"Viimastel aegadel on hea tendents, et me pole vägivaldsed taimede vastu. Need haigused, kus sul oli õhtul vaja Roosimäele minna ja pruudile sülem roose murda – see on läinud."

Ain Järve, Kadrioru pargi juhataja
VIDEO! Koroona mõju vaimsele tervisele annab tunda veel aastaid (0)
24. märts 2021
Scanpix

"Inimesel võib olla keeruline näiteks magama jääda või tunneb, et ärritub kergelt," selgitas kliiniline psühholoog Anna-Kaisa Oidermaa.

Psühholoogide sõnul on koroonapandeemia mõju inimeste vaimsele tervisele tuntav ka aastate pärast. Vaimseid häireid tekitavad lähedaste rasked haigused või surm, suur tööpuudus ning ka piirangutest tingitud üksildustunne. Tallinnas on mitmeid kohti, kust abi saada.

Erinevate uuringute põhjal on viirusekriis suurendanud inimeste hulka, kes tunnevad rohkem pinget ja stressi. Majanduslik ebastabiilsus, hirm viirusesse nakatumise ees ning piirangud tavapärasele elule on inimeste vaimsele tervisele löögi andnud. Kuid kuidas saada aru, et endal või lähedasel oleks abi vaja.

“Inimesel võib olla keeruline näiteks magama jääda või tunneb, et ärritub kergelt,” selgitas esimesi märke Peaasi.ee tegevjuht ja kliiniline psühholoog Anna-Kaisa Oidermaa. “Tuju on kurvameelne ja tegutsemistahet on vähe. Esineb erinevaid märke aga enamasti hakkab miski enesetunnet segama ja inimene ise tunneb, et ei ole hea olla. Sel juhul tuleks teha mõni test või lugeda natuke vaimse tervise probleemide kohta.”ˇ

Tallinna linnas saab hetkel murega pöörduda tasuta Tallinna perekeskusse ja vaimse tervise keskusse, kuid vaimset tervist toetavaid teenuseid soovitakse veelgi laiendada.

“Kindlasti on see aasta näidanud, et neid teenuseid on rohkem vaja ja sellega ka hetkel tegeleme,” ütles abilinnapea Betina Beškina. “Hetkel on kahjuks ootejärjekorrad pikad, sest koroonaaasta on kahjuks paljudele inimestele väga raske olnud ja vaimne tervis on paljudel korrast ära.”

Peamised mured, millega psühholoogid ja nõustajad viimasel ajal tegelevad, on läbipõlemine, ärevus ja depressioon. Enda aitamist saab mõne nipiga alustada ka ise.

“Ise saab üht-teist ära teha: saab kasutada vaimse tervise vitamiine,” lisas Oidermaa. “Unerežiim tuleks üle vaadata, kas saab seal midagi parandada, samuti liikumist päevaplaani lisada, toitumisele tähelepanu pöörata ning ka omavahelistele suhetele lähedastega keskenduda. Seda ka siis, kui pole võimalik kokku saada.“

Oluline on hoida meeldivaid emotsioone oma elus. Aidata võib ka lähedastega rääkimine. Kuid kui tegu on juba pikemaajalise meeleolulanguse ning tegutsemistahte puudumisega tuleks pöörduda spetsialisti poole. Kriitilist abi saab eluliini numbrilt, kuid pöörduda võib ka perearsti, perekeskuse, vaimse tervise keskuse või Peaasi.ee nõustajate poole.

 

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.