"Riigid, kes täna on vaktsineerimise edetabelites kõrgel kohal, on teinud inimestele hästi lihtsaks sõna otseses mõttes “vaktsiini otsa komistamise”, et inimene ei pea oma tavapärastelt radadelt üldse kõrvale astuma, selleks, et oma vaktsiinisüst kätte saada."

Kersti Kaljulaid, president
Elron: rattapilet on Euroopas tavapraktika (1)
13. juuli 2021
Mats Õun

“Igas riigis on olukord erinev, mistõttu on erinevad ka rataste veo reeglid. Meie eripära on see, et meil ei ole rongides piisavalt ruumi, mis ei luba rataste jaoks täiendavaid kohti luua, kuigi soov rattaga rongi tulla üha kasvab,” sõnas Elroni müügi- ja arendusjuht Ronnie Kongo.

Kuigi rattapilet on enamik Euroopa rongides juba ammune praktika, siis Eestis oli see siiani pelgalt aruteluteema.
Alates 26. juulist tuleb ratta transportimiseks osta jalgrattapilet ka Elroni rongides.

Enamikes Euroopa Liidu riikides on piirangud rataste transpordiks rongis: piiratud on rataste transport kindlatel päevadel ja ajavahemikel; ratastele on kehtestatud lisatasu ehk rattapilet; ning jalgratta transportimiseks tuleb eelnevalt broneerida rattale koht – kui seda pole ette tehtud, siis ratast transportida ei saa.

Kongo sõnul on Elroni jalgrattapileti kehtestamise eesmärk pakkuda kõigile ühistranspordi kasutajatele, sealhulgas ratturitele mugavamaid sõidutingimusi. „Igas riigis on olukord erinev, mistõttu on erinevad ka rataste veo reeglid. Meie eripära on see, et meil ei ole rongides piisavalt ruumi, mis ei luba rataste jaoks täiendavaid kohti luua, kuigi soov rattaga rongi tulla üha kasvab. Täiendavate vagunite soetamine tähendaks aga kümnetesse miljonitesse ulatuvat investeeringut, milleks meil lihtsalt raha ei ole. Kuna ruumipuudus üha süveneb, lõime tarbijate tagasisidele ja teiste Euroopa riikide praktikale tuginedes jalgratta pileti. Seeläbi saame reguleerida erinevatel väljumistel jalgrataste arvu ning ühtlasi võimaldada turvalist ja mugavat transporti nii ratturitele kui ka teistele reisijatele,“ ütles Kongo.

Rongi kasutamine pikkade distantside puhul

Triin (34), kes sõidab rattaga pea iga päev, ütleb, et mujal Euroopas ei ole ta kunagi saanud rattapiletita rongiga reisida ja on pidanud isegi suurema pagasi eest lisatasu maksma. „Lühikese distantsi läbimiseks on mul jalgratas. Rongi kasutan juhul, kui on vaja reisida kaugemale, kuhu rattaga vändata ei jõua,“ ütles ta, nentides, et ei mõista neid, kes linnasiseselt paari peatuse läbimiseks rattaga rongi kasutavad.


Sellest, et Elron nüüd rattale eraldi pileti kehtestab ja rongis peab nüüd ratta eest mõned eurod rohkem maksma, Triin liialt ei hooli. „Kuna jalgratas nõuab rongis rohkem ruumi kui mõni inimene, siis on mõistlik, kui ruumikasutuse eest lisapiletit nõutakse, seda enam, kui mõni reisija sel ajal rongis vähema ruumiga peab leppima,“ sõnas Triin.

Reeglina saab enamike Euroopa riikide piirkondlikel ja linnadevahelistel liinidel rattaid transportida. Preemium- ja kiirrongid nõuavad aga enamjaolt, et ratas tuleb hoida sarnaselt muu pagasiga pakituna pagasiruumis. Kuigi täpsemad reeglid rattaga rongi sisenemiseks sõltuvad rongioperaatoritest, siis olenemata Euroopa piirkonnast ja rongist on üks tingimus sama – asetades kokkuvolditava ratta spetsiaalsesse rattakotti, kehtivad sellele samasugused reeglid nagu tavalise pagasi puhul. Kuidas aga reisida Euroopas rattaga, mida kokku voltida ei anna?

Austrias maksab rattapilet vähemalt 2 eurot

Austria riikliku raudteevõrgustiku OBB sõitudel tuleb jalgrattale osta eraldi rattapilet, seda nii kohalike kui ka piirkondlike liinidel puhul. Rattapilet maksab 10% täiskasvanu 2. klassi reisija rongipileti hinnast, miinimumtasuga 2 eurot. Lisaks saab jalgrattale osta nädala- või kuupileteid.

Jalgrattaid saab võtta ainult rongidesse, milles on spetsiaalsed rattahoiu kohad. Kuna rattale piirkondlikus rongis kohta broneerida ei saa, ei ole ka kunagi garanteeritud, et igal väljumisel on koht jalgrattale olemas. Mitte kõik Austria piirkondlikud rongid pole varustatud rattahoidjatega, seega mõnel, vähem kasutavatel maapiirkonna liinidel, pole ratturid rongidesse lubatud. Austria kaugliini rongides saab ja isegi peab rattale ruumi broneerima, ent see-eest maksab broneerimine ise lisa 3-3,5 eurot.

Belgias maksab rattapilet 4 eurot

Kõiki Belgia ronge opereerib SNCB, mis võtab jalgratta transpordi eest kindla tasu 4 eurot  jalgratta kohta. Reisija ja jalgrattapiletid ei kehti konkreetsele sõitudele, kuna SNCB ei paku oma rongides broneeringuid. Rongides on ainult piiratud arv jalgrattakohti. Kui jalgratastele ettenähtud kohad on hõivatud, peab ootama järgmist rongi.

Rootsi lubab kokkupakitud jalgrattaid

Rootsi riigiraudtee SJ lubab jalgrattaid rongi vaid juhul, kui need on kokku volditud ja asetatud jalgrattakotti.

Holland on määranud ratastele kindla ajagraafiku

Hollandi riiklik raudtee operaator NS ei luba jalgratastega rongis reisida tipptunni ajal esmaspäevast reedeni ajavahemikes 06:30–09:00 ja 16:00–18:30. Välja arvatud juulis ja augustis, kui ajalised piirangud puuduvad. Muudel aegadel saab jalgrattaga rongi siseneda, kui on olemas jalgrattapass, mille hind on 7,50 eurot olenemata rongireisi pikkusest. Rattaid saab paigutada ainult selleks ettenähtud kohtadele. Sellest suvest on jalgrattakoha broneerimine ka kohustuslik. Seega broneeringuta jalgrattapilet ei kehti. Tipptunniväline jalgrattapilet kehtib ainult koos tavalise reisijapiletiga.

Saksamaal on ratastele erinevad piirangud

Jalgrattaga Saksamaa DB rongides reisimisel sõltuvad reeglid konkreetsetest rongitüüpidest ja -liinidest.

Kõikidel ekspressrongidel on rattahoidjad. Ratta rongi pardale võtmiseks peab rattale ruumi tagamiseks ostma nii rattapileti kui ka broneerima koha. Olenemata sõidu pikkusest on jalgrattapilet ja broneering fikseeritud 8 eurot.

Piirkondlikes rongides võib üldjuhul küll ratastega rongi minna, kuid sellega kaasnevad ka piirangud. Näiteks on piiratud jalgrattaga rongi sisenemine teatud kellaaegadel, peamiselt tipptundidel ning sõltuvalt piirkonnast nõutakse ka rattapiletit. Jalgrattapileti hind on 4 eurot. Piirkondlike rongide puhul ei anna rattale kohta broneerida, seega kunagi ei saa ka 100% kindel olla, et rongis, millega reis on plaan ette võtta, on jalgrattale ruumi.

Lisaks saab jalgrattale osta nädala- või kuupileteid.

Eestis hakkab rattapilet maksma vähemalt 1 euro

Seni on olnud Eestis rattaga rongi sisenemine tasuta, kuid alates 26. juulist hakkavad ratastele eraldi piletid kehtima ka Elroni rongides. Rattapilet kehtib hooajaliselt aprillist oktoobri lõpuni kõikides Elroni rongides. Piletihind sõltub reisi pikkusest ja on 50% tavarongi tavaklassi täispileti hinnast, minimaalselt aga 1 euro. Pilet tuleb osta rongis klienditeenindajalt.

Rattale piletit ette osta ei saa, sest rongiga soovivad liikuda ka lapsevankrite ning ratastoolidega reisijad, mistõttu ei saa Elron tagada, et jalgratas alati kindla väljumise peale mahub.

Reisjate kohaliku omavalitsuse makstud tasuta sõidu õigus rattale ei laiene. Küll aga ei pea rattapiletit ostma reisijad, kellel on tasuta sõiduõigus ühistranspordiseaduse alusel (laps, kes ei ole käimasoleva õppeaasta 1. oktoobriks saanud seitsmeaastaseks või kelle koolikohustuse täitmise alustamine on edasi lükatud; kuni 16-aastane (kaasa arvatud) puudega isik; sügava puudega isik; raske nägemispuudega isik; sügava või raske nägemispuudega isiku saatja) ning lisaks ka 65+ vanuses reisijad.

Rattapilet ei kehti kokkupandava raamiga rattale, mis on kokku pakitud ning rattale, mille kõik rattad on läbimõõduga alla 25 cm (nt minitõukeratas).

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Rattakuller
13. juuli 2021 17:15
Geniaalsuse tipp on rõhutada, et tasuta võivad jalgrattaga rongis sõita sügava puudega ja raske nägemispuudega isikud... Kuidas ma sellise puude saaksin, et lisakuludeta tööle ja tagasi sõita?