"Viimastel aegadel on hea tendents, et me pole vägivaldsed taimede vastu. Need haigused, kus sul oli õhtul vaja Roosimäele minna ja pruudile sülem roose murda – see on läinud."

Ain Järve, Kadrioru pargi juhataja
Eestis peaks 2029. aastal olema üle 5000 elektrisõidukite laadimisjaama (0)
02. juuni 2021
Eesti suurim elektriautode laadimisala Tallinnas Viru Keskuses. Foto: Albert Truuväärt

Elektrisõidukite müük kasvab kõikjal Euroopas ja mõnes riigis, näiteks Eestis, isegi 400% aastas. Kuid probleemideta sõitmiseks ja pikalt reisimiseks ei ole piisavalt laadijaid. Kui palju laadijaid läheb Baltimaades vaja 2024. aastal ja kui laialt peaksid nad olema levinud kaheksa aasta pärast?

Aastal 2020 moodustas elektrisõidukite müük Euroopas 10,5% kogu sõiduautode müügist ehk miljon sõidukit. 2021. aasta esimeses kvartalis moodustas akudel töötavate elektrisõidukite müük 5,7% kõigist uutest sõidukitest, mis teeb üle 146 000 sõiduki. ACEA (Euroopa autotootjate ühendus) viimaste turuanalüüside kohaselt on ilmnenud risk, et mõne aasta pärast võivad ELi riigid kokku puutuda laadimisjaamade puudusega. Selle vältimiseks peaks aastaks 2024 olema Euroopas üks miljon ja 2029. aastaks kolm miljonit laadimisjaama. Ja kuidas on lood Balti riikide ja Ukrainaga?

Eesti püstitab müügirekordeid

2020. aastal müüdud elektriautode arv kasvas rekordilise 419% võrra (323 autot) võrreldes 2019. aastaga (77 autot). Selle aasta esimese kolme kuuga müüdi 95 sõidukit, mis tähendas 111% kasvu võrreldes 2020. aasta sama perioodiga. Täna on Eesti ligi 200 laadimisjaama ning 2024. aastaks peaks Eestis elektriautode laadimisjaamade arv kasvama 580-ni ja 2029. aastaks 5226-ni.

“Eestis on hübriidmootoriga autod väga populaarsed, kuid hiljutised teated näitavad, et elektriautod on aktiivselt turule tulnud ja köidavad üha enam eestlaste tähelepanu. Kui elektrisõidukite müügi kasv Eestis jätkub nagu eelmisel aastal, lõpetame 2021. aasta enam kui 1000 müüdud autoga. Selleks on olemas kõik eeldused. Seetõttu peavad automüüjad ja riik tervikuna sellele “ökoloogilisele pöördele” tähelepanu pöörama,” ütles Artem Umanets Eesti ettevõttest RIA.com Marketplaces, kellele kuulub maailma kuue populaarsema automüügiveebi sekka kuuluv AUTO.RIA.com.

Lätis on vähem laadimisjaamu kui Eestis

RIA.com Marketplaces andmetel müüdi Lätis eelmisel aastal 323 elektrisõidukit, mida on 358% rohkem kui 2019. aastal (90 autot). Tänavu esimeses kvartalis müüdi juba 45 autot ja müük kasvas võrreldes 2020. aasta sama perioodiga 47,7%. Autoliidu analüüsi kohaselt peaks laadimisjaamade arv 2024. aastaks kasvama 621-ni ja 2029. aastaks peaks neid olema 4493.

“Täna on Lätis üle 120 elektrisõidukite laadimisjaama. Kui võtta ainult Riia ja Jūrmala, siis on neid üle 30,” tõdes Artem Umanets, kelle sõnul peab Läti, nagu Eesti, käivitama laadimisvõrgu programmi.

Leedus langeb müük, kuid plaanid laadimisjaamad juurde ehitada on suured

Leedus kasvas 2020. aastal müüdud elektrisõidukite arv kiiresti nagu teisteski Balti riikides. Möödunud aastal müüdi seal 453 elektriautot ja müük kasvas seal võrreldes 2019. aastaga 279%. Kuid 2021. aasta esimese kolme kuuga langes elektrisõidukite müük aastaarvestuses 25,3%.

Täna on Leedus autode laadimiseks umbes 200 jaama. Autoliidu analüütikute hinnangul peaks Leedus aastaks 2024 olema 965 ja 2029. aastaks 8699 laadimisjaama.

„Leedus, nagu ka teistes riikides, astutakse samme elektrisõidukite populaarsuse kasvatamiseks. Veel aastal 2020 võis uue auto ostmisel riigilt saada 4000 eurot hüvitist. Muide, ka Eestis on selline süsteem olemas,“ ütleb Artem Umanets RIA.com Markeplacesist. „Tasub mainida, et Leedus on parkimiskohad elektrisõidukitele tasuta ja sõita saab isegi mööda bussidele mõeldud A-radasid.“

Ukrainas pole piisavalt laadimisjaamu

Ukrainas müüdi 2020. aastal vaid 637 uut elektriautot. Sama ei saa öelda kasutatud elektrisõidukite müügi kohta. Aasta jooksul ostsid ukrainlased üle 11 000 elektriauto. Autotööstuse föderatsiooni andmetel müüdi selle aasta esimeses kvartalis Ukrainas üle 100 uue auto ning koos kasutatud autodega on koguarv 1659 autot.

“Uue elektriauto ostmine ei ole ukrainlaste jaoks esmatähtis. Nad leiavad endale sobiva auto USA-st või Euroopast ning klaarivad tolliasjad juba kodumaal. Kõik tuleneb asjaolust, et Ukrainas kehtib nn roheline tariif. Kõikidel imporditud keskkonnasõbralikele autodele ei kehti ajutiselt maksud ja muud tasud. Seetõttu eelistavad paljud välismaalt odavamalt osta ja Ukrainasse tuua. Ja meie andmetel sõidab nüüd Ukraina teedel üle 27 000 elektrisõiduki,“ märkis Umanets. “Kuid selles riigis on üks suur probleem – see on laadimisjaamade arv. Paljud tanklaketid panevad oma laadijad paika, kuid elektrisõidukite laialdaseks kasutamiseks ei ole see siiski piisav.”

Mis puudutab laadimist, siis Ukrainas on hetkel üle 3000 laadimisjaama. Kuid sellest arvust ei piisa sellise tohutu riigi jaoks.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.