"Viimastel aegadel on hea tendents, et me pole vägivaldsed taimede vastu. Need haigused, kus sul oli õhtul vaja Roosimäele minna ja pruudile sülem roose murda – see on läinud."

Ain Järve, Kadrioru pargi juhataja
Grünberg: Rail Balticu projekteerimishanked on ülehinnatud (0)
06. juuli 2021
Ilja Matusihis

Rail Baltic Estonia OÜ juhatuse esimehe Tõnu Grünbergi sõnul on projekteerimishankele laekuvad pakkumised ülehinnatud ja viinud hangete nurjumiseni, vahendas BNS Postimeest.

Rail Balticu praegune kõige suurem väljakutse on saada valmis põhitrassi projekt ning seejärel omandada maad. Kõikide objektide projekteerimine on töös, esimene objekt on valmis, 14 objekti ehitamiseks on hanked – seitse neist on viaduktid ja seitse ökoduktid, loetles majandus- ja taristuminister Taavi Aas riigikogu majanduskomisjoni erakorralisel videoistungil, kus arutati Rail Balticu vahearuannet.

Põhitrassi projekti valmimine

Pärnu ja Ülemiste reisiterminali põhiprojektid peaksid sel suvel valmis saama. Aasa sõnul on kõige tähtsam saada valmis põhitrassi projekt. See on peamine väljakutse, teine väljakutse on maade omandamine. Ehitushanked on Aasa sõnul läinud plaanipäraselt ja kohati on riik saanud oodatust paremad hinnad. Kui ehitushangetel on õnnestunud raha kokku hoida, siis projekteerimishangetega nii hästi ei lähe.

“Äsja tegime kohalike peatuste projekteerimise hanke ja ei saanud mõistuspäraseid pakkumisi, kõik olid väga ülehinnatud,” rääkis Grünberg.

Tema sõnul on projekteerimisega olnud ka varem raske jõuda mõistlike pakkumisteni. “Tuleb lihtsalt korrata ja loota, et läheb paremini, küll ta siis ka läheb,” märkis Grünberg.

Lähiaastatel tuleb projekteerimine lõpule viia, kohalikud peatused projekteerida ja teha detailplaneeringud. Samuti plaanitakse eraldada projekteerimine ja detailplaneeringute tegemine.

Nii kaua, kui pole projekte, ei saa omandada maid. Grünbergi sõnul on praegu võetud maade omandamine ette seal, kus on tõenäoline, et trassi asukoht on paigas ja enam ei muutu.

Kolmandiku trassi alla jäävate maade omandamine on antud töösse. Enamus neist on eraomand, aga on ka munitsipaal- ja riigimaid. 165 krunti eraomandist on omandatud.

Grünbergi sõnul on protsess läinud mõistlikult, ainult üksikutel juhtumitel tuleb hakata sundvõõrandama. Põhitrassi ehitamist plaanitakse alustada järgmisel aastal. Trass jagatakse juppideks vastavalt sellele, millisel lõigul on olemas nii projekt kui ka maa, et saaks taotleda ehitusluba ja hakata ehitama.

Ajakava järgimine

Majanduskomisjoni esimehe Kristen Michali sõnul on tähtis, et Rail Balticu elluviimine Eestis käiks viimati kokku lepitud ajakava kohaselt, milles oleks arvestatud Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF) 2014. aasta taotlusvooru tulemusena sõlmitud rahastamisleppe ja 2019. aasta lõpus kinnitatud muudatuse ajakavaga.

Kolme Balti riigi peale on sõlmitud viis CEF finantseerimislepingut, lisaks Euroopa taasterahastu tugi, rääkis Rail Balticu koordinaator Kristjan Kaunissaare. Struktuurifondidest on kavas rahastada Pärnu reisiterminali.

Grünbergi sõnul on praegu projekti seis väga hea, aga lõpuni selle rahaga välja ei tule ja taotlusi tuleb teha järgmisest eelarve perioodist.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantsleri Ahti Kuningase sõnul ei tea nad veel, mis projekt maksma läheb, sest materjalide hinnad on prognoosimatud. Hinnanguliselt on Eestil vaja 200 miljonit, Lätil 500 ja Leedul veelgi rohkem miljoneid eurosid lisaks praegusele.

“Aga kõik sõltub sellest, kuidas me projekteerimise ja ehitusega edeneme, sest iga eelarveperioodi lõpus läheb raha ümberjagamisele,” rääkis Kuningas. “Need, kes edenevad paremini, saavad raha juurde ja neilt, kes mitte, võetakse ära. Kui palju ümberjagamisele läheb, me ei tea, aga eeldame, et summa kataks meie vajadusi,” lisas ta.

Esimene rong peaks Rail Balticu trassil sõitma viie aasta pärast. Kas see on ainult Eesti-sisene liin või sõidab ka kaugemale ja milline rongiettevõte seal sõitma hakkab, on veel vara öelda. Euroopa Komisjon ootab, et projekt oleks valmis aastaks 2030.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.