"Olen aeg-ajalt kuulnud, et kolleegid mujal maailmas imestavad, kuidas meil on õnnestunud siin luua nii elav ja kõrgel tasemel muusikaelu."

Tõnu Kaljuste, dirigent
Tõnis Mölder: naftavedajatelt hakatakse viimaks korralikult raha küsima (2)
10. aprill 2021
Scanpix/ Foto on illustreeriv

"Arvaksime nimekirjast välja need ankrualad, mis asuvad täielikult või osaliselt hoiualadel ning kuhu polnud sellised tegevused nende ankrualade moodustamisel planeeritud," ütles keskkonnaminister Tõnis Mölder. "Kui keegi reklaamib, et Eesti vetes saab odavalt ja riigi tähelepanuta oma ohtlike kaupadega hoiualal majandada, siis selle lõbu lõpetame kahtlemata ära."

Ministri sõnul arutab valitsus lähiajal ohtlike ja kahjulike ainete laevalt laevale laadimise korra muutmist. “Kui seni on tohtinud STS-toiminguid teha 19 ankrualal, sh Tallinn G alal, siis keskkonnakaalutlustest lähtuvalt ning mereteadlaste eksperthinnangut arvesse võttes soovime vähendada STS alasid 19-lt 1-le,” lausus ta. “Arvaksime nimekirjast välja need ankrualad, mis asuvad täielikult või osaliselt hoiualadel ning kuhu polnud sellised tegevused nende ankrualade moodustamisel planeeritud.”

Mölderi sõnul tehti ankrualade valik keskkonnaameti, transpordiameti ja politsei- ja piirivalveameti koostöös ning lisaks andsid sellele eksperthinnangu mereteadlased.

Pakri saare hoiuala tulevik senisest helgem

Keskkonnaminister ütles juba jaanuarikuus, et peab Pakri saarte lähedal toimuvat ohtliku kauba laevalt laevale laadimist keskkonnaohtlikuks ning juhul kui see on toimunud ka Pakri hoiualal, siis lausa illegaalseks.

Mölder rõhutas, et olukord on vajalik igakülgselt kontrolli alla võtta ning selgeks teha, kas ja millal on keelatud tegevusi hoiualal tehtud, teatas keskkonnaministeerium. Kuna politsei- ja piirivalveamet vastutab ümberlaadimise lubade väljaandmise eest ning nende laevastik tegeleb reostustõrjega, informeeris Mölder olukorrast siseministrit.

Ta nentis samas, et ka ohtliku kauba ümberpumpamise jaoks tuleb ettevõtetele pakkuda võimalusi, kuid need peavad olema allutatud rangele kontrollile ning kaetud riskile vastavate tasudega.

Tasu tõuseb riskiga võrdseks

“Kui keegi reklaamib, et Eesti vetes saab odavalt ja riigi tähelepanuta oma ohtlike kaupadega hoiualal majandada, siis selle lõbu lõpetame kahtlemata ära. Meil peab olema selge ülevaade, mida ja milleks tehakse ning kui suured riskid selle kõigega kaasnevad,” rõhutas Mölder. “Meie ettepanek on lisaks analüüsida, kas Eesti mereala kasutamise eest makstavad tasud on piisavad Eesti merekeskkonna kaitse seisukohast vaadatuna ning ühe võimalusena oleme välja pakkunud õlifondi loomise.”

Ettepanekut Eesti mereala kasutamise eest tasude kohaldamiseks toetas ka Riigikogu keskkonnakomisjon. “Õlifondist võiks edaspidi katta nii reostustõrjevõimekuse suurendamiseks vajalikke kulutusi, vajadusel rahastada reostuse likvideerimist kui ka katta muid merendusega seotud kulutusi,” lausus Mölder.

“Praegu on kokku 19 kohta, kus kohapeal on võimalik laadida ja need hõlmavad ka Pakri poolsaare ümbruses olevaid alasid, millest nii mõnegi tankimise korral on seda tehtud ka üsna rahvusvahelise kaitseala piiri ääres. Aga kui sa tegeled mingi ohtliku tegevusega merel, isegi kui sa oled formaalselt selle kaitseala piirist väljapoole, võivad tuuled ja kõik muu selline muuta selle kaitsealale kiirelt ohtlikuks,” selgitas Riigikogu keskkonnakomisjoni liige Peeter Ernits. 

Kogu sellest 19 paigast jääb alles ainult üks – Tallinna lahte kavandav laadimiskoht Tallinn G. Ühes kohas on võimalik kõiki protsesse paremini jälgida ja reeglite täitmist tõhusamalt kontrollida. Lisaks plaanitakse tõsta ka teenuse hinda.

“Seni on siin lubatud seda laadimist teha nii öelda ilusate silmade eest, kui võrrelda näiteks Soome hindu samalaadse teenuse eest. Tegelikult peaks riik selle eest ikka rohkem teenima, sest tegu on väga ohtliku tegevusega ja kui midagi siinkandis juhtub, siis saavad tohutu löögi Pakri lahe kaitsealal elavad kümned linnuliigid,” leidis Ernits.

“Tehtud ettepanekuid hakkab arutama valitsus ja kuna seal on lisaks keskkonnaministrile ka teisi ministreid, siis ei ole täpselt teada, milline see otsus tuleb.”

Kommentaarid (2)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

likvideerida
10. apr. 2021 14:48
täielikult. Küll soomlased korraldavad ja teenivad. Meil saaks olema Euroopa suurim hüljeste kaitseala ja kormoranide vääriselupaik.
otse Venest
10. apr. 2021 12:29
Ehtsat USA kondensaati ja naftat otse Venest elik Puutin alati aitab. Tak deržat nagu ütleb tšetšeeni rahva suur poeg Ramzan Kadõrov Ahmat oglõ.