab BNS.

“Eelmine ja praegune strateegia erinevad hulga detailide poolest, aga on üks oluline aktsendivahe. Toona tegeles kogu strateegia sujuva liikuvuse organiseerimisega, kuna Euroopa kolossaalne probleem oli ummik, seda nii tänavatel, lennunduses kui ka merenduses,” ütles komisjoni esimees Siim Kallas pressiteates.

Kallas märkis, et uue strateegia fookus on liikunud süsinikdioksiidi (CO2) heitme vähendamisele. “See oli tähtis ka eelmises strateegias, kuid nüüd on see prioriteetide seas esikohal,” lisas Kallas.

Komisjoni esimees nentis, et väljapakutud eesmärkideni jõudmine on keeruline. “Uues strateegias on võetud eesmärk viia 75 protsenti maanteekaubavedudest raudteele ja siseveeteedele – see on väga raske ülesanne. Samuti on väga keeruline ellu viia põhimõtet, et saastaja ja kasutaja maksab. Küsimus on, kuidas seda praktiliselt nii teha, et see oleks võrdne,” lausus Kallas.

Ta märkis, et seni pole suurt edasiliikumist toimunud raudtee ja sisevete ebaõiglaste konkurentsitingimuste ega ühtse taeva teemal. “Euroopa vajab hädasti, et lennukeid juhitaks läbi satelliitide, kuna see vähendaks nii ajakulu kui ka saastet,” lisas Kallas.

Komisjoni aseesimees Riina Sikkut sõnas, et strateegia tõukub eesmärgist vähendada CO2-heidet 2050. aastaks 90 protsendi võrra võrreldes 1990. aastaga. “Heitgaaside hulka on suudetud suuresti vähendada, samas on transport ainuke sektor, kus see on alates 2013. aastast hoopis kasvanud,” ütles ta.

Tähelepanuväärsed eesmärgid

“Strateegiaga võetakse Euroopa Liidus tähelepanuväärsed eesmärgid, näiteks 30 miljonit heitevaba sõiduautot aastaks 2030, kiirraudteeliikluse kahekordistumine, heitevabad merelaevad turuküpsed aastaks 2030 ja heitevabad suured lennukid aastaks 2035,” osutas aseesimees.

Ta märkis, et strateegia mõjub positiivselt rahvusvahelisele koostööle, kuna saab edendada liikuvuse digitaliseerimise koostöömudeleid ja ehitada välja sellised jätkusuutlikud piiriülesed ühendused nagu Rail Baltic.

“Transpordiheitmete vähendamine on üks keerulisemaid, mistõttu tuleb kasutada selleks kõiki võimalusi. Kiired raudteeühendused on tõhusaks alternatiiviks nii lendamisele kui ka isiklikele sõidukitele. Pingutada tuleb ka selle nimel, et kaubad maanteedelt raudteed pidi rohkem liiguksid,” lisas Sikkut.

Rangemad laevakütuse nõuded

Teema kohta andsid ELAK-ile arvamuse ka keskkonna- ja majanduskomisjon, kes toetasid valitsuse seisukohti. Keskkonnakomisjon soovis täpsustada laevakütuseid puudutavat seisukohta, mille järgi toetab Eesti laevakütuste keskkonnanõuete ühtlustamist Euroopa Liidus.

Komisjon lisas täpsustuse, et ettepanek on kehtestada Läänemere piirkonnas kehtivad rangemad laevakütuse nõuded ka Vahemere ääres, mitte siinseid nõudeid leevendada. Läänemere regioonis on lubatud kasutada ainult kuni 0,1-protsendise väävlisisaldusega raskekütust, teistes piirkondades kasutatakse soodsamat 0,5-protsendist kütust. Seega aitaks muudatus tõsta Läänemerel sõitvate ettevõtete konkurentsivõimet.

Komisjon otsustas toetada valitsuse seisukohti Euroopa transpordivaldkonna strateegiale kooskõlas keskkonnakomisjoni ettepanekuga.

Eesmärkide saavutamiseks on strateegias esitatud kokku 82 algatust. Euroopa Komisjon plaanib kavandatavad õigusaktide eelnõud ja valdkondlikud strateegiad esitada 2021.–2024. aasta jooksul.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.