"Inimene peaks saama pühendada end lihtsalt oma elu elamisele. Linnaasutused peaksid olema heas mõttes justnagu nähtamatud – osutades linnakodanikule teenust nii, et nad ise meeldegi ei tule."

Tallinna linnasekretär Priit Lello
TTJA tuletab meelde: sotsiaalmeedias kehtivad alkoholi reklaamile kindlad nõuded (0)
04. juuni 2021
Kolm aastat tagasi jõustusid reklaamiseaduses muudatused alkoholi reklaami nõuetele, kuid endiselt avalikustatakse alkoholi reklaame, mis on vastuolus kehtivate nõuetega. Foto: Pixabay

“Ka alkoholi käitlejad avalikustavad oma sotsiaalmeedia kontodel alkoholi reklaame, mis ei vasta nõuetele,” märkis TTJA kaubandustalituse juhataja Birgit Valgus. “Kutsume ettevõtjaid üles olema tähelepanelikud ning innustame ka tarbijaid märkama ja vajadusel eksimustele tähelepanu juhtima ning nendest teada andma.“

Ilusad ilmad on saabunud ning järjest enam kohtab sotsiaalmeedias ahvatlevaid alkoholi postitusi. Kolm aastat tagasi jõustusid reklaamiseaduses muudatused alkoholi reklaami nõuetele, kuid endiselt avalikustatakse alkoholi reklaame, mis on vastuolus kehtivate nõuetega.

Kui teave alkohoolse joogi kohta on avalikustatud mistahes üldtajutaval kujul vastava toote müügi suurendamise eesmärgil, siis selline teave on käsitatav alkohoolse joogi reklaamina. Alkoholi puhul on tegemist kaubagrupiga, millise reklaamile on reklaamiseaduses sätestatud erinõuded ja piirangud. Alkoholi reklaam võib sisaldada üksnes toote nime, liiki, tootja nime, kaubamärki, päritolumaad, geograafilist piirkonda, etanoolisisaldust mahuprotsentides, müügipakendi kujutist, omadusi (värvus, aroom, maitse), serveeringut. Nimetatud loetelu on ammendav. Muud elemendid, mis loetelus ei esine, alkoholi reklaamis sisalduda ei tohi.

TTJA kaubandustalituse juristi Elnara Nadžafova sõnul peab alkoholi reklaamis sisalduv teave olema esitatud tootekeskselt ja neutraalselt, see tähendab, et alkoholi reklaamis kuvatud teave toote kohta võib olla vaid informatiivne.

“Reklaam peab olema fokuseeritud tootele ning ei tohi pakkuda toodet läbi tootesse mittepuutuvate üleskutsete või infoga,” tõdes ta.

Sotsiaalmeediakanalites reklaamile lisatavad teemaviited (ingl hashtag) peavad olema samuti reklaamiseaduse ammendavast loetelust leitavad. Näiteks on jõhvikamaitselise alkohoolse toote reklaamis lubatud teemaviide #jõhvikamaitseline. Keelatud on avalikustatava pildi juurde lisada tekst, mis näiteks kutsub nädalavahetuse tähistamiseks alkoholi tarbima või viidata nädalavahetuse tähistamisele teemaviidetega. Alkoholi reklaami avalikustamine sotsiaalmeedia võrgustikes isiku poolt, kes ei ole alkoholi käitleja, on keelatud.

Alkoholi reklaam on üks paljudest alkoholi tarvitamist mõjutavatest teguritest. Arvestades alkoholipoliitikat Eestis, tuleb alkoholiga seotud teemasid käsitleda erilise hoolsuse ja kohusetundega. Alkoholi turustamisele on sageli seatud rangemad piirangud, kui muu kauba turustamisele. Piirangute eesmärk on rahvatervise kaitse ehk alkoholi tarbimisest tulenevate terviseprobleemide vähendamine.

TTJA soovitab alkoholi reklaamile kehtivate nõuete osas enne alkoholi reklaami avalikustamist tutvuda ka alkoholi reklaami juhendiga.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.