"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
VIDEO! UUED RATTATEED Jalgratturid saavad kesklinnas rohkem liikumisruumi (0)
20. mai 2021

„Soovime luua kesklinnas ratturitele rohkem liikumisruumi. See on osa linna pikaajalisest plaanist, mis toob jalgratturid ka kesklinna ja seda mitte ainult kaardi peal, vaid ka reaalselt,“ ütles tänasel Tallinna linnavalitsuse pressikonverentsil linnapea Mihhail Kõlvart.

Tallinna linnavalitsus on välja töötanud lahendused, millega luuakse jalgratturitele kesklinnas liiklemiseks enam kui 16 kilomeetri ulatuses turvalisemad sõidurajad ja -trajektoorid.

„Kesklinn saab rattateedega otseühendused teiste linnaosadega, nagu näeb ette linna rattastrateegia,” märkis Kõlvart. “Kõiki kitsaskohti see ei lahenda, kuid see on ikkagi oluline edasiminek. Töösse lähevad kesklinna põhitänavad, nagu Narva maantee, Pärnu maantee, Estonia puiestee. Kuskilt võetakse ruumi ära autodelt, kuskil jagavad ratturitega ruumi jalakäijad. See on uus mõtteviis ja liikluse kultuur, kus kõik liikluse osapooled peavad üksteisega arvestama.“

Südalinnas antakse ratturitele rohkem liikumisruumi eri viisidel. Uusi rattateede lõike on ette nähtud kokku 3,8 kilomeetrit, sealhulgas Narva maanteel ja Petrooleumi tänaval 1,6 kilomeetrit, Mere puiesteel 700 meetrit, Pärnu maanteel 550 meetrit ning Gonsiori tänaval ja Estonia puiesteel 950 meetrit. Olemasolevaid rattaradu ja -teid on südalinnas kavas paremaks teha 5 kilomeetri ulatuses.

Südalinnas vähendatakse ka autode ruumi arvel sõiduridu ja antakse sellega ratturitele juurde ühe kilomeetri jagu rattaradu sõiduteel. Kõnniteeruumi ümberjagamisega saavad ratturid juurde 2,7 kilomeetri pikkuses liikumisruumi. Lisaks sellele tehakse liikluskorralduse muudatuse ja parema tähistusega Väike-Ameerika ja Hariduse tänav ratturitele paremini kasutatavaks (kogupikkus 1 kilomeeter).

Abilinnapea Andrei Novikovi sõnul jaotatakse rattavõrgustik ümber, et edaspidi saaks ka südalinnast läbi sõita. Ta tõi üheks näiteks, et linnavalitsuse eest kaovad parkimiskohad autodele rattatee tarvis.

„Soov on tekitada olukord, kus ratas on linnatranspordiga võrdne liik,” selgitas Novikov. “Praeguse algatusega on meie eesmärk olnud ruum ümber jaotada lihtsamate lahendustega, mis ei nõua suuremahulisi projekteerimis- ega ehitustöid. Sel suvel korraldame algatuseks südalinna linnaruumi lihtsamate vahenditega ümber. Märgistame ja eraldame jalgrattakoridorid teedel pollaritega, laiendame jalgrataste liikumisruumi, laseme tänavate äärekivisid allapoole ja märgistame teekatted senisest paremini.“

Jalgrattaliikluse võimaluste parandamise tööd on kavandatud valmima juunikuu jooksul ja nende maksumuseks kujuneb ligikaudu 1,5–2 miljonit eurot.

Järgmisest aastast alates on võimalik Tallinna, Tartu ja Pärnu linnasüdame rattateede ehitamiseks kasutada ka kavandatavat Euroopa Liidu 42 miljoni eurost toetust Euroopa Regionaalarengu Fondis, mida selleks eesmärgiks planeeritakse.

Uutest eraldiseisvatest jalgrattateedest on tänavu kavandatud valmima rattatee Poska tänaval, Filtri teed Kadrioruga ja Ülemiste ühisterminaliga ühendav kergliiklustee teine etapp, Pärnu maantee – Viljandi maantee kergliiklustee esimene etapp ning Viljandi maantee kergliiklustee teine etapp – ühendus Järvevana teega. Samuti alustatakse Jõe ja Pronksi tänava rekonstrueerimist ja sadamaala kergliiklustee ehitamist.

Tallinnas on praegu kokku ligi 300 kilomeetrit jalgrattateid, sellest 257 kilomeetrit on jalakäijate ja jalgratturite jagatud ruumiga jalgratta- ja jalgteid ning 43 kilomeetrit on rattaradu sõidutee ruumis. Tänavu on kavas juurde ehitada ligikaudu 10 kilomeetrit jalgratta- ja jalgteid.

Järgmisest aastast alates on võimalik Tallinna, Tartu ja Pärnu linnasüdame rattateede ehitamiseks kasutada ka kavandatavat Euroopa Liidu 42 miljoni eurost toetust Euroopa Regionaalarengu Fondis, mida selleks eesmärgiks planeeritakse.

Jalgrattateed kulgevad “Tallinna rattastrateegias 2018-2028” kavandatud jalgrattateede trasse mööda. Rattastrateegia on pikaajaline plaan, kuidas luua üha rohkematele ratturitele mugavad ja ohutud võimalused kogu linnas liikuda. Arvestatakse ka Hollandi, Taani ja Soome eeskujusid.

2021. aastal rajatavad jalgratta- ja jalgteed:

LinnaosaTänavLõikPikkus, meetrit
KesklinnJ. Poska Vesivärava tn – Narva mnt700
KesklinnJõe tn – Pronksi tnKogu tänava ulatuses800
Põhja-TallinnKolde pst jalgratta- ja jalgtee Sõle tn – Pelguranna tn1260
LasnamäeRahu tee jalgratta- ja jalgtee Laagna tee – Ussimäe tee780
MustamäeKadaka tee Ehitajate tee – Akadeemia tee980
LasnamäeVõidujooksu tnLaagna tee ja Valge tänav900
KesklinnSadamaala kergliiklusteeKalaranna tn-Reidi tee 1740
KesklinnViljandi mnt kergliiklustee II etapp 1400
NõmmePärnu mnt-Viljandi mnt ühendav kergliiklustee 1500
Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.