"Viimastel aegadel on hea tendents, et me pole vägivaldsed taimede vastu. Need haigused, kus sul oli õhtul vaja Roosimäele minna ja pruudile sülem roose murda – see on läinud."

Ain Järve, Kadrioru pargi juhataja
Fjuk: Tallinnas võiksid olla mõned maa-alused liinid ühistranspordile (0)
26. märts 2021

„Tallinnas võiksid olla mõned maa-alused liinid ühistranspordile, mis võimaldaksid kiiresti liikuda,“ ütles Tallinna urbanistika kompetentsikeskuse juht Ignar Fjuk. „Kiire ühistransport paneb ka ratta liikumisele uue hoo, sest inimesed sõidavad mõned kilomeetrid, lähevad ühistranspordiga linna teise otsa, kus ootab neid teine ratas.“

 

Fjuk tõi näite Põhjamaade pealinnadest, kus ringi jalutades võib aeg-ajalt näha suuri rattaparklaid, mis tähendab, et läheduses on metroopeatus. Tema sõnul on ilma kiire ühenduseta paratamatu, et inimesed püsivad mugavalt oma autodes.

Kõike peaks saama teha 15 minuti jooksul jalgsi või jalgrattaga

„Nii võiks elu kesklinnas korraldatud olla ning need, kes siia tulevad, kasutaksid ühistransporti ja see oleks mugav, siis oleks võimalik kesklinnas muutusi teha,“ ütles Tallinna kesklinna vanem Monika Haukanõmm. 

Selleks, et kesklinnas ei domineeriks autod, on eelistatud positsioonid jalakäijad, ratturid ning ka tõukeratturid. „Minu arvates on ainuõige, et autod mitte inimesed on maa all,“ sõnas Haukanõmm. 

Fjuk ütles, et ühistranspordi võidukäiku saaks suurendada nii, kui näiteks kerkivatele rajoonidele ei antaks ühtegi ehitusluba enne, kui sinna on loodud ühistransport: buss, trammiliin või mõni muu kiire ühistranspordi võimalus.

„Alles siis võib hakata elamuid rajama,“ ütles Fjuk. Seni on tema hinnangul kõik ikka veel vanamoodi ja valesti.

Haukanõmm täiendas, et kogu linna elukorraldus võiks lähtuda 15-30 minuti kontseptsioonist, mis tähendab, et inimesel on kodu lähedal olemas kõik talle eluks vajalik, nii et ta saab kesklinnas elades tööl käia, lapse lasteaeda või kooli viia, sest kõik on kodu lähedal — kõike saab teha 15 minuti jooksul kasutades kas jalgu või jalgratast.

Iga tänava juurde kuulub kõnni- või rattatee

Fjuk täiendas, et viimase kolme aasta jooksul ei ole Tallinnas kavandatud ühtegi tänavat või selle rekonstruktsiooni, kus puuduks kõnnitee või jalgrattatee. 

Parendustest, mida on kesklinnas viimasel ajal tehtud, tõi Haukanõmm esile Reidi tee, mis on tema sõnul hästi vastu võetud ning mis on Narva maanteelt liiklust mujale viinud. Haukanõmm lisas, et tulemas on Poska ning Jõe ja Pronksi tänav, vanalinnas Pikk tänav, Liivalaia ning Suur-Ameerika tänavad. „Ma arvan, et keegi ei mõtle, et need asjad tulevad korraga,“ ütles Haukanõmm.

 „Inimesed, kes kesklinnas elavad ja siia tööle tulevad, eelistaksid ühistransporti. Oleme palju teinud selleks, et viia linna südamest välja tavatransporti, Liivalaia tänav on selle kohta hea näide, ilma Liivalaiata oleks tohutu autode vool ju kesklinnas,“ selgitas ta.

Fjuk rõhutas, et mõlemad aspektid — nii hea ühistransport kui ka tavatranspordi väljaviimine on eelduseks, et kesklinna saab teha inimsõbraliku, kvaliteetse linnaruumi. Tema sõnul on üheks segavaks teguriks, et ühistransport on ajale jalgu jäänud.

„Valimiste eel ja ajal on ikka tavaks öelda, et meil on nõukogudeaegne transpordikorraldus, kuigi me oleme oma võimaluste piires teinud maksimumi, aga samas on 50 aastat võtnud ära etapi, kui teised sarnased pealinnad näiteks Põhjamaades on loonud poolmaa-aluseid või maa-aluseid kiireid transpordiühendusi,“ ütles ta.

Haukanõmm lausus, et kui kesklinna kaardi peal ette kujutada, on see justkui kikilips, mis tähendab, et see on kas sihtkoht või transiidiala.

„Tegelikult on oluline, et transiit läheks mööda ning need inimesed, kes praegu tulevad kesklinna autoga, eelistaksid ühistransporti ning see oleks kasutajasõbralik ja mugav,“ ütles ta. 

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

vaid maa alla
29. märts 2021 10:52
Mis muud kui rohkem bantut imetlema Pariisi, Londonstani või kogunist New Yorki ikkagi New Vasjuk lausa Jambo Congo.
Vaatleja
29. märts 2021 09:27
Tulgem mõistusele, ühistransport ei saa tervikuna kunagi mugavuselt võistlema oma autoga isegi kui seal ka kunagi tasuta kokteile peaks pakkuma hakatama, et need, kes kord juba auto kasuks otsustanud sellest vabatahtlikult bussi või trammi üle koliksid või veel vähem meie kliimas pea igaveses vihmas ja tuisus rattaga porilompides ja lumevallide otsas turnima hakkaks. Seega ainsaks võimaluseks selles osas midagi muuta saavad olla vaid repressiivsed sunnimeetmed või üleüldine vaesumine kus inimestel ei jätku lihtsalt enam vahendeid auto ülalpidamiseks. Inimeste viimisest maa alla on aga palju räägitud ja seda siin üle korrata vaevalt enam mõtet on. Kui midagi siiski maa alla viia siis pigem juba teatud probleemsemates kohtades just hoopis autotransport jättes nii ühistranspordi, jalutajad kui ratturid ikka maa peale päikest ja värsket õhku nautima mitte aga vastupidi. Ning just see võiks olla siis ka üheks eelmainitud represiivsetest meetmetest, mis ehk nii mõnegi autojuhi meelsamini hämarast ja läppunud õhuga tunnelist nende seltsi tooks.
Tšernogorsk kui New Vasjuk
27. märts 2021 18:43
Ilmselt mõned unistavad Hiid Negro-Talina rajamisest ehedat getoelu.
sama tase
27. märts 2021 11:19
Võiks ka helikopteritega vedada.