"Kõik head või halvad asjad maailmas on kiiksuga inimeste tehtud."

Urmas Sõõrumaa, ärimees
VAATA PATAREI MEREKINDLUSE TULEVIKKU Selgus Vesilennuki 2 arhitektuurikonkursi võitja (0)
27. mai 2021

„Ütlen ausalt, et jalg päris tugevasti värises, et seda võistlust võita,“ tunnistas Arhitekt 11 partner Illimar Truuverk. „Muidugi saab Patarei korda, sest ma ei ole allaandja tüüpi,“ täiendas ettevõtja Urmas Sõõrumaa.

Arhitektuurikonkursi Patarei merekindluse alale mitmeotstarbelise hoonestuse rajamiseks võitja kuulutati välja loomulikult Patarei territooriumil.  

Vaata galeriid (90)
Vaata galeriid (5)

Võidutöö nimega „Raveliin“  autoriteks on Arhitekt 11 koos Lundén Architecture OYga. Autoriteks Carmen Lee, Rubén Tomás Verde, Eero Lundén, Sander Aas ja Illimar Truverk. Kaasa töötasid Ron Aasholm, Feng Ye, Tuuli Loukola, Fia Tornberg, Emmi Järä, Hilla Kirver ja Catarina Ketonen. 

„Ütlen ausalt, et jalg päris tugevasti värises, et seda võistlust võita,“ tunnistas Arhitekt 11 partner Illimar Truuverk.  „Me läksime nende kolmnurkade idee peale ja saime inspiratsiooni vana maja sisemisest kolmnurgast. Küllap oli õige otsus, sest võit tuli. Püüdsime jalakäijate tee läbi viia, sest ei tundunud päris õige see kinni ehitada. Tegime seda kahes mahus ja võib olla oli see üks võidu märke.“  

Võidutöö meeskonda kuulusid ka Lundén arhitektid Soomest, kellega see oli juba neljas ühistöö. Tuntum koostöö vili oli ehk Tõnismäe riigigümnaasiumi konkursi võit.

„Kuigi soomlaste büroo on kaks korda suurem kui Arhitekt 11, oleme alati mõnusa tiimina töid teinud,“ kinnitas Truuverk. 

Teise koha arhitektuurikonkursil sai töö nimega „Zikuraat“ Molumba osaühingult. Kolmas koht kuulus tööle „Periskoop“ HG Arhitektuur OÜlt. 

 „Kuna tellija on ikkagi nagu perekonnas perepea ja arhitekt ema, siis selline hea teos sünnib ühise koostöö tulemusel,“ kirjeldas Truuverk koostööst Urmas Sõõrumaaga.

Vana, muinsuskaitse all oleva Patareiga tegeleb 400 liikmeline meeskond ja 40 firmat.

„Aga uue osaga me liidame selle lihtsalt kokku ja paneme nabanööri pidi koos eksisteerima,“ võttis Arhitekt 11 partner Illimar Truuverk asja kokku. 

Sõõrumaa tähtsustab koostööd arhitektidega 

Arhitektuurivõistluse kuulutas koos Eesti Arhitektide Liiduga välja Nikolai Esimene OÜ, mis on Urmas Sõõruma U.S.Investi tütarettevõte. Sõõrumaal on varasemalt olnud näiteks Rotermanni kvartali väljaehitamisel kokkupuude paljude arhitektidega.

Küsimuse peale kas ta arhitekte usaldab, vastas Sõõrumaa: „No kuidas ma ilma saan. Eks ma ole ise ka parasjagu jäärapäine ja jonnakas ning püüan oma põhimõtteid läbi suruda. Rotermanni esimese etapi ehitasin puhtalt niimoodi, et vaatasin vaid kaugelt pilti ja ei suhelnud ühegi arhitektiga ja ausalt öeldes seda suppi söön tänapäevani. Koostöö on ikkagi asja alus.“  

Võidutöö ongi žürii esimehe Urmas Sõõrumaa kinnitusel selline, mida ta vaimusilmas ette kujutas. „Kuigi mu sees oli selline tunne, et äkki tuleb mingi hästi modernne asi, mis täpselt sobib siia vana juurde,“ lausus ta. „Aga päris sellist ei tulnud. Võidutöö harmoniseerib selle väljaku kogu selle tulise kolmnurgaga.“   

Sõõrumaa ütles, et kavatseb Patarei merekindluse tööd tähtajaks valmis. „Muidugi saab Patarei korda sest ma ei ole allaandja tüüpi,“ lausus ta. „Me ei tea ju neid erakorralisi olukordi, mis veel tulla võivad. See juba on meie graafikut kõvasti rikkunud. Meil on jõhker leping. Piltlikult öeldes, et kui ma 2026. aasta jaanuariks olen pannud siia sisse 70 miljonit eurot ja jään kaks kuud ametliku lõpetamisega hiljaks, siis omab riik õigust minu käest ära võtta ja maksta mulle 450 tuhat eurot. Saan aru, et leping on selline, et taganeda ja venitada ei saaks, aga erakorraline olukord on kogu maailma pahupidi pööranud. Ma tahan teha selle õigel ajal valmis ja tõenäoliselt teen ka.“  

Autod tuleks viia maa alla tunnelisse sõitma

Sõõrumaa sõnul on ta ammu rääkinud, et Tallinn on kikilipsu kujuline. „Kesklinnas sõidab läbi 150 tuhat autot ööpäevas, 70 protsenti nendest on läbisõitvad,“ lausus ta. „Need tuleks viia maa-alusesse tunnelisse nagu on teinud paljud linnad maailmas. Sealhulgas sadamast tulevad autod. See on ülilihtne. Mida varem teed, seda odavam on. Ja siis võid maa peal võtta näiteks Ahtri tänavalt ühe sõidurea ära kergliiklusteeks. Sama võiks teha Narva ja Pärnu maanteel, Liivalaia tänaval. Ja muidugi Mere puiesteel peaks autod maa alla viima.“  

Sõõrumaa ütles, et mõeldes merele peaks kohe olema pilt silme ees, kuidas sinna pääseda. „Ühelpool Linnahall, teisel pool Mere puiestee teede rägastik,“ rääkis ta. „Kui ma peaks sealt lapsevankri või rattaga üle minema läbi kümne valgusfoori, risttee – mis merelinnast me räägime. Seal peaks puiestee minema. Tehkem see võimalikuks. Vot siis hakkab merelinn avanema.“  

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.