"Viimastel aegadel on hea tendents, et me pole vägivaldsed taimede vastu. Need haigused, kus sul oli õhtul vaja Roosimäele minna ja pruudile sülem roose murda – see on läinud."

Ain Järve, Kadrioru pargi juhataja
KAHERATTALISED KIRJA Ratturite loendamine aitab ehitada ohutumaid teid (0)
01. juuni 2021

“Selle loenduse kaudu saame me hinnata, kui palju nende turvalisemate rattateede loomine on toonud rattaid linna juurde ja millised lahendused on toiminud ning millised mitte,“ ütles projekti eestvedaja, ruumiloome kompetentsikeskuse arhitekt-linnaplaneerija Jaak-Adam Looveer.  

Loendatakse kõiki mikroliikureid: jalgrattaga, monorattaga, tõukerattaga ja  kastirattaga liikujad.

Looveeri sõnul on rattateede arendamise kiirete lahenduste puhul on teostamiseks erinevaid võimalusi – turvalisemaid ja vähem turvalisi, suuremaid ja väikemaid investeeringuid nõudvaid.

Tallinna strateegiakeskuse ruumiloome kompetentsikeskus korraldas esmaspäeval ja teisipäeval rattaloenduse, et teada saada tänast rattakasutajate arvu ning hinnata suveks loodavate pop-up rattaradade mõju rattaliiklusele.

Kiirlahenduste edukus selgub sügisel

“Korraldame loenduse samadel alustel kui 2014 aastal korraldatud Endomondo rattaloendus,“ lausus Looveer. “See annab meile võimaluse võrrelda rattaliikluse seisu ka varasemaga. Asja mõte, miks me praegu seda teeme, on seotud kiirete rattalahendustega, mida Tallinn kesklinna rajab. Ka need loenduste kohad on kesklinnas, sest meil oli soov teha üks loendus enne muudatuste sisseviimist ja teine sügisel, kui need lahendused on juba ellu viidud.”

Üldjuhul loetakse loenduse käigus tõukerattad ja jalgrattad üheks, aga võimaluse korral üritatakse teha täpsemat loendust ja märkida eraldi ära ka elektritõukerattad.

“Loendame kõiki mikroliikureid: jalgrattaga, monorattaga, tõukerattaga, kastirattaga liikujad,“ selgitas Looveer. „Nimetame neid üldistatult siiski ratasteks. Me ei loenda eraldi mehed/naised, noored/vanad, sportlased/tarberatturid, kiivriga/kiivrita, renditõuksiga/ isikliku rattaga, sest täpsemate andmete loendamine muudaksid välitöö kui loenduslehe palju kordi keerulisemaks. Kuna kasutame vabatahtlikku panust, peab loendus olema lihtne ja kõigile üheselt arusaadav.”

Lisaks jälgivad vaatlejad-loendajad seda, kas liigutakse rohkem rattateedel või kõnniteedel ja kuidas ratturid praegust keskkonda tunnetavad – milliseid ristmikke liigse ohtlikkuse tõttu pigem välditakse või kus valitakse rattatee asemel kõnnitee.

Kuidas loendatakse?

“Loendame ristmikult või tänavalõigult lahkuvaid rattureid. See on üsna sarnane autoliikluse lugemisega, samas oluliselt lihtsustatud, kuna me ei loe pöördeid, mida reaalsuses saab igal 4-külgsel ristmikul olla 12. See ajaks loenduslehe väga tülikaks ja rattaliikluse puhul pole meil otseselt vaja pöördeid eraldi dimensioneerida,” selgitas projekti eestvedaja loendamise metoodikat.

“Loeme ristmikult eemale sõitvaid rattureid ehk seda, kuhu nad suunduvad. Veeranditunni kaupa lugemine võimaldab muuhulgas ka lugemist poolitada, kui päris tundi ei peaks olema võimalus lugeda või lugeja jääb algusega hiljaks. Soovitav on lugeda kahekesi (vähemalt suurematel ristmikel) nii, et üks loendab välju-häälselt ja teine märgib lehele.”

Loendus viidi läbi hommikusel ja õhtusel tipptunnil 8.15-9.15 ja ​ 17.00-18.00.
“Ajad on sellised seepärast, et esiteks loendati 2014 samadel aegadel, nii on andmed võrreldavad. Nendel aegadel on Endomondo andmete kohaselt Tallinnas rattaliikluse tipud. Teiseks on suurem võimalus, et seda loendust töö kõrvalt teha saab. Kolmandaks on tunniajane vaatlus piisavalt väsitav,”  tõdes Looveer.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.